Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttårsforsettet som holdt!


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Litt tidlig å si, vil du kanskje si?

Nei, for mitt forsett gjaldt forrige nyttår, så jeg har hatt hele 2008 på å teste det ut!

Hva det gikk ut på?

1) Å drive en eller annen form for trening/mosjon/trim hver dag

2) Å ta en topptur minst en gang hver måned

Når man statistisk sett nærmer seg halvvegs i livet og har familie, er det mange ting som kan hindre en fra å gjøre nettopp disse tingene. Det å mosjonere litt hver dag har jeg (nesten) klart ved å la bilen stå mer, sykle eller gå og handle, følge barna på skolen eller andre enkle ting i hverdagen. De eneste gangene jeg ikke har klart det, har vært ved sykdom eller når jeg har vært borte på reise. Men da har jeg tatt det igjen i fullt monn senere i uken. Med min sans for å føre lister, har jeg hatt et ekstra push til å unngå tomme datoer i almanakken. I snitt har det vel blitt ca. 11 turer eller økter i uken.

Det er så mye snakk om livsstilsykdommer; da er det god forebygging å legge opp til en sunn og bærekraftig livsstil!

Topptur hver måned ble jeg faktisk inspirert til å ta ved en liten tekst som står på Julia og Morten sin Jotunheimkalender. Der står det "Vært på tur denne måneden?" Det er jo ikke noe problem i sommerhalvåret, men det var litt mer tiltak i f.eks. januar, november og desember. Men det holdt fint, og toppene har vært 39 ialt, fra den høyeste på 2222 moh til den laveste på 82 moh.

Et tips til andre i samme situasjon!

Jeg hadde ambisjoner om å bremse litt ved overgangen til 2009, men det ser ut til at jeg fortsetter samme løpet dette året. Så lenge familien synes det er ok, så blir det vel sånn. Og så er det kjempemotivasjon i vintermørke treningskvelder å tenke på vårens og sommerens høyfjellsturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
  • 3 uker senere...

Gratulere med vellykede mål for året som har passert !

Selv fikk jeg en tilsvarende ide som jeg har pågående for inneværende år. Min målsetting for 2009 er å bestige 52 fjell jeg tidligere IKKE har vært på. Dette tilsvarer i gjennomsnitt 1-en topptur til et nytt ukjent fjell hver uke, men uten krav om at bestigningene MÅ gjennomføres hver uke. Jeg tillater meg å stå over uker med dårlig vær, ferie, jobb osv. for så og kunne bestige flere fjell i uker med godt vær. Poenget er at når 2009 er over skal jeg ha vært på toppen av 52 fjell jeg tidligere aldri har vært på.

Fra hver tur vil jeg publisere et sammensatt panorama med utsikt fra toppen - samt det obligatoriske toppbilde av meg selv på toppen. Bildealbum og turbeskrivelser fra toppene vil også publiseres på nettsidene mine.

Oversikt over utvalgte topper, samt stillingen i prosjektet så langt kan sees ved å følge linken nedenfor :

http://www.kristenryeng.com/Diverse/prosjekt52-2009.html'>http://www.kristenryeng.com/Diverse/prosjekt52-2009.html

Mvh

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristen!

Ja, det er noen av oss som må ha konkrete mål - og gjerne LITT uoppnåelige! Stilig og ganske ambisiøst mål du har med 52 nye topper på et år. Hvor ambisiøst det er, avhenger jo av hvor lenge du har føket rundt i fjellheimen tidligere. Jeg er ikke kjent i Nord-Norge, så jeg kjenner ikke til de konkrete toppene du har valgt ut.

Selv er jeg familiemann og må nøye meg med litt mindre ambisjoner, men for 2009 håper jeg på et knippe 2000-metere i Jotunheimen samt kanskje de 3-4 "siste" Rogalandstoppene over 1500 moh. Minst én topptur i måneden skal det også bli i 2009.

Lykke til med prosjektet i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja, da var også fjell- og turåret 2009 over i historien. Gledeligvis ble det enda et år hvor jeg klarte å holde mitt gamle forsett om å være i daglig fysisk aktivitet og komme meg på tur så ofte som mulig.

Som året før ble det anledning til topptur hver måned, og de har variert mellom 76 moh og 2469 moh. Den siste var en høydare, med nesten hele storfamilien på Galdhøpiggen en av de få finværsdagene som var i sommer. Ellers ble det et titalls nye Jotunheimtopper og to nye Rogalandstopper for å nevne noe.

For 2010 håper jeg helsa holder og at jeg får lov å holde på videre av de nærmeste. Det er mitt 40. år, så det er et uttalt mål å toppe alt med Storen eller helst Skagastølsryggen. Men først blir det feiring på Haukelifjell i mars og pinsetur i Jotunheimen, trolig med utgangspunkt i Leirdalen.

Godt nytt fjellår 2010 ønskes alle likesinnede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er bare så kanon å kunne se tilbake på året 2010 og konstatere at målet fra forrige nyttår om å "toppe alt med Storen eller helst Skagastølsryggen" ble virkelighet! 8) Når selvangivelsen for 2010 skal leveres, gikk det helt etter planen fjellmessig, med mange flotte turer, både i nære og fjerne norske fjell, og gjennom alle de fire årstidene.

Turen over Skagastølsryggen 31. juli var helt uforglemmelig, men også årets pinsetur og familietur i Jotunheimen var kanonbra. Fem nye stortopper >2300moh er vanskelig å slå, og solnedgang med familien på Fannaråken glemmes ikke. Trollaskeinuten, Rogalands mest bortgjemte stortopp, var også et mer enn hyggelig bekjentskap.

Ellers har forsettet om daglig fysisk aktivitet holdt bra, og det er slettes ikke selvsagt når man har passert 40 år, har familie, full jobb og andre plikter!

Det er farlig å forsøke seg på liknende drømmer som forrige nyttår, men det er vel bare å innrømme at uttalt mål for 2011 er Styggedalsryggen, helst inkludert hele gullrekka fra Gjertvasstind til Storen. Så får vi bare håpe at helsa holder nok ett år, og at formen tar av utover vinteren.

Godt nytt fjellår 2011 ønskes alle likesinnede! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Da har vi nok en gang rundet et årsskifte, og det er tid for en liten selvransakelse. På ny hadde vi hell og lykke med oss og fikk realisert Styggedalsryggen, som var det store målet i 2011; riktig nok uten Storen, men derimot med Nordre Maradalstinder. Til sammen ble det nok en gang fem nye stortopper >2300moh, samt Galdhøpiggen sammen med et trettitalls fornøyde kollegaer.

Ellers har det vært flere familieturer både i nære og fjernere fjell, og gjennom alle de fire årstidene. Høydepunktet var fire døgn Fondsbu-Gjendebu-Olavsbu og tilbake til Fondsbu, endatil i godvær denne ellers så grå sommeren.

Daglig fysisk aktivitet har det også stort sett blitt, med bl.a 2000km på sykkel, noe som måtte til etter at knærne begynte å mislike lett jogg gjennom vestlandsmyrer. Jeg ser med glede at media skriver mer om verdien av å være aktiv i hverdagen og mindre om for eksempel lavkarbo, som enhver må skjønne ikke kan løse helseproblemene i dagens samfunn.

Med den flaksen og treffsikkerheten vi har hatt siste to år, er det ikke godt å vite hvilke fjelldrømmer som kan bli realisert i 2012. For pinsen sikter vi mot gjensyn med Ringstindane ”fem år etter”, men for sommeren er det flere aktuelle traverser. Holder vi oss i vest, kan noe så interessant som Dyrhaugs- og Midtmaradalsryggen stå for tur. Om vi velger å se østover, står Torfinnstraversen med tindene nordover til Svartdalspiggane høyt på lista.

Det er bare å holde seg frisk og rask, så får vi håpe på godvær og godvilje hjemmefra. Godt nytt fjellår 2012 ønskes alle likesinnede! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.