Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til toppturer / summit / dagstur ?


Pakstar

Anbefalte innlegg

Hei

Skal investere i en ny sekk som skal brukes til toppturer (gå) / summit / dagstur på lavlandet. Har lyst på en 40-50liter.

Må ha plass til isøks, stegjern og liggeunderlag (bamse som krever store reimer). Pris har ingenting å si.

Har sett på:

Arcteryx Khamsin 50

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ARC281&var_1=ARC281-12&categorynu=L12&categorytxt=Fottur%20%2D%20trekking&produkt=Arcteryx%20Khamsin%2050

Z55 Gregory

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-z-55-ryggsekk-15974.aspx

Har noen testet disse sekkene? Hvilken hadde dere gått for og hvorfor? Eventuelt andre anbefalinger?

Setter stor pris alle kommentarer. På forhånd takk for hjelpen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...Pris har ingenting å si. ..

Anbefaler og prøve begge to og velge den som sitter best på ryggen. er de like gode kan du jo se på lommer/løsninger du trenger.

Begge produsenter lager veldig gode sekker, så det er bare å finne en til ditt eget bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kikke på Osprey Talon 44, har den selv og det er en veldig lett og fin sekk, mange detaljer.

http://www.ospreypacks.com/Packs/TalonSeriesMultiUse/

Etter tilbakemeldinger fra andre, kan denne være plagsom i bakhodet, den sitter altså for høyt slik at du skaller i sekken når du ser opp.

Jeg har kjøpt meg en Grivel Alpine 55 + 15 til vinter og klatrebruk. Dette er en teknisk god sekk, med noen supre løsninger for økser og annet glimmer.

Romslig og lett sekk, god å ha på seg, fungerte i tillegg som pulkdrag nå i jula!

Du får den også i 45+10, hvis du vil ha en litt mindre.

Sekken virker av god kvalitet, og noe jeg forsiktig kan anbefale videre, uten å ha prøvd den så veldig lenge selv.

Klatrer du ikke noe, blir det kanskje litt mye unødvendige festebøyler og slikt på denne for deg.

Må nesten presisere at jeg elsker øksefestene på denne sekken :-) Ikke minst ser det meget tøft ut også..

Har en Osprey talon 11, meget fin sommersekk, selv om jeg blir mobbet litt for den (liten, nett og feminin er ord som blir brukt). Osprey lager kvalitet, og denne holder fortsatt etter mange trening/fjellturer.

Kikket selv på Arcteryx Khazri og vurderte denne sterkt, dette er en god sekk for deg som er dritt lei av alt ekstra juggel som du ikke trenger. Nedstrippet har denne en vekt i underkant av 900g, og det er bra!

Litt små klips (noe som er vanskelig å komme unna) til vintersekk var eneste negative jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tilbakemeldinger fra andre, kan denne være plagsom i bakhodet, den sitter altså for høyt slik at du skaller i sekken når du ser opp.

Sekken kan jo lengdejusteres slik som de tyngre modellene til Osprey, ikke sikkert alle er klar over dette?

Talon 44 kommer i forskjellige lengder så hvis man kjøper den som passer til seg, så skal det ikke være no problem...?

Såklart hvis fyller sekken så mye at topplokken ruver i terrenget, så skjønner jeg problemstillingen, men vanlig bruk bør gå uten å få kink i nakken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen: Takk for en fin tilbakemelding. Tittet faktisk på Khazri i dag - den virker veldig bra. Tror jeg liker den bedre enn Khamsin. Den ekstra kenguru-lomma på Khamsin er fin for stegjern, men jeg kommer nok ha på stegjern på beina hele tiden. Både opp og ned fra toppene. Når jeg må ta de av kan jeg ha de i en pakkpose festet utenpå sekken.

gaardern: Takk for tips ang. osprey. Har ikke fått testet den på ryggen enda.

Har noen av dere noen tanker ang. Naos eller Acrux fra Arcteryx? Vet de er ment først og fremst for folk som er mye i nærheten av vann, og at de koster flesk - men kan de funke som gode topptur / summit / villmark- sekker mon tro? Synes de ser veldig stilige ut i design - med tanke på at jeg kommer til å bruke sekken jeg kjøper i byen som treningssekk og på småreiser osv. Greit å ikke ha alt for mye dilldall på sekken da. Bærekomforten virket meget god på Naos´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.