Gå til innhold
  • Bli medlem

Forollhogna(kommentarer på staving er lite interessant!;))


dfence81

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld!

Vi er to kamerater som skal inn inn i Forollhogna-området ei helg i januar. Vi tar utgangspunkt fra Trondheim og lurte derfor på om det er noen som har gode tips til startpunkt? Har sjekket noen veier inn mot området fra Berkåk,men er usikker på om det fins bedre utgangspunkt. Målet med turen er bålfyring og rypejakt så plana er å sette opp teltet på et sted med lett tilgjengelig brensel for så å prøve toppjakta. Har sett litt på det i senere tid og det ser ut for meg som om Budalen også kan være et godt utgangspunkt! Noen forslag fra erfarne turfolk? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

budalen er bra utgangspunkt. var der i november og da var det brøyta frem til den setern som ligger der veien slutter. jevn stigning opp til fjellet derfra, men også kamp muligheter i dalen hvis dere skal ligge i furuskogen. kort vei inn derfra til fantastiske omgivelser. eventuelt dalsbygda, men er litt lenger fra trh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårelhågna sier vi på min dialekt (Kvikne)

mange muligheter å starte fra; fx Soknedal, Budal, Dalsbygda,Kvikne! det er lettvint å komme inn i nasjonalparken fra alle de bygdene, det kommer an på hvilket område dere har mest lyst til å se.

vinterstid vil jeg anbefale å starte fra Budalen eller Kvikne i og med att dere kommer fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien brøytes ike helt inn, men dere kan parkere ved den siste gården. Dvs. kjør til budalen, og videre innover storbudalen. ca 20min kjøring fra Budal sentrum, dvs Coop`n. Det er bomvei det siste stykket, og dere skjønner hvor gården ligger.

Derfra er det fint å følge veien innover til setrene, som nevnes. Det er sikkert scooterspor som kan følges, og selve dalne innover er ganske fin. Masse flotte teltplasser her også. Tipper det er ca 7-10km inn dit. Der er det fint å telte. Videre kan dere gå oppover lia til venstre, og videre oppover mot steinfjellhytta. Det er ei bu, som er åpen. Ca 1km før dere kommer dit, er det et skilt som viser videre retning og sommerløype mot forolhogna. Det er ca 7km fra setrene til toppen av hogna.

Har ikke vært så mye i området, men hadde en fin tur dit seint i høst.

Hvis du har tilgang på kart 1620 II, Forolhogna, finner du Bakksetra i øverset venstre hjørne av kartet, rett til høyre for tallet 55 som står utenfor kartet. Trase opp lia er også lagt inn, og Steinfjellhytta er merket som en liten firkant rett nordvest for steinfjelltjønna.

Vet ikke så mye om tilgang på ved, etc i og med at det er en nasjonalpark, men steinfjellbua/hytta er åpen for alle, og der er det messe ved. Ved å legge igjen en slant i ei et skap, kan man benytte seg av hytta.

Vet at det er ok forhold for toppjakt rundt omkring grythaugen litjsalen og storsalen.

Her er en link med info om bua: http://www.friluftsliv.no/node/462

NB: Det var massevis med ved der, da jeg var der i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavingen av Fo-xxxxxxx-hogna er da faktisk litt interessant....det er kanskje ikke noe annet stedsnavn noe sted i verden jeg har sett stavet på like mange forskjellige måter. :roll:

Selv pleier jeg å skrive "Forelhogna", og uttale det slik også, men det er kanskje feil?

Angående denne nasjonalparken og brøytede veier...er det noen som vet om veien inn i Fordalen (nabodal til Budalen lenger øst) er vinterbrøytet? I så fall....hvor langt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til El Gringo; jeg bodde noen år i Haltdalen og da pleide veien du snakker om å være brøytet innover Forbygda og til en parkeringsplass. Jeg tror det het Løvrød der!! Kan ikke garantere att det er slik idag.

Fordalen er forøvrig ett kjempeflott område, men det vet du vel.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavingen av Fo-xxxxxxx-hogna er da faktisk litt interessant....det er kanskje ikke noe annet stedsnavn noe sted i verden jeg har sett stavet på like mange forskjellige måter. :?

Selv pleier jeg å skrive "Forelhogna", og uttale det slik også, men det er kanskje feil?

Angående denne nasjonalparken og brøytede veier...er det noen som vet om veien inn i Fordalen (nabodal til Budalen lenger øst) er vinterbrøytet? I så fall....hvor langt inn?

Hehe,var nettopp det jeg tenkte på når jeg skrev det jeg skrev i topicen, hadde ikke forundret meg om noen skulle henge seg opp i skrivemåten. Har diskutert dette flere ganger med folk faktisk. Skulle bare sikre at diskusjonen ikke glei ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips folkens!

Rypejakta er selvsagt avsluttet de fleste steder, men det er fortsatt jakt på skogsfugl og hare. Etter å ha lest tipsene deres blir det til at vi kjører så langt det går inn i Budalen/Stordalen og går derifra. Ser at det selges jaktkort for Budalen og at dette terrenget ligger rundt 5 km sør for Budalen sentrum. Er vel en liten kabal som ska gå opp for å finne jaktkort til tilgrensende områder så det bli vel helst en telefon til Budalen fjellstyre! Etter litt for mye jobbing i Oslo kjenner jeg at det ikke er så farlig med jakta, men at gode dagsmarsjer og bål har hovedfokus!

Hvis noen evt. skulle hatt noen tips angående jaktkort mottas dette selvfølgelig med takk!

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor staver du ikke da rett når du tydeligvis vet at det ikke heter Forollhogna? :?

(Og til italienern: Skriv gjerne med store bokstaver der de hører hjemme...)

Du kjente tydeligvis ikkje til at Foroxxxhogna skrives på flere måter,ærlig sak,men du var tydeligvis ute etter skrivefeil og setningsoppbygninger ser jeg. Du passerte 3'ern i Norsk du tenker jeg. RESPEKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra Hessdalen er vel det raskeste å gå fra Elgsjømoen eller Meiåvollen.

Ellers, så skrives vel navnet på fjellet slik: forELhogna - det står det i alle fall på toppen :) Likevel tror jeg aldri at jeg har hørt noen uttale det slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips folkens!

Rypejakta er selvsagt avsluttet de fleste steder, men det er fortsatt jakt på skogsfugl og hare. Etter å ha lest tipsene deres blir det til at vi kjører så langt det går inn i Budalen/Stordalen og går derifra. Ser at det selges jaktkort for Budalen og at dette terrenget ligger rundt 5 km sør for Budalen sentrum. Er vel en liten kabal som ska gå opp for å finne jaktkort til tilgrensende områder så det bli vel helst en telefon til Budalen fjellstyre! Etter litt for mye jobbing i Oslo kjenner jeg at det ikke er så farlig med jakta, men at gode dagsmarsjer og bål har hovedfokus!

Hvis noen evt. skulle hatt noen tips angående jaktkort mottas dette selvfølgelig med takk!

A

Jakttidsrammen for skogsfugl ender lille julaften. Fjellstyret er samlokalisert med SNO på Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Stavingen av Fo-xxxxxxx-hogna

Forollhogna.

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=1004119

La oss begrave stridsøksa og skrive navnet slik i det offentlige rom, det blir så uendelig enklere da.

V lever i en dataverden om vi liker det eller ikke, folk søker jo etter info om Forollhogna på nett, da er det mye kjekkere hvis

vi som bruker og kjenner området knatrer ut vår info ensartet.

Utrolig fin info om Hogna dere har lagt ut! Hvordan er skimulighetene sørfra, opp Vangrøftdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.