Gå til innhold
  • Bli medlem

TV-program


Zabel

Anbefalte innlegg

Jeg ble sittende å se på klatring i Venezuela i går. Ser fram til del 2!

https://tv.nrk.no/serie/ekstrem-klatring-i-venezuela

Jeg sier JA TAKK til norsk skogsflått - etter å ha sett episoden med en av de farligste edderkoppene i verden. Noe spesiell sideeffekt etter stikk - kan man trygt si!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg ble sittende å se på klatring i Venezuela i går. Ser fram til del 2!

https://tv.nrk.no/serie/ekstrem-klatring-i-venezuela

Jeg sier JA TAKK til norsk skogsflått - etter å ha sett episoden med en av de farligste edderkoppene i verden. Noe spesiell sideeffekt etter stikk - kan man trygt si!

 

Ser frem til neste episode selv. Synes nå ikke edderkoppen var så ille, men den vepsen - for en ondskapsfull djevel. Men skjønner menn ikke vil ha kontakt med den edderkoppen 🤓 

Og den klatringen ga meg nesten hjertestans :o 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klarer å være litt overbærende med discovery channel sin tendens til å overdramatisere hver minst ting så er også serien Mountain Men ganske kurrant. Er mange fine tips og artige ting å plukke opp her inne i mellom. Er ikke like overdramatisert som f.eks Yukon Men selv om det til tider er ganske flaut :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 8.1.2017 den 1.44, Kvarsten skrev:

Dansker som skal overleve i norsk natur.. Gleder meg til fortsettelsen! 

Så de to første episodene og det var tragisk. :) At selv en spesial-soldat, var mer opptatt av et dårlig "husly", enn å skaffe seg mat er tragisk. Men den temperaturen, var ikke "husly" viktigst etter min mening. Det var fangst av fisk! (Uten fisk i det området, holder en ikke lenge). De kunne til og med ha ligget i soveposen (på bakken) og kun med pressening rundt seg, de første døgnene. Og tullingen rotet med en "Biuvak" i 3 døgn, uten å tenke på mat! Ikke rart motivasjonen forsvant og at han trakk seg, selv om han skylder på hjemlengsel.

Men dette er kanskje et poeng (hint) til naive folk, som tror det er enkelt å overleve i norsk natur uten forskyninger. :)

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dimex skrev:

Eventyrjenter sesong 2 fra høsten 2016: https://tv.nrk.no/serie/eventyrjenter/DMPF71002116/sesong-2/episode-1
 

Synes serien med "evnentyrjentene" er morsom og en ser natur. Våpenbehandlingen er blitt bedre, så dette forsøker jeg å følge. De er nok ikke så veldig erfarne, litt røffe i språket, men det er ok. Søte er de også. :) Må nevne, at jeg også er jeger, i hovedsak fuglejeger (rype/skogsfugl). Synes det var morsomt, at de gjorde  Sinnasnekkeren målløs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tiur3 skrev:

Synes serien med "evnentyrjentene" er morsom og en ser natur. Våpenbehandlingen er blitt bedre, så dette forsøker jeg å følge. De er nok ikke så veldig erfarne, litt røffe i språket, men det er ok. Søte er de også. :) Må nevne, at jeg også er jeger, i hovedsak fuglejeger (rype/skogsfugl). Synes det var morsomt, at de gjorde  Sinnasnekkeren målløs. :)

Her tror jeg nesten du forveksler NRK`s "snille" jenter med TV Norge`s noe mer kjeftsterke jegertvillinger? :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Her tror jeg nesten du forveksler NRK`s "snille" jenter med TV Norge`s noe mer kjeftsterke jegertvillinger? :-)

Du har helt rett, det var jegertvillingene jeg tenkte på. :) Den andre serien, tror jeg ikke jeg har sett. Jo, ved ettertanke har jeg sett noe av de jentene/damene også. Vet ikke helt hva jeg skal si om dem, det varrierer mye. Men ei har imponert meg med sin stahet og sine "aleine-turer", bl.a på Finnemarksvidda. Men hun var da ganske naiv, da hun trode hun fikset Alaska.

 

 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker villmarks-serier, men selv om jeg ser disse seriene med jenter/damer i, så sitter jeg igjen med følelsen av at det finnes en ledig plass i Norge for en jente/dame innenfor det segmentet.

Jeg tror rett og slett at min følelse bunner ut i at få av dem har en personlighet og formidlingsevne som egner seg på tv, og i det heletatt er i nærheten av å kunne måle seg med monsen.

Det er generelt alt for mye drama, bannskap og/eller gråting for min smak.

 

Endret av dimex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dimex skrev:

Jeg liker villmarks-serier, men selv om jeg ser disse seriene med jenter/damer i, så sitter jeg igjen med følelsen av at det finnes en ledig plass i Norge for en jente/dame innenfor det segmentet.

Har forståelse for at du ikke liker bannskap, selv om det er kulturbetonet. Ja det er plass til flere,  både dykttige friluftskolk og amatører på tv. Men det burde da, være et minste kriterie også!

Det kan da være interessant, selv om en ikke alle er på nivå med polfarere, eller Monsen da. :) Men et program, med sutrete damer/jenter, som rømmer hjem til mor og far, selv om det har vært noen tjuvrader ved gapahuken (nær hjemplassen), er vel ikke så interessant. Kanskje for noen her. :)

Anbefaler nybegynnere, å ta de første turene med folk som har en del erfaring. Det var vanlig i "tidligere tider" og jeg tror det er like aktuelt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Så de to første episodene og det var tragisk. :) At selv en spesial-soldat, var mer opptatt av et dårlig "husly", enn å skaffe seg mat er tragisk. Men den temperaturen, var ikke "husly" viktigst etter min mening. Det var fangst av fisk! (Uten fisk i det området, holder en ikke lenge). De kunne til og med ha ligget i soveposen (på bakken) og kun med pressening rundt seg, de første døgnene. Og tullingen rotet med en "Biuvak" i 3 døgn, uten å tenke på mat! Ikke rart motivasjonen forsvant og at han trakk seg, selv om han skylder på hjemlengsel.

Men dette er kanskje et poeng (hint) til naive folk, som tror det er enkelt å overleve i norsk natur uten forskyninger. :)

Man bruker vesentlig lengre tid på å sulte i hjel enn og fryse i hjel, og det er triveligere å gå sulten enn med lett hypertermi.. Jeg vet i hvertfall hva jeg tenkte mest på når jeg var gjennomvåt, kald og ikke hadde sett snurten av mat på to døgn.

Men skal sies at jeg hadde større forventninger til den serien, og rammla av etter to episoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sig Man skrev:

Man bruker vesentlig lengre tid på å sulte i hjel enn og fryse i hjel, og det er triveligere å gå sulten enn med lett hypertermi.. Jeg vet i hvertfall hva jeg tenkte mest på når jeg var gjennomvåt, kald og ikke hadde sett snurten av mat på to døgn.

Men skal sies at jeg hadde større forventninger til den serien, og rammla av etter to episoder

Har sett alle episodene til nå, 7 så langt. Serien er en god studie i menneskers reaksjonsmønstre når det er dårlig med mat. 

Husk at filmingen er det deltagerne selv som står for. Produksjonen har bare klippet materialet etterpå. Jeg misliker at de ikke har vist mer av hvordan hver enkelt har innrettet seg, det er for mye fokus på prat i kameralinsen. Samtidig fremkommer det at lokasjonen kom overraskende på alle, de fleste hadde sett for seg storskog, ikke glissen nordnorsk vidde. Persongalleriet er også satt sammen av vidt forskjellige typer der flere er oppfordret til å bli med. Så flere av de som er med tenker nok langt mindre rasjonelt enn hardbarka norske jegere med overlevelsesinstinkt gjennom morsmelka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tiur3 skrev:

Har forståelse for at du ikke liker bannskap, selv om det er kulturbetonet. Ja det er plass til flere,  både dykttige friluftskolk og amatører på tv. Men det burde da, være et minste kriterie også!

Det kan da være interessant, selv om en ikke alle er på nivå med polfarere, eller Monsen da. :) Men et program, med sutrete damer/jenter, som rømmer hjem til mor og far, selv om det har vært noen tjuvrader ved gapahuken (nær hjemplassen), er vel ikke så interessant. Kanskje for noen her. :)

Anbefaler nybegynnere, å ta de første turene med folk som har en del erfaring. Det var vanlig i "tidligere tider" og jeg tror det er like aktuelt i dag.

Jeg synes nå disse jentene er tøffere enn toget. De er unge, de er redde og tør å vise det, de er til en viss grad uerfarne men de bare gjør det. Det står det respekt av. Det er kult at en tenåring på 50 kg drar på langtur alene, livredd innimellom, men tøffere enn de fleste. 

Tøffe, kule jenter med mer sjarm enn seige mer erfarne eldre menn. Jeg digger programmet "turjenter". De inspirerer og viser også at det er mer i en søt og pen jente enn et pent ytre og en lydig oppførsel.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tiur3 skrev:

Så de to første episodene og det var tragisk. :) At selv en spesial-soldat, var mer opptatt av et dårlig "husly", enn å skaffe seg mat er tragisk. Men den temperaturen, var ikke "husly" viktigst etter min mening. Det var fangst av fisk! (Uten fisk i det området, holder en ikke lenge). De kunne til og med ha ligget i soveposen (på bakken) og kun med pressening rundt seg, de første døgnene. Og tullingen rotet med en "Biuvak" i 3 døgn, uten å tenke på mat! Ikke rart motivasjonen forsvant og at han trakk seg, selv om han skylder på hjemlengsel.

Men dette er kanskje et poeng (hint) til naive folk, som tror det er enkelt å overleve i norsk natur uten forskyninger. :)

Enig med deg i det du sier om husly vs mat. Tenkte det samme når jeg så de første programmene. Men det er også spennende å følge innstillingen deres etter som dem blir sultne og dagene går. Hvordan psyken påvirker dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. husly. Alle har med seg en presenning. Vi som bruker tarp vet hvor enkelt det er å lage seg tak over hodet uten masse styr. Hadde jeg vært uerfaren og skulle være med på noe slikt hadde jeg brukt YouTube for å se etter tips. Jeg mener at ly for vær og vind er første prioritet i slike omgivelser det været skifter fort. Det er lite som er så demotiverende som realt drittvær med regn, vind og kulde. Et foreløpig ly lager man seg på 10 minutter med en tarp.

Så ville jeg samlet inn og sikret noe tørr ved, slik at jeg hadde noe i tilfelle regn. Fikses også relativt raskt. Så fisketur. Hadde jeg med et garn hadde jeg satt dette ut så snart jeg hadde ordnet ly og ved. Jeg svømte ut et garn i Anarjokka en gang, etter å ha hakket bort is langs elvebredden. På bredden hadde jeg gående et solid bål til å varme meg på etter svømmeturen. Men det var i noe yngre dager, hehe. Når alt dette var ordnet, mest sannsynlig samme dag, hadde jeg tatt noen turer i området og utforsket terreng og ressurser.

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne igår på discovery. Ed Stafford er overlevelses ekspert og er spesialisert på overlevelse i tropiske klima. Han har et program der han skal overleve en hel uke et sted, helt uten noen form for hjelpemidler, ingenting annet enn hendene.

I denne episoden dro han til Norge for å prøve seg, gikk mye på kvist men klarte seg faktisk overraskende bra.

Lo litt når han begynte å lete etter drikkevann, og måtte ty til å drikke vann fra mose, når det tydelig befant seg i et vått myrterreng med masse små elver. Ellers var det imponerende at han fikk fyr i bålet.

http://www.dplay.no/marooned-with-ed-stafford/season-2-norway/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg misunte Stafford aller minst var første natta da han lå rett på bakken i minusgrader og prøvde å sove! Nå mistenker jeg riktignok at det ble lite søvn... Ellers var det gøy å se på hvordan han innordnet seg etter hvert. Men til tross for at han skrøt uhemmet av "boligen"; en skikkelig Nord-Norsk kuling/storm ville nok blitt en utrivelig opplevelse.. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så nå et innslag fra sesong 3 av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" fra 2004:
https://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/PRMR70000104/sesong-3/episode-1

Sitat

I botnen av ein fjordarm i Tana bur 75 år gamle Charles Jensen saman med ein hund og to hestar, milevis frå næraste granne, utan vegsamband med omverda. Men Charles er ein spreking som korkje ottast livet i einsemd eller som går av vegen for å overnatte i sjølvsydd telt på fjellet vintersdag. Sesong 3 (1:6)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fantastisk program fra Sunnmørsalpene, med svimlende pinnakler og tinder. For dem av oss som liker klatring og alpine utfordringer er dette et utrolig flott program. Fint innblikk i historikk mht. klatring samt at man følger den første vinterbetigningen av Slogen, dronningen av Sunnmørsalpene. Anbefales!
https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/DVNA50001415/15-03-2016#

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Sparker liv i denne tråden igjen - NRK hadde i går et veldig lærerikt program med intervju av Dag Olav Hessen.

https://tv.nrk.no/serie/torp/NNFA52121317/13-12-2017

Se spesielt historien han forteller etter 17 minutter - mye god lærdom om hvordan forholdene kan være i vinterfjellet der!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.