Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - lys = dårlig søvn


Nikke

Anbefalte innlegg

Jeg er på endel turer i de nordlige landsdeler i de periodene det stort sett er mye lys, gjerne hele døgnet. Midt på sommeren kommer morgenlyset tidlig også sørpå. Jeg har prøvd øyebind, slike man fks får ved overflygning til usa, men synes det er ubehagelig, samt at de glir fort av. De fleste telt er nettopp lyse, og etterhvert som grammene skal av, blir også innerteltet stort sett bare "myggnetting".

Jeg måtte altså ut på markedet å finne meg et solid og romslig 1-manns telt. Kriteriene var balanse mellom vekt, bagasjeplass, og et telt som ikke slipper inn noe særlig lys. Lettere sagt enn gjort. Etter å ha trålet markedet, kom jeg over et forum, ikke ulikt vårt eget militærforum, der fikk jeg se bilder og feedback på Amerikanske militærtelt.

Det skulle vise seg at Eureka hadde kontrakt med U.S army, og produserte 1-4 manns telt som så lovende ut med tanke på mine kriterier.

Jeg endte opp med å kjøpe 1-mannsteltet kalt tcop, (Tent Combat One Person) som dekker mine behov når det gjelder bagasjeplass, gjennomtestet under tøffe forhold, og ikke minst, omtrent totalt mørke i teltet med alt lukket. Jeg har 2 teltduker til teltet, den duken man kan se på bildet fra hagen som gir et bagasjerom, men med flott utsikt. Og en duk som er heldekkende og gir 2 bagasjerom. Nytt for meg er den Amerikanske modellen, men hvis de klarer å sette opp teltet der det har vært prøvd ut, burde jeg med litt øvelse også klare det.

Klart jeg skulle ønske jeg kom under den magiske 2kg grensa, men med ca 2.6kg, får jeg heller "slite" med den ekstra kiloen, eller klippe vekt en annen plass. Nå får jeg hvertfall sove godt, noe hvertfall jeg trenger på lange vandringer.

Teltpluggende som fulgte med virker lovende, 10gr pr stk, og runde i formen. (Se bilder)

post-5304-133474602836_thumb.jpg

post-5304-133474602839_thumb.jpg

post-5304-133474602842_thumb.jpg

post-5304-133474602844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.