Gå til innhold
  • Bli medlem

Til Preikestolen i sommer?


REs

Anbefalte innlegg

Kanskje noen har tenkt seg en tur til Preikestolen ved Lysefjorden i sommer. Preikestolen er Norges mest besøkte turistatrakasjon.

Ikke fordi turen er spesielt fin eller krevende, og ikke fordi man liker å gå i kø melleom busslaster av små japanere og fete tyskere, men rett og slett bare for å ha vert der.

I så fall så kan jeg anbefale den nye Preikestolen fjellstue.

http://www.arkitektur.no/?nid=119694

Et flott bygg, god atmosfære, hotellrom du sansynligvis aldrig har opplevet maken til. (Hovedsaklig tre og glass) og kokken, spesielt valgt ut av Gastronomisk Institutt, lager mat du sansynligvis aldri har fått på et sted som dette før. (Bestill biffsnadder med berneise og pommes frites, og kinakålsalat med thousand island dressing, og du kan regne med, sansynligvis på en høflig måte, å se etter et gatekjøkken på Jørpeland.)

På stedet er det også bygget opp noen utendørsanlegg, basecamp, hvor barna kan få noen behagelige utfordringer. Disse har jeg ikke besøkt enda, men det kommer.

Jeg var der nettopp, innvitert av Stavanger turistforening, og fikk prøve både rom og mat.

Skal du overnatte i Stavangerområdet så ta fegen over til Tau, (20 min.) og kjør de 19 kilometrene opp til Preikestolhytta. Du kommer ikke til å angre.

Neste gang, en helg i mai, drar jeg opp igjen med hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Evje: Jeg har sett bolter på siden av prekestolen, så det kan godt hende at det har skjeddklattrin i dette området ja. Ellers så er turen en meget lett en, med litt stive bakker noen steder. Noen ganger om man ser ned på bakken utenom å inkludere omstendighetene kan det se ut som om man er på gata.. Ja, det bærer nokk litt preg av at det er norges mest besøkte turistattraksjon.

Ellers så kan jeg fortelle at ved en av sommerens turer til preikestolen, i ca. 30 grader med stekende sol og lite vind, så jeg at et par med full motorsykkelbekledning (skinndress og hjelm på armen) vandrene opp mot preikestolen. Det er egentlig bare til å le av... Og bli ikke forbauset om du møter en større variasjon av sko enn utvalget du finner på Skoringen...

Ellers så kan jeg sterkt å anbefale å stoppe på Tau, like ved Kiwibutikken for å prøve den beste kebaben du vil sette tenna i noen gang. Tau Pizza tror jeg restauranten heter.

Jeg så forresten det nye bygget de holder på å bygge oppe der, og det ser ganske lovende ut. Og en siste ting, planlegger du å gå i høysesongen (Juni-Juli og begynnelsen av August) så må du regne med mye trafikk nær parkeringsplassen, og det er nokk ganske sikkert (om du ikke kommer tidlig på morgenen) at du ikke får parkeringsplass på parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vil nå si at Preikestolen er finest når det ikke er fullt med folk. Det å ha hele stolen for seg selv er en mektig og fin opplevelse.

Med å gå en helg i Mai kan dette være mulig, men er vel stor fare for at de føste busslastene med turister er kommet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Blåser liv i denne gamle tråden for å vise folk denne flotte videosnutten tatt av General i O-fagspatruljen, Espen Mills:

Opptaket er gjort med Canon 5D mark2. Den består av over fem tusen bilder, tatt frå klokken 00.00 til 24.00 søndag 27. juni 2010. Turtips: Gå "alene" opp om kvelden og overnatt. Ta båten hjem tidlig neste morgen (eller bli der en natt til), lite folk og flott natur!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.