Gå til innhold
  • Bli medlem

Isforhold på Røssvatnet i februar/mars


Marius_M

Anbefalte innlegg

Noen som vet om isen pleier å ligge trygt på Røssvatnet i februar og mars og evt hvordan det ser ut nå?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt det er så mildt i området med lite snø... Da ble jeg usikker. Tok egentlig for gitt at det var grei is her i den perioden.

Anyone?

Svar verdsettes,

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom Røsvatnet er kraftig regulert kan isen være usikker gjennom hele vinteren. Det er sikkert andre som kan vurdere graden av fare mer enn meg, men personlig liker jeg ikke å ferdes ute på dette vatnet vinterstid.

Vinteren har vært kald og fin på indre Helgeland, så og si sammenhengende fra 15. november til 25. desember. Så kom det to mildværsperioder, hvorav den siste tok med seg det meste av snøen i lavereliggende strøk.

Vestsida av Røsvatnet består av svært snørike områder, mens det på østsida er markant mindre snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Geir Magne Svendsen i Statkraft, Korgen. Han jobber på Røssåga kraftverk og bør vite om isen har lagt seg når du skal på tur, spør ham! Se forøvrig www.nve.no/svekketis for å se hvor isen alltid er farlig i et normalt år. Det betyr ikke at isen er trygg alle andre steder enn der det er farget rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.