Gå til innhold
  • Bli medlem

Walkie Talkie fra USA?


nor303

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen erfaring med Walkie Talkier fra USA, de jeg har sett på er fra Midland og Motorola, ser ut som de har mye lenger rekkevidde enn de vi kan få med "europeisk nett". Hvis kjenner til noe om disse merkene eller spesielle modeller, hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør sjekke at de bruker samme frekvens som i Norge. Grunnen til at rekkevidden er lenger kan være at de bruker en annen bølgelengde.. Du bør kanskje også sjekke at den ikke overskrider max watt som er godkjent i Norge. Hvis du kjøper en fra USA kommer den kanskje ikke til å være godkjent i Norge heller, men det er kanskje ikke så stort problem siden de neppe sjekker slikt på fjellet. Så lenge den kommer gjennom tolla da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vagt å huske at det finnes regler om at radioutstyr skal være typegodkjent av post- og teletilsynet. Grunnen er at frekvens og utsendt effekt skal være innenfor ganske stramme rammer for å ikke påvirke annet radioutstyr. Jeg kjenner ikke regelverket, men det er neppe særlig vanskelig å finne ... :)

Som nevnt over, må du selvsagt sjekke at dette med frekvenser er riktig. Ellers anbefaler jeg at du setter deg inn i regelverket slik at du vet hva du gjør og eventuelt hvilke konsekvenser det kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at de benytter et annet frekvensområde og at de visstnok har sender med opptil 4 watt istedet for 0,5 som i Europa selvom det ikke sier meg noe. Det jeg vet er at de er lisensfrie i USA, selvom det kanskje ikke gjør at de er lovlige her i Norge eller andre steder i Europa. Mener jeg en gang har hørt at den amerikanske frekvensen benyttes av militæret hrer i Norge, noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Av folk jeg har snakket med som har vært mye i alpene som ha benyttet Walkie Talkier der nede sier de at det er en voldsom trafikk og at det er veldig få tilgjengelige kanaler, dermed hadde det kanskje vært digg å være på en annen frekvens?

Uansett er det noen som har noen erfaringer med spesifikke modeller? Eller er stødige på "radioregelverk"?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har noen erfaring med Walkie Talkier fra USA, de jeg har sett på er fra Midland og Motorola, ser ut som de har mye lenger rekkevidde enn de vi kan få med "europeisk nett". Hvis kjenner til noe om disse merkene eller spesielle modeller, hadde jeg vært veldig takknemlig.

Privatradio i norge (PR27) har i følge norsk frekvensplan[1,2] lov til å sende fra 26,960 til 27,410 MHz med maksimal utstrålt effekt på 4W. Dette ser ut til å være det samme frekvensbåndet som "citizens band" i USA [3,4]. Et vilkårlig websøk indikerer at USA også har samme maksimale effekt som her, så dersom radioene bare opererer på disse båndene burde de være tillatt også i Norge. Jeg vet ikke hvordan det er med importbestemmelser på slikt utstyr.

Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan utstyr solgt i USA kan ha lenger rekkevidde enn utstyr solgt i Norge dersom frekvenser og sendeeffekt er like. Det er ikke noe "europeisk nett"; privatradio kommuniserer enhet-til-enhet uten noe nett mellom, og det som bestemmer avstanden man kan kommunisere over er stort sett topografi, frekvens og effekt.

[1] http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_RESSURSER/PAG_FREKVENSER/PAG_FREKVENSER_SEARCH?p_search_id=46

[2] http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20070420-0439-003.html#22

[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens'_Band_Radio

[4] http://www.csgnetwork.com/cbradiofreq.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "CB" du har tenkt å kjøpe skal det være lovlig å bruke uten lisens, så lenge det har godkjent stempel for Norge eller EU (vet ikke hva det stempelet er). Rekkevidden på amerikanske CBs kan ikke være bedre enn Norske hvis de har samme effekt, så jeg tror det er en annen type du tenker på. CBs er ikke så veldig populært i USA, hvis du ikke er en "trucker".

Du kan lese litt om forskjellige typer her så du ikke kjøper noe som du ikke kan kommunisere med andre med.

http://www.icomamerica.com/en/products/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "CB" du har tenkt å kjøpe skal det være lovlig å bruke uten lisens, så lenge det har godkjent stempel for Norge eller EU (vet ikke hva det stempelet er). Rekkevidden på amerikanske CBs kan ikke være bedre enn Norske hvis de har samme effekt, så jeg tror det er en annen type du tenker på. CBs er ikke så veldig populært i USA, hvis du ikke er en "trucker".

Jeg mistenker at han har sett på 27 MHz-båndet på amerikanske sider og disse nyere 446 MHz-radioene på norske sider. Sistnevnte har maks tillatt sendeeffekt på 500 mW og derfor mye kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du kommer til å bli skuffa om du ikke kjøper en skikkelig radio.

Det står ikke no om frekvens på de radioene fra USA men det ser for meg ut som om de er 466MHz radioer.

Sånne radioer er å kaste penger ut av vinduet da det bare kan brukes som leketøy egentlig.

Om det er det du skal ha duger de fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok at det er det jeg mener:)

Nei, det ser ikke slik ut heller. Noen av de radioene du linket til nå bruker ihvertfall det amerikanske GMRS-båndet. Dette båndet ligger rundt 462 MHz og er ikke et fritt bånd i Norge. Du har verken lov å sende på eller inneha utstyr som kan sende på disse frekvensene. (Det ser forøvrig ut til at det kreves lisens for å bruke disse i USA også, men jeg er ikke sikker.)

Generelt kan jeg vel bare si at om du ikke vet hva du gjør bør du helt klart handle slikt utstyr i Norge. Ambulanser, bredbåndsleverandører og andre som får uvedkommende forstyrrende signaler inn på frekvensene sine har en tendens til å være veldig hissige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.