Gå til innhold
  • Bli medlem

Til det ytterste (nb! rar tråd - desinfeksjon)


rotehodet

Anbefalte innlegg

hei.

basert på en diskusjon så funderer jeg hvor langt du er villig til å spare ytterligere et par hundre gram på de litt lengre turene.

desinfeksjon/steril medinsett veier fort snaue to hundre gram. og som de fleste vet så kan urin benyttes som desinfiserende middel på seg selv. hypotesen da er hvorvidt pyrisept er nødvendig.

eksisterer det fjellfanter som går helt til det ytterste for å spare de snaue to hundre gramene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urin er neppe egnet som desinfeksjonsmiddel, selv ikke egen urin på seg selv. For å spare vekten av Pyriseptflaska, ville jeg heller satset på å ha tilgang på noenlunde rent vann, og uten tvil brukt kokt vann framfor urin til slike formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var nytt for meg, selv den eksentriske naturfaglæreren min tilbake på ungdomskolen på slutten av åttitallet predikerte høyt og tydelig at sitt eget ferske urin hadde en steriliserende og desinfiserende effekt.

tok et hurtig søk på google nå for å sjekke sannhetsgalten i dette, og av hva jeg kan se så har det desinfisrende virkning.

please feel free to,

correct me if im wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin er et avfallstoff som i utgangspunktet er mikrobefritt, men er et perfekt vekstmedium for mikrober. Hovedbestanddelen er vann, samt kreatinin, nitrogenholdige forbindelser og salt. Jeg har aldri i min grunnutdanning som sykepleier lært at urin, selv i nødstilfelle, er egnet som desinfeksjonsmiddel, og jeg ville fortsatt ikke hatt egen urin som reserve for pyrisept. Jeg tar utgangspunkt i at behovet for erstatning for pyrisept er rens av eventuelle sårskader, og da ville jeg fortsatt hatt rent vann som førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var nytt for meg, selv den eksentriske naturfaglæreren min tilbake på ungdomskolen på slutten av åttitallet predikerte høyt og tydelig at sitt eget ferske urin hadde en steriliserende og desinfiserende effekt.

tok et hurtig søk på google nå for å sjekke sannhetsgalten i dette, og av hva jeg kan se så har det desinfisrende virkning.

please feel free to,

correct me if im wrong

Min gammle naturfaglærer også! Om dette er sant vet jeg jo ingen ting om, men han var klar i at dette stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er å kjøpe en svært liten flaske desinfeksjonsmiddel. Jeg har ikke undersøkt hva man får her hjemme, men jeg bruker en knøttliten flaske av typen "ferdig til bruk" som man får kjøpt i Østerrike. Man drypper noen dråper av guffet på såret og avslutter med et plaster. Funker hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at urin kan brukes som desinfiserende veske. men bare hvis du ikke har noe annet.

Det er enkelte plasser på denne klode at det er veldig dårlig tilgang på vann.

Bruker ikke desinfiserende veske sjøl, her skylles ting i vann og teipes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvmosen, naturens våtserviett.

Sjekk litt om Torvmosenes ulike bruksområder. Ofte lett tilgang på denne på turen og den kan av egen erfaring brukes til mye. Antiseptisk og konserverende virkning.

Er du f.eks. sår i ræ.. etter dagers slit i fjellet er den uovertruffen.

Brukes med fordel som dopapir og til rengjøring av hendene etter doturen.

Torvmose er kanskje det beste stedet for oppbevaring av fisk. Det er nærmest "sterilt" også.

Det dannes et svakt antibiotisk stoff (sphagnan), som gjør at ingen mikroorganismer går til angrep på døde eller levende deler av torvmosen. Den er så oksygenfattig at den nærmest fungerer som en hermetikkboks.

Sitat fra innlegg på friluftsliv.no

INNHOLDSSTOFFER

Triterpener, steriner, eple- og sitronsyre. Celleveggene er bygd av karbohydrater og sphagnoligniner med fenoliske fargestoffer og aldehyder, deriblant et rødt antocyanlignende pigment (sphagnorubin) og et gult fenolglykosid.

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING

Fuktighetsabsorberende, astringerende, antiseptisk, sårhelende og kløedempende.

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER

Som sårforbindingsmateriale. Ellers som omslag på hevelser, hudsykdommer, ved gikt og på kløende insektstikk.

Les deg opp: http://rolv.no/urtemedisin/artikler/spha_spp/art1.htm

eller: http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/spha_spp.htm

eller: http://www.friluftsliv.no/fmm/viewtopic.php?t=7610&sid=7d1bd493d0fc5d7a51ae1b2e281d5d8d

post-4167-133474602645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nesten føye til,

i en episode av friends- hvor de er på stranda/sjøen langt fra sivilasjonen, så svømmer Monica på en brennmanet med det resultat at hun selvfølgelig blir brent.

men Joey aner ord da han også har hatt en eksentrisk naturfaglærer som predikerte at urin hjalp mot det meste, inkludert brennmanetskader.

stiller meg litt undrende til at myten om at urin kun er et avfallsprodukt, spesielt med friends episoden i bakhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måte å spare 180 av de 200 grammene, er å ta med bare 20 ml pyrisept.. Piss kan sikkert ha en bitteliten effekt, men hvorfor spare 20 gram på sikkerhet? Har sett på disse "utralett sekk"-trådene, og jeg synes man der går for langt i å kutte i førstehjelpsutsyr.

Fint og fornuftig å finne ut mer om hva man alternativt kan bruke den dagen man er ille ute, men man bør etter min mening ikke planlegge for turer uten skikkelig førstehjelpsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rensing av sår så holder rent vann i massevis i det alle fleste situasjoner, det er først viss det er stor fare for infeksjoner eller at det allerede er en infeksjon i såret, eller det er gått en stund etter skaden oppståtte at pyrisept og lignende egentlig er nødvendig.

Når det gjelder urin og brennmanet så er dette et kjerringsråd som vist nok skal bare gjøre ting verre og ikke bedre. Placebo effekten kan være stor men dette skal være totalt motbevist. Urin skal vistnok faktisk trigge neslecellene som du får på deg når du blir "angrepet" av en brennmanet og dermed får du mer vondt. Her er vist noe av det beste du kan gjøre å skylle med masse sjøvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nesten føye til, i en episode av friends- hvor de er på stranda/sjøen langt fra sivilasjonen, så svømmer Monica på en brennmanet med det resultat at hun selvfølgelig blir brent. men Joey aner ord da han også har hatt en eksentrisk naturfaglærer som predikerte at urin hjalp mot det meste, inkludert brennmanetskader. stiller meg litt undrende til at myten om at urin kun er et avfallsprodukt, spesielt med friends episoden i bakhodet :)

Urin gjør samme nytten som eddik og er anbefalt som førstehjelp mot brennmaneter, siden brennenesle har samme giftstoffer og samme måte å overføre giften på som brennmanet antar jeg at urin virker på samme måte her og. men foretrekker helt klart eddik der den er tilgjengelig!

En venn av meg og kameraten hans ble brent av maneter i Asia. den ene tisset på skadestedet og hadde ingen ettervirkniger, han andre var fin på det og endte opp med kramper i 6 timer! dette sier vel noe om effekten av urin! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan trygt si det er delte meninger om dette,

i det ene øyeblikket så skal man ikke bruke urin på sårskader fordi det er et avfallsprodukt, andre sier derimot at det er et bra substitutt hvis man ikke har noe annet for hånd.

andre igjen mener at urin er som djevelen selv mot brannmaneter, mens man kan bruke det mot de asiatiske typene....

to wrongs doesnt make it right riktignok. - men kan noen komme med fasiten snart ?

roper høyt ut etter doktor dyregod, hvorhen du nå er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barndommen hendte det rett som det var at vi var litt for nærgående mot brenneslene og ble brent. Et av de effektive rådene mot svie og kløe var urin.

Men vi hadde også et annet lett tilgjengelig middel: Vi tok en brennesle og kløvde "stammen"(hva i all verden kalles det på en brennesle?) og gned innsiden mot utslettene. Døyvet ubehaget temmelig raskt og kanskje litt mer renslig enn alternativet?

Har forresten prøvd det siste alternativet på en tur for et par år siden da en kvinnelig turkammerat snublet og havnet inne blant brenneslene, selvfølgelig i shorts og kortermet :) Hun hadde ikke sansen for at jeg skulle pisse på henne så jeg måtte bort og plukke brennesle.

Det som brenner på brennesle sitter på bladene, så det er helt uproblematisk å håndtere "stammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan trygt si det er delte meninger om dette,

i det ene øyeblikket så skal man ikke bruke urin på sårskader fordi det er et avfallsprodukt, andre sier derimot at det er et bra substitutt hvis man ikke har noe annet for hånd.

andre igjen mener at urin er som djevelen selv mot brannmaneter, mens man kan bruke det mot de asiatiske typene....

to wrongs doesnt make it right riktignok. - men kan noen komme med fasiten snart ?

roper høyt ut etter doktor dyregod, hvorhen du nå er :)

1. Ta med en liten flaske pyrisept istedet for halvlitern. Jeg kjøper miljøbensin på femliterskanner, men tar den ikke med i sekken fordet.

http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=6556&category_id=211&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1

2. Om du bør pisse deg i sår eller ikke, kan du kanskje høre med legen din om. Eller andre med relevant utdannelse.

Ville kanskje ikke stolt blindt på gjengen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At urin er et avfallsstoff er ingen myte. Jeg har også kært på skolen at det er møten kroppen bruker til å bli kvitt avfallsstoffer på. På Wikipedia står følgende om det: http://no.wikipedia.org/wiki/Urin

Men jeg har også hørt om personer som bruker urin til desinfisering. Det er kanskje et alternativ hvis du ikke har vann i nærheten, men hvorfor skulle du ta sjansen. Jeg pleier å bruke friskt kaldt vann fra en bekk som strømmer eller klorhexidin på miniflaske. Den flasken jeg tar med veier ikke mer enn 20 gram tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart urin er et avfallsprodukt, men hva i all verden har det med saken å gjøre? For øvrig er vel gjenbruk i tidens ånd... Den enes avfall, den andres ressurs og så videre.

For øvrig synes jeg det er litt pussig at man henger seg opp i at bruk av urin som legemiddel ikke inngår som pensum på sykepleierhøyskolen...

Selv om fersk urin er så og si sterilt og alt det der vil jeg ha ganske mange sperrer mot å tisse i et sår for å desinfisere det. Men det kan godt hende det har en rensende og/eller steriliserende effekt. Jeg tviler vel på om det kan gjøre noen skade, og i beste fall virker det littegrann. Men ingen tiss i mine sår! Er situasjonen desperat nok, så kanskje - men i så fall ville jeg sikkert avbrutt turen og dratt til nærmeste legekontor eller apotek, uansett. Å desinfisere sår er ikke noe man MÅ gjøre, kun noe man gjør for å minske faren for infeksjon. For min del dropper jeg heller desinfiseringen enn å bruke urin...

Mot brennmanet, derimot . . . ville jeg prøvd det dersom det a) ikke var noe annet tilgjengelig og :) jeg kunne gjennomføre det uten alt for mange sosialt brysomme reaksjoner. Mot brennmanet ville jeg prøvd det aller meste av ufarlige ting som kanskje har en lindrende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt til denne diskusjonen: Det er ingen motsetning mellom at urin er avfall fra kroppen og at det er sterilt. Urin inneholder en rekke avfallsprodukter som kroppen ikke trenger/har godt av. Samtidig er urin som oftest temmelig fri for mikroorganismer, og det kan derfor i teorien f. eks brukes til å rense skitne sår for å hindre infeksjoner dersom man ikke har tilgang til rent vann/pyrisept, antibiotikaløsning, etc. Har vanskelig for å se for meg at jeg noensinne kommer i en situasjon der dette er aktuelt :)

Forresten, dersom man har urinveisinfeksjon tror jeg det kan være veldig dumt å bruke urinen i sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.