Gå til innhold
  • Bli medlem

Dette gikk dere glipp av i går!


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser hva jeg gikk glipp av i går, men jeg legger med et bilde av noe dere absolutt ikke gikk glipp av noen dager tidligere (torsdag 22. og fredag 23. januar).

Jeg hadde planer om å være noen dager i fjellet, men med et dårlig værvarsel som varslet mer kuling og snø, valgte jeg å dra ned igjen mye tidligere enn planlagt. Om jeg hadde holdt ut tre dager til med kuling hadde jeg fått opplevd dette som du fanget med kameraet ditt.. Istedenfor kan dere jo nyte bildene av hva jeg klarte å fange med kameraet mitt :)

For den som måtte lure så er bildene tatt like ved Svarthåmmarbue i Leirungsdalen.

post-2512-133474603058_thumb.jpg

post-2512-133474603079_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig ut!

Hvor parkerte du bilen?

Ikke helt sikker, relativt stor camping etter Hindsæter.

Gikk glipp av noe der ja. Ser ut som det er kommet en del snø der oppe, låter bra for vårskiturer! Så det er pastelltimen (pastellrosa) jeg bare kaller "den fine timen". Herlige farger på himmelen under skumringen, spesielt i februar her i Vestmarka!

Fantastiske bilder som alltid, hvordan gikk det med snowboardkjøringen. Rant du ned mot Russvatn?

Det skal jeg love deg! Var faktisk så mye snø at det var kun første "henget" ned i elveleiet som gikk no unna. Nedover stoppet det seg opp, og blodslitet var i gang igjen, kampen mot det hvite..

Super billeder! En fryd for øjet.

Takk

ALEX: Det går ann å vente til at værmeldinga IKKE varsler om kuling i flere dager også da :)

500fjell: At hans teori går ut på at været følger han, og ikke omvendt, går nok mer på personen som fremlegger denne "teorien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fantastisk deilige bilder. OSI fjell og jeg forsøkte å nå toppen av Snøhetta helgen 22.-25. januar og hadde akkurat sånn vær som askogvoll...

Litt på siden av temaet (kort svar er mer enn nok):

Mayhassen, hva slags kamera bruker du?

Jeg skal snart investere i et SLR, og lurer ikke bare på hvilke som tar bra bilder, men også hvilke som tåler vær og vind og et liv i en sekk. Jeg har tittet på Canon 40D, Nikon 90D, Nikon 300D og Canon 50D. Alle er jo bra, har også vurdert å kjøpe Nikon 200D brukt, mye kamera for pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg bruker et enkelt canon 400d jeg. Det tåler vel ikke så mye egentlig, kreves litt forsiktighet.

40d er vel et meget bra kamera, akam anbefaler dette kjøpet, men noe turkamera er det ikke, 50d har mye bedre værtetning, og antageligvis et bedre valg for deg hvis prisen ikke er noe problem.

Jeg bruker Canon 350d. Det veier ikke mye med EF 50mm f/1,4 optikk

Viss man passer på kameraet, er værtetning vel ikke noe problem? Når det er regn og rusk, blir både kamera og jeg på hytta.

Husker en dag i sommeren 2006 hvor jeg spenderte en dag mer på Skogadalsbøen, på grunn av været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.. Regner med at både du, jeg og de fleste andre på forumet plutselig har blitt overrasket over vær man ikke hadde planlagt med i utgangspunktet. Det kan jo hende du har litt mer flaks værmessig enn de fleste forummedlemmene på FF :wink: , visst ikke så står en stor overraskelse for døra den dagen du står ovenfor kuling, regn og sludd en juli eller august dag i fjellet som ikke var på værvarselet.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.. Regner med at både du, jeg og de fleste andre på forumet plutselig har blitt overrasket over vær man ikke hadde planlagt med i utgangspunktet. Det kan jo hende du har litt mer flaks værmessig enn de fleste forummedlemmene på FF :? , visst ikke så står en stor overraskelse for døra den dagen du står ovenfor kuling, regn og sludd en juli eller august dag i fjellet som ikke var på værvarselet.. :roll:

Hei askogvoll! Når jeg ikke tar bilder, er kameraet i veska sin, som er i sekken min - dobbelt beskyttet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Bjarne, ikke alle har roen i seg til å sitte stille hele dagen, selv om det er litt fare for regn i Jotunheimen.

Dessuten er det ofte man får gode bilder i vær som ikke kun har sol, de generelt beste vil jeg påstå..

Jeg hadde et 350d før det ble kliss klass i sekken min sommeren '07, fungerte dårlig etter det, resultatet ble 8-9 dagers fjelltur uten kamera!!!(fortsatt irritert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk deilige bilder. OSI fjell og jeg forsøkte å nå toppen av Snøhetta helgen 22.-25. januar og hadde akkurat sånn vær som askogvoll...

Litt på siden av temaet (kort svar er mer enn nok):

Mayhassen, hva slags kamera bruker du?

Jeg skal snart investere i et SLR, og lurer ikke bare på hvilke som tar bra bilder, men også hvilke som tåler vær og vind og et liv i en sekk. Jeg har tittet på Canon 40D, Nikon 90D, Nikon 300D og Canon 50D. Alle er jo bra, har også vurdert å kjøpe Nikon 200D brukt, mye kamera for pengene...

Hvis du gidder å bære på litt ekstra vekt, så er jo nikkon D200 et adskillig mer robust kamera. Har selv D100 og det har vært med meg i regn og uvær. Når det blir for vått, så det slutter å virke er det bare å legge det ett par dager i tørkerommet så blir det i form igjen.

I fjor vinter hadde jeg det hengende utenpå sekken en hel dag i underkjølt regn, det la seg et tykt islag på det, men det fortsatte å virke. (Når isen smelta måtte det en tur i tørkerommet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen:

Kan du kaste lidt lys over din fototeknik (evt. i anden tråd)?

Tja, vet ikke helt hva jeg skal svare til et slikt spm, egentlig ikke tenkt på hva jeg gjør så mye.

Jeg bruker lightroom som hjelpemiddel, og dette er et kjempeprogram, bruker aldri photoshop lenger!

Jeg har ikke behov for det, dvs at jeg ikke bruker så lang tid på hvert bilde.

Hvordan jeg fanger motivet har jeg ingen teknikk for, tipset må bli å knipse mye så lærer man hva som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Mayhassen

Jeg tænker især på filter (hvis du bruger filter?) om du tager HD billeder osv. (Om det er HD billeder?)

Jeg bruger selv Lightroom - og er også vældig tilfreds med programmet. Tager kun i RAW format, hvilket Lightroom er super til at håndtere. Jeg har nogle filtre til at dæmpe sne-scenarie problematikken (stort dynamisk område), men synes at fx direkte modlysbilleder mister farveintensitet, selvom det kan fikses i lightroom vil jeg jo helst ramme rigtigt i første omgang.

Fx kan jeg se på et af dine billeder at det er taget på 1/30 sek (svært at holde kamera i ro på denne lukketid) og på f/3.5, hvilket jeg, umiddelbart, vil mene var lidt til et dybde landskabsportræt. Men det virker jo!

Jeg spørger således ikke så meget til det "kunstneriske" motivvalg. Det er jo et helt andet emne, men altså mere til det tekniske setup bag billedet.

vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, fint du spør mer spesifikt.

Jeg har nesten alltid et pol.filter på, det syns jeg er et must hele året rundt i fjellet.

Dette gjør jo at jeg må ha litt mer eksponering.

På snø prøver jeg alltid å komme meg til +0.2-1.0 over lyset som kamera anbefaler på auto.

Generelt er det vel bedre meg for mange lyse pixler enn mørke, man har et bedre utgangspunkt hvis man skal justere ned enn omvendt.

Når det gjelder lave lukkerhastigheter har jeg følgende tips:

Ikke ha hender over kamera, altså ikke hvile noe på kamera fra oven.

Finn motivet, ha kamera i posisjon, kikk litt vekk mens du puster inn og slapper av, pust rolig ut, og når du er nesten ferdig med pusten, ta bildet.

Vet ikke om du har skutt med våpen, men mye av samme teknikk kan overføres til et kamera.

Er du sliten, aldri la albuen støtte seg på magen, sitte på huk kan gjøre det lettere.

Jeg legger kamera oppi venstre hånd, mens jeg trykker med høyre.

Håper dette hjalp noe, bare spør mer hvis du lurer på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, fint du spør mer spesifikt.

Jeg har nesten alltid et pol.filter på, det syns jeg er et must hele året rundt i fjellet.

Dette gjør jo at jeg må ha litt mer eksponering.

På snø prøver jeg alltid å komme meg til +0.2-1.0 over lyset som kamera anbefaler på auto.

Generelt er det vel bedre meg for mange lyse pixler enn mørke, man har et bedre utgangspunkt hvis man skal justere ned enn omvendt.

Når det gjelder lave lukkerhastigheter har jeg følgende tips:

Ikke ha hender over kamera, altså ikke hvile noe på kamera fra oven.

Finn motivet, ha kamera i posisjon, kikk litt vekk mens du puster inn og slapper av, pust rolig ut, og når du er nesten ferdig med pusten, ta bildet.

Vet ikke om du har skutt med våpen, men mye av samme teknikk kan overføres til et kamera.

Er du sliten, aldri la albuen støtte seg på magen, sitte på huk kan gjøre det lettere.

Jeg legger kamera oppi venstre hånd, mens jeg trykker med høyre.

Håper dette hjalp noe, bare spør mer hvis du lurer på noe

Ja, og venstre hånd skal ikke være på kameraet, men understøtte objektivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.