Gå til innhold
  • Bli medlem

To fjelljenter på tur sommeren 2009!


Lisa

Anbefalte innlegg

Som mange andre så begynner jeg å tenke på fjelltur til sommeren! Min faste fjellvenninne og jeg har tenkt på vestre Jotunheimen.

Vi tenkte å starte på Turtagrø og ende opp på Fondsbu/Eidsbugarden. Har dere noen knakandes gode forslag?

Vi har lyst til å få med oss Kyrkja og Visbretinden.

Takk for alle gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Som mange andre så begynner jeg å tenke på fjelltur til sommeren! Min faste fjellvenninne og jeg har tenkt på vestre Jotunheimen.

Vi tenkte å starte på Turtagrø og ende opp på Fondsbu/Eidsbugarden. Har dere noen knakandes gode forslag?

Vi har lyst til å få med oss Kyrkja og Visbretinden.

Takk for alle gode forslag :D

Fra Turtagrø er det stort sett bare å gå til Skogadalsbbøen. Den vanlige vei er over Keisarpasset, men det er to alternativer som er mere interessante:

1) Gå over Fanaråken, eventuell med overnatting på toppen - anbefales.

2) Gå om Styggedalen, hvor en får Skagastølspanoramaet på 1. rekke. Dalen har navnet sitt etter en storsteinet ur :)

Fra Skogadalsbbøen til Leirvassbu om Storutledalen.

På Leirvassbu ligges over i noe dager for toppture til Kyrkja og Visbretinden. Viss dere ikke lider av høydeskrekk, er Vesteggen på Visbretind ett spennende alternativ opp.

På Visbretinden er det mye ur, men Vesteggen er klyving.

Fra Leirvassbu via Olausbu til Fondsbu.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanaråken må vi over! Vi vet ikke om vi skal dra innom Olavsbu eller Gjendebu på vei til Fondsbu.

Er Mjølkedalstinden relativt enkel, eller hva med Sjogholstinden? Hvordan er Stetinden? Hørt at de alle er flotte topper.

Hvis vi tar Gjendebu istedenfor Olavsbu, hvilke flotte fjelltopper kunne man fått meg seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanaråken må vi over! Vi vet ikke om vi skal dra innom Olavsbu eller Gjendebu på vei til Fondsbu.

Er Mjølkedalstinden relativt enkel, eller hva med Sjogholstinden? Hvordan er Stetinden? Hørt at de alle er flotte topper.

Hvis vi tar Gjendebu istedenfor Olavsbu, hvilke flotte fjelltopper kunne man fått meg seg da?

Stetinden: Enkelt opp til skaret mellom den og Stehøe fra Gravdalspallen. Siste oppstigning nord for 1985toppen byr på nokså enkel klyving. Flott topp!

Mjølkedalstinden: Fra Olavsbu er går den lett opp i østsida og over noen snøfonner før du er på den spennende nordryggen. Nordryggen er enkel å gå, litt småklyving på slutten på høyde med Besseggen, veldig fin! Ønsker dere litt utfordring på vei ned eller opp anbefaler jeg å gå sørrenna til toppen. Den kan nås fra stien mellom Olavsbunut (topp 1970) og Snøholstinden (Sjogholstind), opp noen snøfonner og i en litt løs, men spennende renna på venstre side. En kan også følge mot høyre, men siste stykket er da litt småutsatt klyving. Kremtopp!

Sjogholstind: Sier som Bjarne, gå vesteggen. Den kan virke luftig, men den går for de fleste som har gått på tinder før. Et sted kommer en til en hammer som kan virke vanskelig, da tar en ned i nordsida som er merket med varder. Dette er en spennende og småutfordrende topp. En kan også gå opp/ned i sørsida fra Snøholsvatnet. Fin topp, selv om det var tåke da jeg var der.

Topper om Gjendebu:

*Semeltinden

*Storådalshøe

*Gjendetunga

*Nordre og Store Svartdalspigg

*Slettmarkhøe

*Slettmarkpiggen (utfordrende etter Slettmarkkampen)

*Galdebergstinden (kjedelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle detaljerte beskrivelser! Skal snakke med venninna og vurdere :)

Vi var innom Nordre og Store Svartdalspigg da vi gikk fra Torfinnsbu til Gjendebu. Utrolig fint, men hadde vært finere hvis det ikke hadde vært så mye skodde. Nei jeg får høre med turpartneren om hva vi skal gjøre, om vi skal ta noen topper på vei hjem fra Gjendebu, eller på vei til Gjendebu fra Leirvassbu. Det er mange flotte topper som er verdig en tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre så begynner jeg å tenke på fjelltur til sommeren! Min faste fjellvenninne og jeg har tenkt på vestre Jotunheimen.

Vi tenkte å starte på Turtagrø og ende opp på Fondsbu/Eidsbugarden. Har dere noen knakandes gode forslag?

Vi har lyst til å få med oss Kyrkja og Visbretinden.

Takk for alle gode forslag :)

Visbretinden anbefales! Midt i Jotunheimen med panoramutsikt til alt av topper! Fin tur fra Kyrkja til Visbretinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta Visbretinden og Kyrkja, men vi vurderer om vi skal gjøre noe mer etter det :) Sånn rundt Gjendebu/Olavsbu.

Fått mange flotte forslag her altså!

Skal skrive turrapport når den tid kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta Visbretinden og Kyrkja, men vi vurderer om vi skal gjøre noe mer etter det :lol: Sånn rundt Gjendebu/Olavsbu.

Fått mange flotte forslag her altså!

Skal skrive turrapport når den tid kommer :D

jeg gleder meg til å lese denne turrapporten allerede nå. har dere tenkt å skrive blogg e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta Visbretinden og Kyrkja, men vi vurderer om vi skal gjøre noe mer etter det :) Sånn rundt Gjendebu/Olavsbu.

Fått mange flotte forslag her altså!

Skal skrive turrapport når den tid kommer :P

Viss dere vil gå Vesteggen på Visbretind, anbefales det å ta den opp, og etterpå legge returen over Langvasshøe, Kyrkje-oksli med avstikker til Kyrkja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Turen vår ble vellykka, men det ble litt mindre topper enn det jeg hadde forventa!

Venninna er ikke helt toppturfreak, hun får ikke helt suget av å gå på topper.

Vi gikk i alle fall slik: Turtagrø-Fanaråken-Skogadalsbøen-Leirvassbu-andre dagen Kyrkja-Gjendebu-Fondsbu.

Vi skulle jo gå på Visbretinden fra Kyrkja og over Langvasshøe, men det ble nok bare Kyrkja. Venninna sa når vi hadde kommet over Kyrkjeoksle at hun var relativt lei av å gå i ur, og det var jo forståelig for det var mye ur oppi lia for å si det slik. Så vi tok en avstikker ned til stien fra Gjendebu til Leirvassbu og gikk tilbake igjen der. Kyrkja var flott, men det hadde vært utrolig artig å ha fått meg seg Visebretinden og! Vi var i god form, men venninna får ikke helt det draget av toppturer. Det er jo selvfølgelig ok!

Da vi gikk fra Leirvassbu til Gjendebu klarte jeg å vrikke foten slik at jeg måtte gå på vrikka fot i 2 timer, så ingen tur til Fondsbu/Galdebergstinden dagen etter nei! Det ble båt, buss og båt. Ellers var det en fantastisk tur, og vi hadde bare masse deilig vær! Vi fikk også nakenbada 1300 moh i Langvatnet, så det var balsam for sjela :)

Kjenner at jeg begynner å bli litt smålei hytte-til-hytte, så neste sommer blir det mer topper! Fikk gått Torfinnstindtraversen tidligere i sommer, og det anbefales på det sterkeste! Noen topper ble det i sommer, men har lyst på mer til vinteren og neste sommer :)

Fjellene står der fortsatt, og jeg skal bestige de seinere med eller uten andre mennesker!

post-4305-133474641495_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en flott tur, dere var iallefall heldige med været!

En ting; hun vennina di ligner utrolig på ei som jobba på Fondsbu i sommer, type månedsskiftet juli/august. Om det er hun, får du si at hun var en av de som så minst stressa ut når Vinjerockhordene inntok Fondsbu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha vi begge jobber på Fondsbu =) Da sier du at jeg så mer stressa ut? :P

Shit, det var en kjempeburn, det der :) neida, det er jo ikke sikkert jeg så deg jobbe engang! Kjempeflott at noen gidder å jobbe med så mange tullinger som springer ned dørene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, det var en kjempeburn, det der :) neida, det er jo ikke sikkert jeg så deg jobbe engang! Kjempeflott at noen gidder å jobbe med så mange tullinger som springer ned dørene :D

Haha, det er bare artig det! (til en viss grad). Men jeg må si at jeg likte bedre å være festivaldeltager! Var det i fjor, og hadde det mye mer artig da. Ble ikke så jævlig sliten. Det er tider vi aldri legger oss, fordi noen ganger må vi på jobb 6.30. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.