Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger noen telt!


REs

Anbefalte innlegg

Speidern har mange funksjoner utover friluftslivet, det er jo en verdensomfattende bevegelse som driver med mye forskjellig (I England har jeg møtt jentespeidere som bare drev med håndarbeid og veledighet..). Formålet i Speiderforbundet lyder som følger "Norges speiderforbunds formål er å utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet i samsvar med idealene fra speiderløftet og speiderloven". "Det åndelige" dreier seg altså mest om å være et godt menneske og ta ansvar for andre mennesker og naturen; litt solidaritet, litt gode holdninger og litt naturvern rett og slett.

Noen speidergrupper (og særlig KFUM/KFUK har jeg inntrykk av) legger også vekt på det religiøse.

Speidern er tilpasset religionen i de forskjellige landene og det kan være speidergrupper med forskjellig religion i samme land. I vedtektene til speidern står det spesifikt at Speidern er åpen for alle. ( I min gamle speidergruppe var det aldri noe snakk om religion annet enn når man avla Speiderløftet...) Speiderloven er en lang harang som lyder slik

1.

En speider er åpen for Gud og Hans ord.

2.

En speider kjenner ansvar for seg selv og andre.

3.

En speider er hjelpsom og hensynsfull.

4.

En speider er en god venn.

5.

En speider er ærlig og pålitelig.

6.

En speider kjenner naturen og verner om den.

7.

En speider tenker og handler selvstendig og prøver å forstå andre.

8.

En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.

9.

En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.

10.

En speider arbeider for fred og forståelse mellom mennesker.

Men altså - min eneste grunn til å være speider i sin tid (12-16 årsalderen) var å kunne drive organisert friluftsliv sammen med folk på min egen alder med erfarne turfolk som ledere, å lære førstehjelp og å knyte klatreknuter, ligge i telt i en uke uten vanntett duk og å tenne bål med èn fyrstikk og steke pannekaker på det samme bålet.....

jeg er speider nå men selve speideren i seg selv er ikke så gøy men det som er drivkraften er frilufsliv og at vi drar på turer

men tilbake til telt har et ringstind telt dette telte kan jeg anbefale til sommer bruk, det som er fint er at det er lett. Nanok har også fine telt men de er mere et ekstrem telt, ulempen er kansje at det er ganske tungt og koster også ganske mye. men skal du ha et lett telt vill jeg anbefale ringstind det er et 2 manstelt så kansje en ulempe for en speider guppe. men dere kan jo kjøpe normarka teltene til helsport de er akseptabel vekt på og der har vell ikke akkurat noen "ekstermturer over flere uker heller" så da kan dere jo kjøpe nordmarka teltene for di koster ikke ne formue for en speider gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.