Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite fiskere/jegere her?


Kim

Anbefalte innlegg

Fiske er best om ein har med seg telt og sekk. Øyerfjellet er veldig koseleg område å kombinera fiske og tussleturar :roll: Sjøfiske tyr eg kun til om eg har akutt desperat fiskebehov, og ikkje har tid til å gå til fjells før eg kastar snøret.

Hei Brynhild,

For noen år siden så jeg en fiskereportasje med flotte bilder fra Øyerfjellet, bl.a. fra en flott fjellelv - velegnet for fluefiske, ca 10/15 meter mellom breddene og vekslende med stilleflytende og striere partier. Kan du tenke deg hvilken elv dette kan ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Gjest Srx (Ron)

Hei, fisker med alt som er, innlandsfiske / Småviltjakt hovedsaklig.

Om sommeren mest med oter og stang. Har fluestang, men er ikke blitt fortolig med den (5-6'er stang) vurderer å kjøpe en 7'er stang.

Har bygd hytte på fjellet oppe ved 2 vann, skal kultivere røa i årene som kommer. Da blir det nokk ruse og garnfiske.

Jakter også. Har en gammel star baikal som jeg mest sannsynlig må bytte ut, har ikke lyst til å plage gammelbørsa med stål.

Arvet en Karl Gustav jaktrifle etter svigerfar som jeg ennå ikke har fått prøvd, må kjøpe ny kikkert til den. Da blir det nok storviltjakt også........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fisker med alt som er, innlandsfiske / Småviltjakt hovedsaklig.

Om sommeren mest med oter og stang. Har fluestang, men er ikke blitt fortolig med den (5-6'er stang) vurderer å kjøpe en 7'er stang.

Har bygd hytte på fjellet oppe ved 2 vann, skal kultivere røa i årene som kommer. Da blir det nokk ruse og garnfiske.

Jakter også. Har en gammel star baikal som jeg mest sannsynlig må bytte ut, har ikke lyst til å plage gammelbørsa med stål.

Arvet en Karl Gustav jaktrifle etter svigerfar som jeg ennå ikke har fått prøvd, må kjøpe ny kikkert til den. Da blir det nok storviltjakt også........

I et forsøk på å frelse" deg for fluefiske: Ikke kjøp 7'er stang og tro det automatisk gjør at du blir mer fortrolig med fluestanga. For innlandsfiske etter harr/ørret/røye er stenger i klasse 4 til 6

mest aktuelt. Skal du ha kun en fluestang til slikt fiske, vil jeg anbefale en sekser. Den vil være kurant for alt fra smålaks til lett tørrfluefiske.

Når du da har en stang i klasse 5-6, er det således i utgangspunktet det du har behov for.

Det kan være mange grunner til at du ikke blr fortrolig med den. Det kan selvsagt være en slarkete og myk drittstang som er vanskelig å kaste med. Det kan også være at stangas aksjon ikke passer din kastestil. Eller det kan være at du ikke har trent nok/lagt deg til uheldige kastevaner - kanskje noen timer med en instruktør kan hjelpe. Uansett krever fluefiske en del trening (uten at man skal mystifisere det), men når du først får dreisen på det, blir du hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hei Gjende.

Godt og lufte kunnskap og tema under "normale" forhold.

I hovedsak er 5-6'er stanga jeg har grei nok på fjellet.

Var i utgangspunktet en dyr stang, 1.000,- kr i 1990. En jubileumsstang tror jeg det er.

Er litt myk, synes jeg, og synes det blir mye arbeid av det.

På fjellet er den ok, forsåvidt. Men jeg er ikke god nokk til tørrfluefiske, skull nok vært på kurs.

Har fisket litt i lakse / sjøørretelver med den, og det blir for pinglete.

Derfor har jeg lyst på en 7'er stang.

Kan man ikke bruke en god 7'er stang på fjellet og på tørrflue?

Har kastet endel med 7'er stang, og det virket bedre synes jeg.

Hvor langt kaster en rutinert persom med 5-6'er stang?

Tror ikke jeg klarer mer enn 20-25m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 7er også på fjellet, men det er litt i overkant , bl.a. fordi de fiskene du vanligvis fisker på der er fra 2/3 hg opp til kiloen. På ei lett stang vil det å kjøre og være i kontakt med slik fisk en mye større opplevelse en det er på en så kraftig stang som 7er. Dessuten virker det utifra din beskrivelse som det nok i stor utstrekning er aksjon/mykhetsgrad som gjør at den 5/6-stanga du har i dag ikke funker noe særlig for deg. Jeg antar at den 7er stanga du har prøvd er betraktelig stivere og dermed - etter min erfaring - lettere å beherske - enn en myk og kanskje litt slarkete stang.

Du kan få stang med samme egenskaper som nevnte 7er også i lavere klasser, f.eks. 6. Hva skal du så velge? Det avhenger av hvor mye du fisker hva/hvor. Hvis du overveiende fisker i fjellet, ville jeg valgt en femmer. Noen foretrekker en firedelt femmerstang til slikt fiske fordi den er mer praktisk å ha med på tur. Fisker du omtrent 50/50 fjell/sjøørret-smålaks er 6ern et godt alternativ, mens 7er er aktuell hvis du fisker mest i sjøørret/lakseelver.

Uansett lønner det seg å prøvekaste stanga en god del før du kjøper, og sjekke at du er fortrolig med stivhet/aksjon. Og hvis du kaster 20/25 meter er det definitivt tilstrekkelig til å få mye fisk på fluestang. Dessuten er det jo ofte slik, spesielt ved fjellfiske, at det ikke først og fremst er kastelengden det kommer an på, men at man presenterer flua riktig (ikke plasker med line/fortom), at man beveger seg slik at man ikke støkker fisken etc. Ørretjakt med andre ord.

Selv har jeg en 6er jeg bruker til sjøørret/smålaks og delvis i fjellet, mens jeg i tillegg har en 4er til lett tørrfluefiske. Det er klart at en halvkilosfisk på sistnevnte er som å kjøre smålaks på en 7er.

Og "spesialistene" går jo ned i ekstremt lette stenger, 3er er ganske vanlig og noen gærninger holder på med 1er også. Men selvsagt - dess lettere, dess vanskeligere hvis det blåser litt.

Et siste moment - jeg foretrekker, iallefall i 6er/7er ganske lange stenger - iallefall 9,5 fot - fordi det gir bedre muligheter til å styre flua i strømmen og også har visse fordeler mht å løfte bakkast over vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jo er enig på det at mindre stang / større fisk = mere morsomt.

Tror det jeg trenger er kastekurs. Kaster forsåvidt ok, men problemet er å få presentert flue bra nokk. Går rimelig greit i elver med våtflue, men tørrflue er verre. Blir sikkert å kjøpe meg en 7'er stang til sjøøretten. På 5-6'er stanga mi (Kunnan jubileum heter den) trengs det sikkert bare mer øvelse.

Har ikke fått stor fisk på fluestang par - tre hekto bare.

Kjøpte ny slukstang for 2 år siden, Shimano beastmaster, er kjempefornøyd med den. Var litt spesiell i starten å kaste med, nyttet ikke å ta skikkelig i for å kaste langt, men heller spenne opp stanga. Har lyst på en til 11 eller 13 fot.

Storfisk tar jeg helst på oter og stang! Men skulle gjerne fått en 2-4 kilos på 5-6'er stanga mi :? . Men er nokk ikke rutinert nok på fluestang til å berge den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.