Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelig å få tak Ally kanoer.


Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket på mange av disse Ally sidene på nettet, og etter hvert opparbeidet meg en lyst til å få meg en. Men så enkelt er det ikke. Disse kanoene finnes visst bare i den virtuelle verden. I virkeligheten , når man tar kontakt med en forhandler , så finnes de ikke. Jeg var innom en forhandler i Stavanger , en G sport butikk , og de hadde faktisk en i utstillingen. Den hang under taket, og var absolutt ikke til salgs. Om de kunne skaffe meg en?? Muligens... Men når da ?? Vet ikke...

Prøv å gjett da !! Kanskje til neste år. Muligens til høsten....

Utstillingsmodellen hadde butikken ventet på ett år. Jeg begriper ikke hvorfor de bryr seg om å bruke markedsføring på disse kanoene når de ikke kan lage dem likevel.

Hvis jeg vil ha en ny bil, vil de fleste forhandlerene kunne skaffe en på under seks måneder. Men det er altså ikke så enkelt med Ally produsenten.

Det ble mye fnys nå ,men dette irriterere meg grenseløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jarles jakt og våpen i kongsberg har pleid å få tak i ally kanoer. Nå er det i alle fall

mulig å reservere seg for å få den til våren/sommeren.

Ring å hør i alle fall.

Klipt ut i fra hjemmesiden:

Pga stor etterspørsel etter Ally kano de siste årene gir vi deg muligheten til å reservere Ally kano for levering vår/sommer 2009.

Ta kontakt med oss snarest for info!

Henv: Jarle Pedersen Tlf. 932 24 600.

Link:

http://www.sport1kongsberg.no/default.pl?showPage=23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg egentlig har fått tak i en ally kano. Jeg får den i april. Men, og det er poenget, jeg får ikke tak i den kanoen jeg egentlig vil ha. For den begynner de ikke å produsere før til høsten, selv om de har har den i katalogene sine nå.

Jeg også har fått tak i at her og der er det en og annen forhandler rundt om i landet som har en modell på lager.

Det får bli som i sangen til Vidar Sandbekk:Hvis man ikke kan få den man vil ha, får man ta den man kan få.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakkket med Øystein Køhn i sommmer om dette problemet. Det er han som er arkitekten bak ally.

Etter at lars monsen snakket mye pent om ally har salget av ally tatt helt av og de har hatt problemer med å produsere nok.

Bergans og Køhn skulle da over til Tyskland for å undersøke produksjon der. Kanskje det blir lettere etterhvert.

En tur på Villmarksmessene i april/ mai burde gi resultater. Da vurderer jeg en ally til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ahh. Nå har jeg avbestilt Ally kanoen , som jeg trodde jeg måtte nøye meg med. Fordi jeg ikke kunne få den jeg egentlig ville ha, før i oktober. Men så oppdager jeg at Platou i Sandnes har akkurat min kano i hylla. En stk. Og nå ligger den altså i kjelleren min istedet. Dette er så likevel den beste av alle verdener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at lars monsen snakket mye pent om ally har salget av ally tatt helt av og de har hatt problemer med å produsere nok.

Og om et år eller to vil sikkert masse av disse kanoene være til salgs på finn.no. Lite brukt... Hehe...

Av de som virkelig er interesserte var nok de fleste klar over Ally'en før disse programmene. Men det er nok en del som er blitt fylt av eventyrlyst foran TV'en for så å finne ut at det er langt fra drøm til realisering eller at bæring og mygg ikke var så kult likevel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Kjempebra farkost, selvfølgelig mest til flatvann med så lite spring.

Jeg har en slik ca. 10 år gammel og da med seter av den gamle typen.

Eneste skaden av betydning min har fått er et frostsprengt rør, som selvfølgelig er min egen feil.

Den går veldig høyt i vannet og litt vanskelig å manøvrere i vind, særlig når du padler solo.

Prøv deg frem med balast i baugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Kjempebra farkost, selvfølgelig mest til flatvann med så lite spring.

Jeg har en slik ca. 10 år gammel og da med seter av den gamle typen.

Eneste skaden av betydning min har fått er et frostsprengt rør, som selvfølgelig er min egen feil.

Den går veldig høyt i vannet og litt vanskelig å manøvrere i vind, særlig når du padler solo.

Prøv deg frem med balast i baugen.

Dette er hva Bergans selv sier om denne modellen: 815 ALLY 17´ DR

Ally 17´ DR er en lettpadlet og kjapp kano som kan måle seg med mange av de raskeste glassfiber- eller kevlar-skrogene. Pæreformet bunnprofil og rett kjøllinje gjør at kanoen går lett i bølger og virker sidestabil. Den lave profilen og de rette stevnene gjør at vinden vanskelig får tak i kanoen. Resultatet er stor retningsstabilitet og liten sideavdrift, selv under vanskelige vind- og strømforhold. Stor bæreevne gjør Ally 17´ DR godt egnet for langturer og ekspedisjoner i farvann uten for mye hvitt vann. Dette er først og fremst en utmerket flattvanns-kano som oppfyller alle krav kresne padlere setter til slike farkoster. Den bærer lett 2 -3 personer med oppakning, men kan også være velegnet for 2 voksne og 2 barn. Kanoen kan lett padles solo.

Jeg har allerede en alu kano , som har kraftig spring i kjøllinjen, og den er fin i litt strøm, men ikke lett å padle alene. Og den veier ikke mer enn 22 kg. så den er ikke så ille å bære. Men denne håpet jeg på skulle være lettere å padle alene, pga den rette kjølinjen. Jeg padler for det aller meste flatvann.

Jeg har også fått med meg at andre Ally brukere av den klassiske typen klager litt på det store vindfanget det er i den. Som du ser så hevder produsenten at det problemet skal være mindre med denne. Jeg håper det stemmer litt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede en alu kano , som har kraftig spring i kjøllinjen, og den er fin i litt strøm, men ikke lett å padle alene. Og den veier ikke mer enn 22 kg. så den er ikke så ille å bære. Men denne håpet jeg på skulle være lettere å padle alene, pga den rette kjølinjen. Jeg padler for det aller meste flatvann.

Jeg har også fått med meg at andre Ally brukere av den klassiske typen klager litt på det store vindfanget det er i den. Som du ser så hevder produsenten at det problemet skal være mindre med denne. Jeg håper det stemmer litt......

Jeg kjøpte med den samme kanoen i sommer, og er strålende fornøyd. Har fra før av mest erfraing med kajakk, men har padlet både min kano og en 16,5 endel i sommer og min konkusjon er ihvertfall soleklar. 17 foteren er lett å padle solo (men jeg har hund slik at jeg får litt ballast i den, og MYE kjappere/lettpadlet på flattvann en 16,5. Ulempene er at den føles ikke like stabil i bølger og ikke like lettmanøvrerbar i elv som 16,5. Jeg fikk ihvertfall det jeg var ute etter, dvs en lettpadlet flattvannskano som er grei og padle solo og i tillegg rommer hele familien uten problemer når det er aktuellt. Så jeg tror nok ikke du blir skuffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter en ALLY-kano, men også jeg er usikker på hvilken jeg bør velge.

Kanoen kommer sannsynligvis mest å bli padlet aleine, men kan hende et par turer med 2 stykker en sjelden gang. Bruksområdet er på vann og vassdrag og mindre sjeldent enkle elver.

På Bergans sine nettsider står jeg egentlig mellom to modeller:

- Ally 15,5 dr og Ally 17 dr. Begge med rett kjøllinje, og skal etter sigende være gode solo-kanoer. Ally 17 dr er noe lengre og en noe breiere kano.

Et viktig moment i favør 15,5 dr er at denne veier 3 kg mindre enn Ally 17DR. Det betyr jo litt når man bærer den over hodet. Spørsmålet er jo hvorvidt 15,5 er bedre å padle enn 17' ?

- Et annet moment er forskjell i sidestabiliteten til modellene. Det er påtenkt å fiske endel utifra kanoen og mens jeg padler så det kan jeg kan jo være avhengig å kunne bevege meg litt. Noen som har noen meninger på dette området?

Kort og greit, hvilken modell bør jeg velge og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet 15,5, så noe direkte sammenlikningsgrunnlag har jeg ikke. Generelt vil 17 foteren kunne padles fortere. Kortere kanoer går av en eller annen grunn saktere. Tror 15,5 er bedre trimmet for soloturer.

Padlet 17 tommeren mye, både solo og med andre. Pleier å legge litt vekt i midten og forran ved solopadling. Den er ikke veldig enkel å padle alene hvis en ikke legger godt med ballast i. Litt vind, så blir det vanskelig.

Jeg synes at 17 er grei å bære alene, men går du med sekk og utstyr i tillegg, betyr 3kg en del. 15,5 vil også være lettere å padle i småelver. Har ofte opplevd at 17 er akkurat litt for lang til å forsere en sving ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson!

Gratulerer med ny kano, hørres spennande ud. Du får huska å ta ner den gamle fra taket på jobben då :wink:

Hilsen villmannen fra Borneo

"Incognito" lurer ikke meg. Jeg vet hvor du bor......

Kanoen under taket henger bra der den er foreløpig. Men oppe på Hovland i Bjerkreim er det ett vann oppe i fjellet. Og en god kamerat eier vannet, og bua ved siden av vannet. Og hjorten som holder til der. Tenkte å slepe alu kanoen opp dit og la den være der til den dør. Fin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.