Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltbehov?


Terte

Anbefalte innlegg

Hei.... og jada.... ENDA en telttråd.... og ja jeg har lest de fleste :P

Er på jakt etter et helårstelt som kan brukes like godt på fjellet i snø eller langs et idyllisk vann på en av sommerens varmeste dager.

Teltet må være lett og bære med seg, og tåle litt ekstremvær. Det må være plass til 3personer+.

Jeg har selv tittet litt på Helsport sitt fjellheimen 4 xtrem telt, noen som har noe erfaringer med dette teltet?

Har lest mye negativ omtale om helsport sine telt..

Grunnen til at jeg ser på dette teltet er at utfra hva jeg har klart og lese meg til fra helsport sine sider så skulle det dekke mine behov..Noen innvendinger?

Jeg liker også at teltet har et stort fortelt slik at ved en senere annskaffelse av bikkje så har man rom for denne også :)

Noen meninger,synspunkter og eventuelt andre konkurenter? :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva du velger vil noen ha innvendinger. Børge Ousland har i alle år sverget til Helsport på sine polare turer og han fortsetter med det.

Teltet høres ut til å fylle opp dine valg men jeg ville ikke hatt 4 mann i ett 4 camp midtvinters.. Det blir liten plass selv med fortelt, vi prøvde 3 i 3 campen og det endte mer med irritasjon og kreative matlagingsløsninger enn en herlig kveldkos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger vil noen ha innvendinger. Børge Ousland har i alle år sverget til Helsport på sine polare turer og han fortsetter med det.

Teltet høres ut til å fylle opp dine valg men jeg ville ikke hatt 4 mann i ett 4 camp midtvinters.. Det blir liten plass selv med fortelt, vi prøvde 3 i 3 campen og det endte mer med irritasjon og kreative matlagingsløsninger enn en herlig kveldkos.

Det stemmer at Ousland har telt fra Helsport, men jeg vet ikke om det er det samme teltet du kan kjøpe i butikken. På hjemmesiden til Børge Ousland står det følgende fra Nordpol ekspedisjonen i 2006:

Tremannsteltet de valgte er tilnærmet hyllevare fra Helsport, bare en tanke høyere slik at det er tilpasset «mannshøyde». Det er satt inn nye glidelåser som tåler kulden bedre, og i tillegg er det ekstra ventiler av skorsteintypen i taket for å slippe ut fukt. Klaffene over glidelåser er tatt bort – myggnettingen er også overflødig. I den ene enden av teltet er stengene låst fast. Dette betyr at det bare tar ti sekunder å sette opp tunnelteltet.

Jeg tror dette er et generelt "problem" - noen av de kjendiser som benytter ulike produkter får dem tilpasset til sitt bruk, vi vanlige dødelige ser bare på merket og kjøper produkter som kanskje er gode, men som ikke holder mål under ekstreme forhold. Tror derfor det er verdifullt å høre erfaringer fra "vanlige" brukere. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på tanken din, men de aller aller fleste dødelige av oss vil ikke bruke teltene til ekstrem bruk :) Teltet hans var mer tilpasset -40 enn butikkhylleteltene, iflg. ditt utsakset innlegg var det bare smådetaljer som ble fikset på, hans Spitsbergen telt røyk i stengene gang på gang under turen pågrunn av stress under temperaturen, ifølge ham selv i "Vinter uten nåde".

Dèt sagt så refererte jeg heller til at duken og de fleste løsningene på hans telt er Helsports genuine fabrikatùr og jeg nøler ikke med å anbefale Helsport-telt dog om de ikke skulle være av de ypperste til sin lille ekstremgruppe men mer av allround karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terte,

Jeg solgte Helsport Fjellheimen X-treme 4 da jeg oppdaget hvor mange ski og staver jeg måtte ha for å sette opp dette teltet vinterstid (25-27 barduneringspunkter). Enda værre vil det være å få det til og stå over vegetasjonsbeltet sommerstid. jeg likte heller ikke at det var umulig å bli kvitt kondens selv i tørt vært og at ytterteltet berørte innerteltet på siden ved fotenden. Det store forteltet er selvfølgelig gunstig vinterstid, og fullt bardunert er det nok meget vindstabilt. Det var derfor jeg kjøpte det - in the first place.

Et alternativ innenfor Helsports assortement er et av de store Svalbard-teltene der hoveddelen er selvbærende.

Jeg valgte likevel å investere i Black Diamond Bombshelter som er et endukstelt for 3+ med to fortelt, hvorav et har egen bøyle og er klart stort nok til koking. Bombshelter er som navnet indikerer et særdeles vindstabilt telt med tilsammen fem stenger med mange krysningspunkter. Best av alt: Det veier ikke mye over fire kilo og den selvbærende konstruksjonen reduserer behovet for forankring og oppstramming av teltet. Kjenner du noen i USA behøver det ikke koste så dramatisk heller. Sportsnett sin pris er et ran.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har litt for store krav til drømmeteltet Terte.

Hvis du vil ha et telt for ekstremvær om vinteren på fjellet bør du stille høye krav. Du kan aldri vite når ekstremvær opptrer, så lenge du drar på turer over 2 dager. Teltet er da din viktigste utrustning. Ønsker du i tillegg et telt for 3+ blir dette et meget stort telt, som blir ekstra utsatt for vind. Dette blir definitivt ikke et lett telt: aktuelle kandidater er bl.a. Helsport Svaldbard, Black Diamond Bombshelter og Hilleberg Keron og Saivo.

Ser du på store tresesongstelt som også kan brukes om vinteren med litt vær er det flere å velge mellom. Da kan du også få et telt som veier mindre. Hvis du noen ganger tenket å bruke teltet alene er 4-6kg mye å drasse på.

Ut i fra dine spesifikasjoner er jeg enig med Gunnar i at Bombshelter er en meget aktuell kandidat. Største ulempen med teltet er at du må krype inn i teltet for å sette opp stengene. I føyka kan det medføre at teltet får mye snø inn.

Selv har jeg valgt Hilleberg Saivo. Jeg bruker teltet mye alene, og vil derfor ha et telt som er lett å sette opp alene selv i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har litt for store krav til drømmeteltet Terte.

Hvis du vil ha et telt for ekstremvær om vinteren på fjellet bør du stille høye krav. Du kan aldri vite når ekstremvær opptrer, så lenge du drar på turer over 2 dager. Teltet er da din viktigste utrustning. Ønsker du i tillegg et telt for 3+ blir dette et meget stort telt, som blir ekstra utsatt for vind. Dette blir definitivt ikke et lett telt: aktuelle kandidater er bl.a. Helsport Svaldbard, Black Diamond Bombshelter og Hilleberg Keron og Saivo.

Ser du på store tresesongstelt som også kan brukes om vinteren med litt vær er det flere å velge mellom. Da kan du også få et telt som veier mindre. Hvis du noen ganger tenket å bruke teltet alene er 4-6kg mye å drasse på.

Ut i fra dine spesifikasjoner er jeg enig med Gunnar i at Bombshelter er en meget aktuell kandidat. Største ulempen med teltet er at du må krype inn i teltet for å sette opp stengene. I føyka kan det medføre at teltet får mye snø inn.

Selv har jeg valgt Hilleberg Saivo. Jeg bruker teltet mye alene, og vil derfor ha et telt som er lett å sette opp alene selv i sterk vind.

Fordelen med innvendige stenger (Bombshelter) er jo nettopp at stengene må settes opp mens man selv er inne i teltet: I hard vind er det liten sjans for at teltet blåser bort i oppsettingsfasen. Snøfokket er lett å få ut i etterkant. Litt verre på null-føre og i regnvær.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terte.

Alltid spennende når man skal skaffe nytt utstyr, spesielt telt :wink:

Kankje litt frekt, men tør jeg spørre om budsjettet? Siden du vurderer et Helsport Fj-h/xt 4, som kan kjøpes hos skittfiske.no for 5498kr, ser du på telt mellom 5000-8000kr? Med vekt på litt i overkant av 4kg på dette teltet, blir det lite å bære på pr mann hvis dere er 3 til fjells sommerstid, og om vinteren det samme, da enda lettere å frakte med pulk. Med hund så får man ekstra hjelp hele året.

Videre, når det gjelder bardunering av teltet, så burde jo ikke det by på problemer. Er man 3 på tur, betyr det 6 ski og 6 staver=12 + eventuelle snøplugger, samt i tillegg har man stormmatter. Er man under tregrensa så hugger man ned det ekstra som skal til for å sikre.

Jeg tror det er viktig å definere/stikke fingern i jorden når det gjelder "ekstreme forhold", for det er lett å bli revet med pga det utvalget som er, og andres meninger. Man kan fks spørre seg selv; Hva er det mest ektreme jeg har vært på til nå? hva slags utstyr brukte jeg da? Hva er planene fremover, blir turene mer ektreme? Telter som er priset til over 8000kr, fks et 3-manns telt som Saivo, er litt "overkill" hvis man ikke klarer å putte inn tildels veldig ekstreme forhold i sin definering av realistisk bruksområde.

Med den prisen på skittfiske.no, altså 5498kr, får du et meget romslig og stabilt telt, og har du et budsjett på rundt 8000kr i utgangspunktet, ja så har du faktisk råd til å kjøpe et Helsport Bygdin 3 camp/3.1kg til 2499kr på sportsdeal.no som dere kan bruke vår, sommer og tidlig høst. 2 fluer i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.