Gå til innhold
  • Bli medlem

Studievalg: Friluftsliv vs Ingeniørstudiet


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg står midt oppi valgets kvaler. Går nå mitt 2. år på videregående på ei linje kalt TAF (Tekniske allemenne fag) som

gir meg vanlige 3MX og 2FY +yrkesfaglig kompetanse. Med andre ord, helt glimrende for ingeniørstudiet.

De siste årene har min interesse for friluftsliv vokst seg veldig stor og jeg bruker mye penger/tid på å dyrke denne interessen.

Ja - det går faktisk ikke en dag uten at drømmetanker fra tur suser igjennom hodet mitt.

Derfor har jeg begynt å tvile litt på hva jeg skal gjøre videre med livet etter vgs. Planen var egentlig å ta utdannelse som ingeniør, men

jeg har rett og slett ikke lyst å leve livet som kontorrotte fra 8 til 4.

Burde jeg følge lysten, og ta utdannelse innen friluftsliv? Da mener jeg på høyskolenivå.

Med denne utdannelsen er jeg mye på tur og får drive med det jeg liker best.

Samtidig er lønningene lavere, men penger er vel ikke alt?

Er det mulig å tjene nok penger til å forsørge seg selv og familien?

Eller burde jeg ta den sikreste veien, ved å ta ingeniørutdannelse på høyskole/universitet?

Med denne utdannelsen vil jeg få mindre tid til å dra på tur og vil egentlig sitte mye på kontor.

Lønningene er høye og det vil være null problem å forsørge seg selv/familien, men igjen, penger er vel ikke alt?

Så hva synes dere jeg skal gjøre?

Jeg tipper det er flere brukere her som har utdannelse i friluftsliv. Har dere noe å dele angående studiet og om det var verdt det?

Takker for alle svar!

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

hmmmm.

Har en bror som gikk på hamar, og en svigerbror som nå går i alta på noe utmarksgreier. Studiet er bra tror jeg, men jobbmuligheter kan variere. Lønnen er ikke så veldig bra, spørs hvilke jobb man får så klart. Han som gikk i hamar jobber nå som snekker i mangel på jobber i hans yrke der hvor han har bosatt seg (nordland)

Selv datt jeg inn på det forferdelige ingeniørstudiet. Hvilken linje har du tenkt å ta på ingeniør?

Etter hva jeg ser på min ene bror så vokser ikke jobber innen utmark, skog, viltforvaltning på trær, og tror en må påregne å flytte en del for å få jobb.

Skal bli spennende å se om han i Alta får jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er vel nesten i samme situasjon. Men har planer om at etter VK3 så tar jeg et friår (i stedet for folkehøyskole i alta/nordfjord) hvor jeg håper å kunne få en heltidsjobb i perioden 1. november til 1. mars. Deretter har jeg forhåpentligvis nok gryn til å dra masse på fjell og vidde helt til uti september. Så mye at jeg skal bli litt mettet.

Etter det håper jeg på et år i militæret før det store valget må tas, hva skal man studere og hvilken vei skal jeg gå? Time will show, men håper å få en jobb midt i mellom et rent "friluftsyrke" og ingeniør. Fjellet skal være litt sånn at man gleder seg til å komme dit, og jeg vil ikke ha det som min jobb (men det er meg da). I ferien kunne jeg tenkt meg noen uker som fjellfører og brefører på turisthytter rundt om i Sør-Norge.

Lykke til med valget!

Se også: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du bestemme selv, men her er mine tanker rundt det:

De fleste av oss bytter jobber flere ganger i løpet av vårt yrkesaktive liv, og ofte ender vi opp med å arbeide med noe helt annet en det vi er utdannet til.

Å arbeide med hobbyen sin kan fører til at hobbyen ikke lenger blir hobby, men arbeid. Man ønsker gjerne at hobbyen skal være en avveksling til arbeidet. Mange som har utdannet seg innen hobbyen finner seg gjerne en annen hobby for å koble av fra jobben. Jeg har selv utdannet meg innen hobbyen min; musikk, og fant ut at jeg måtte skaffe meg en annen hobby, fordi det ble vanskelig å skille jobb og fritid, og for å greie å koble skikkelig av.

En ingeniørutdanning gir grunnlag for å jobbe mye forskjellig, og utelukker heller ikke å arbeide med friluftslivrelaterte oppgaver.

Mitt råd er å ta ingeniørutdanning, og dyrke friluftsliv som hobby. Dersom du siden finner ut at du ønsker å drive friluftsliv på heltid så utelukker ikke utdanningen din det. Livet er langt, og mulighetene er mange!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER ingeniørstudent. Sikkert mange i klassen som kommer til å sitte på kontor, men også mange som blir arbeidsledere med svært lite kontortid. (Om nå bare tidene blir bedre så byggeaktiviteten øker igjen...)

Det var maks 10% som kom direkte fra gymnaset. Vi andre hadde jobbet eller studert andre ting først og veldig mange var 23-24 år da vi begynte. Du kan altså si "Ja takk-begge deler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for ingeniørstudiet. Det er en trygg og god investering, så kan du etterhvert peile deg inn på friluftsliv. Enten som hobby eller som yrke. Det er sikkert mange muligheter til å kunne kombinere dette på ett eller annet hvis. Hvis du hele tiden har dette i bakhodet framover så kan det ordne seg, hvis du ved alle valg framover tenker friluftsliv og proriterer det kommer du til å ende opp med en god jobb som faller sammen med friluftsinteressene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg ikke med meg hvilken retning det var snakk om her, men det er mange ulike varianter av høyere utdanning som gir gode muligheter for friluftsliv, både direkte i form av feltarbeid eller annet arbeid utendørs, eller indirekte ved arbeid i skiftordninger med mye fritid, for eksempel hvor man er to uker på og fire av eller lignende.

Noen eksempler er geologi, biologi, elkraft, og veldig mye innen "oljå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm.

Har en bror som gikk på hamar, og en svigerbror som nå går i alta på noe utmarksgreier. Studiet er bra tror jeg, men jobbmuligheter kan variere. Lønnen er ikke så veldig bra, spørs hvilke jobb man får så klart. Han som gikk i hamar jobber nå som snekker i mangel på jobber i hans yrke der hvor han har bosatt seg (nordland)

Selv datt jeg inn på det forferdelige ingeniørstudiet. Hvilken linje har du tenkt å ta på ingeniør?

Etter hva jeg ser på min ene bror så vokser ikke jobber innen utmark, skog, viltforvaltning på trær, og tror en må påregne å flytte en del for å få jobb.

Skal bli spennende å se om han i Alta får jobb.

Vel, HVIS det blir ingeniørstudiet, har jeg tenkt enten på bygg og miljøteknikk eller noe som har med energi og miljø å gjøre.

Men jeg er ikke helt overbevist enda på at jeg skal velge ingeniørstudiet, selv om det var mange kloke svar.

Bachelor i friluftsliv på Høgskolen i Telemark foreksempel kvalifiserer til flere yrker som: jobb i skoleverket, enten det er grunnskole, videregående m/idrettslinje, leirskole eller som lærer på folkehøyskole. I grunnskolen/videregående kan du f.eks bli gymlærer.

Ellers kan du også drive med helse/rehabilitering, næringsliv og drive en egen virksomhet. Og som nevnt, forvaltning innen stat/kommune/fylke.

Det behøver nødvendigvis ikke å være en veiledende jobb som f.eks turleder, brefører, skiinstruktør eller tindeveileder.

Man trenger altså ikke å være i fjellet hele veien, hvis man velger de rette jobbene.

Ellers virker også studiet (Bachelor i friluftsliv) utrolig kjekt. 180 undervisningsdøgn ute i løpet av 3 år og ett veldig bra studentmiljø.

Men jeg er glad for at det er en stund til jeg trenger å bestemme meg. Takk for gode svar til nå:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i friluftsliv på Høgskolen i Telemark foreksempel kvalifiserer til flere yrker som: jobb i skoleverket, enten det er grunnskole, videregående m/idrettslinje, leirskole eller som lærer på folkehøyskole. I grunnskolen/videregående kan du f.eks bli gymlærer.

Ellers kan du også drive med helse/rehabilitering, næringsliv og drive en egen virksomhet. Og som nevnt, forvaltning innen stat/kommune/fylke.

Hvor har du dette fra?

Bacheloren kvalifiserer ikke til noe som helst, den må kombineres med et annet studie om du skal jobbe som noen av jobbene du nevner. (Selvfølgelig med unntak av egen næringsvirksomhet)

Det er forsåvidt ulike varianter av bacheloren som kvalifiserer til ulike ting, men den som består av bare friluftsliv kvalifiserer ikke til noe som helst. Men moro er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er usikker kan du f.eks. ta årsstudium friluftsliv på høyskole eller folkehøyskole og betrakte dette som et friår før du bestemmer deg. Å starte på en lengre utdanning uten å være sikker på at du vil det virker ikke helt riktig på meg. Et årsstudium på høyskole vil i høy grad også hjelpe deg med å søke jobb innen friluftsliv. Det er ikke krav om å måtte ha en bachelor/master for å jobbe med friluftsliv. Vet om flere som er gode eksempler på dette. Selv vet jeg hva jeg vil, jeg planlegger å jobbe med friluftsliv og/eller utmark og jobber mot dette. Har snakket med noen innenfor disse jobbene og har skjønt at kompetanse og allsidighet er viktig, men at dette ikke nødvendigvis trenger å komme av høyskole, men at du kan "spe på" med kurs og annet. Kan forresten for min egen del anbefale friår på fhs. (Om du ønsker mere formell utdanning kan du jo ta et år som interesserer deg på høyskole.) Uansett, det viktigste er at du velger selv noe du føler at du har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

Bacheloren kvalifiserer ikke til noe som helst, den må kombineres med et annet studie om du skal jobbe som noen av jobbene du nevner. (Selvfølgelig med unntak av egen næringsvirksomhet)

Det er forsåvidt ulike varianter av bacheloren som kvalifiserer til ulike ting, men den som består av bare friluftsliv kvalifiserer ikke til noe som helst. Men moro er det...

Det finnes en del forskjellige bachelorer innen friluft. Se på f.eks. Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning på HiT. Der står det nevnt flere av de ovennevnte tingene. (Selvfølgelig kan det være aktuelt å ta noe ekstra for å stille sterkere. Det skal ikke skyves under bordet...)

Sakset fra hit.no:

(Natur og Friluftsliv Bachelor:)

Hva kan du bruke dette studiet til?

Du kan arbeide i offentlig forvaltning (kommune, fylke, stat), skoleverket (grunnskole, videregående m/idrettslinje, folkehøgskole og leirskole), helse og rehabilitering, turisme, næringsliv, egen konsulentvirksomhet og frivillige organisasjoner.

Studiet kvalifiserer for masterstudier i Kroppsøving, idrett og friluftsliv og Natur-, helse og miljøvern.

(Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning)

Hva kan du bruke dette studiet til?

Du kan drive med veiledning og annen formidling knyttet til friluftsiv, kultur og natur i skole, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid og reiselivsnæring. Ved å ta 60 stp praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg, får du kompetanse som adjunkt i skoleverket. PPU kan du også ta ved høgskolen. Studiet kvalifiserer for masterstudiet i Kroppsøving, idrett og friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del forskjellige bachelorer innen friluft. Se på f.eks. Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning på HiT. Der står det nevnt flere av de ovennevnte tingene. (Selvfølgelig kan det være aktuelt å ta noe ekstra for å stille sterkere. Det skal ikke skyves under bordet...)

Sakset fra hit.no:

(Natur og Friluftsliv Bachelor:)

Hva kan du bruke dette studiet til?

Du kan arbeide i offentlig forvaltning (kommune, fylke, stat), skoleverket (grunnskole, videregående m/idrettslinje, folkehøgskole og leirskole), helse og rehabilitering, turisme, næringsliv, egen konsulentvirksomhet og frivillige organisasjoner.

Studiet kvalifiserer for masterstudier i Kroppsøving, idrett og friluftsliv og Natur-, helse og miljøvern.

(Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning)

Hva kan du bruke dette studiet til?

Du kan drive med veiledning og annen formidling knyttet til friluftsiv, kultur og natur i skole, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid og reiselivsnæring. Ved å ta 60 stp praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg, får du kompetanse som adjunkt i skoleverket. PPU kan du også ta ved høgskolen. Studiet kvalifiserer for masterstudiet i Kroppsøving, idrett og friluftsliv.

Tar du Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning, som er det rene friluftslivsstudiet, må du ta 60 stp PPU for å kunne undervise i skoleverket. For å kunne undervise i gymnastikk, må du ta et år med idrett, for å jobbe med rehabelitering og helse må du ta sykepleie, fysioterapi eller lignende. Det var i allefall det vi fikk høre da vi hadde yrkes-seminar eller hva det var de kalte det her i våres.

Det står jo også at du kan ta PPU ved høgskolen, det er feil(!), det kan du kun ta om du har tatt noe mere enn det rene friluftslivsstudiet. Det jobbes vel og merke med saken.

Natur og friluftsliv er jo en kombinasjon av friluftsliv og "naturfag"/biologi, det blir jo litt anderledes, jeg snakker om Friluftsliv, natur og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del forskjellige bachelorer innen friluft. Se på f.eks. Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning på HiT. Der står det nevnt flere av de ovennevnte tingene. (Selvfølgelig kan det være aktuelt å ta noe ekstra for å stille sterkere. Det skal ikke skyves under bordet...)

Sakset fra hit.no:

(Natur og Friluftsliv Bachelor:)

Hva kan du bruke dette studiet til?

Du kan arbeide i offentlig forvaltning (kommune, fylke, stat), skoleverket (grunnskole, videregående m/idrettslinje, folkehøgskole og leirskole), helse og rehabilitering, turisme, næringsliv, egen konsulentvirksomhet og frivillige organisasjoner.

Studiet kvalifiserer for masterstudier i Kroppsøving, idrett og friluftsliv og Natur-, helse og miljøvern.

Det var her jeg hadde lest om det ja.

Er litt forvirret, fordi det sto ingenting om at en trengte andre studier kombinert ved siden av.

Slik jeg forsto det var, at bacheloren gjorde deg "kvalifisert" til disse yrkene. Men jeg har sikkert bare misforstått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal ta kontakt med studieveileder på hit. Det er vel han her som har ansvaret for friluftsliv:

http://www.hit.no/ansatte/vis/carl-magnus.nystad

Studiet gjør deg godt kvalifisert innen friluftslivsdelen av yrkene. Men feks helsearbeider krever jo at du har kompetanse innen helsearbeid. En jobb innen skoleverket krever at du har pedagogisk utdanning osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Dette må du bestemme selv, men her er mine tanker rundt det:

Å arbeide med hobbyen sin kan fører til at hobbyen ikke lenger blir hobby, men arbeid. Man ønsker gjerne at hobbyen skal være en avveksling til arbeidet. Mange som har utdannet seg innen hobbyen finner seg gjerne en annen hobby for å koble av fra jobben. Jeg har selv utdannet meg innen hobbyen min; musikk, og fant ut at jeg måtte skaffe meg en annen hobby, fordi det ble vanskelig å skille jobb og fritid, og for å greie å koble skikkelig av.!

De jeg kjenner som i utganspunktet jobber med utmark, forvaltning osv. har "mistet" en del av friluftsinteressen privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er femteårsstudent ved energi og miljø på NTNU. Fra videregående var jeg ekstremt gira på slalåm, ble instruktør, jobba en sesong og begynte på skole. Motivasjonen for å velge høyere utdanning var til dels at jeg så risikoen ved å jobbe med skiskole. Har også hatt sommerjobber som guide i buss og på bre, men man er utrolig sårbar. Svingninger i markedet, vanskelige allianser i en liten sektor, fare for skade og tapt inntekt, ja. Alle de andre i disse yrkene hadde flere bein å stå på, det følte jeg at jeg også ville trenge. Valgene var lærerutdannelse for kontakt med barn, friluft og lange ferier, eller en teknisk utdannelse. Tok bort sivilingeniørlinjene jeg ikke likte, og rangerte de resterende etter inntakskrav fra forrige år, siden interne bytter er ganske uproblematisk hvis man finner noe mer interessant. Heldigvis traff jeg spikeren på hodet (med et slag i blinde) og er nå storfornøyd med hvordan det har gått. Jobben er i boks til jeg er ferdig, og jeg føler at jeg sitter med den morsomste hovedoppgaven på hele haugen, og at den har en betydning for utviklingen fremover med miljøvennlig teknologi.

Først nå har det gått opp for meg at kontorjobb med flexitid er helt perfekt. Får brukt spesialkompetansen min, og utviklet den videre; jeg slipper å ta til takke med en umotivert 8-4-jobb. Kjenner såklart mange i bedriften, og de sier at handicappet med å jobbe i en jobb man liker, er at man aldri slutter å tenke på det. Man legger ikke fra seg tankene på kontoret når man går hjem, man kommer tilbake enda mer inspirert dagen etter. Bedriftsidrettslaget er aktivt med tur, topptur, hyttetur, innebandyteam, klatrere og sykkel-lag.

Ikke har jeg opplevd utdannelsen som utmagret for naturopplevelser; tvert om! Det er ikke nok helger til å få med seg det som skjer med grupper man har lyst til å dra på tur med. Jeg begynte å gå topptur på ski under utdannelsen. Begynte å klatre. Fortsatte å bruke skikompetansen min som trener i studentgruppe, og har tilbud om å jobbe som skilærer så mye jeg vil... Begynte til og med å hoppe fallskjerm! Handicappet er at man ikke kan ha ubegrenset med utstyr og tid, men studiet tar ikke så mye tid at jeg ikke kan dra på tur. Hvis jeg ikke drar på tur så greier jeg ikke konsentrere meg, og da kan jeg være alle timene i døgnet på skolen uten å lære noe. Dessuten har jeg noen å dra på tur med, hver helg. Einstøing-livet er ikke for meg, selv om jeg kunne gått lengere, fortere, brattere alene foretrekker jeg fellesskap.

Hvis du lurer på hvilket studie du skal velge så har jeg en liten anekdote fra en urgammel professor i vannkraft og vassdragsteknikk:

Da jeg skulle velge utdannelse, så ville jeg ut i naturen. Hvilken bedre utdannelse enn vassdragsteknikk! var i fjellene i ukesvis, med ryggsekk og målerutstyr for å planlegge vannkraftverk, og jeg visste dette var jobben for meg. Men etter utdannelsen oppdaget jeg at jeg aldri ville gå ukesvis i fjellet. Jeg ville sitte på et kontor, tegne og planlegge.. Det gikk opp for meg at han jeg kjente var landmåler og geolog, men da var det for sent. Og aldri har jeg angret ett sekund på dét!

Så det jeg anbefaler er at du søker NTNU i trondheim, melder deg inn i "ski og fjell" med en gang du kommer til trondheim og gjør deg kjent med alle de gode ikke-alkohol-relaterte tilbudene som faktisk fins. Og du vil få drøssevis av folk å dra på alle slags turer med, og et hav av muligheter for å prøve nye sporter. Og søk de billigste leilighetene (ca 1700 i mnd) til SiT så du har penger til å leke med. Bare husk å hamstre så mye utstyr som mulig hjemmefra før du drar :roll: Når du har flyttet ut er det ofte for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgets kvaler....

Jeg har selv tatt ingeniørutdannelsen (innen IT), men jeg har to gode venner som har tatt den utdanningen på Bø.

Mine erfaringer:

Jeg er veldig fornøyd med min ingeniørutdanning. Jeg har siden jeg gikk ut av skolen hatt 3 arbeidgivere. Hos alle sammen har vi hatt en veldig fleksibel arbeidsdag. Jeg har hatt muligheter til å jobbe inn hvis jeg vil ta lengre fri, og jeg har også fått permisjon uten lønn for lengre turer.

Med denne utdanningen har jeg også god nok økonomi til å kunne drar på absolutt alle de turene jeg har lyst til både i inn og utland.

Begge de som gikk på Bø har også fått seg veldig gode jobber. En jobber som friluftslærer og en jobber for et friluftsråd. Jeg tror de begge to trives veldig godt, og lønna er ikke så dårlig. Men vær klar over at en slik jobb også innebærer endel kontorarbeid og klasseromsarbeid.

Alternativer?

Jeg tok en befalsutdanning i forsvaret og tjenestegjorde i nesten 4 år. Jeg fikk vært ekstremt mye ut i naturen. Dog på en litt annen måte, men jeg satte utrolig pris på denne alternative måten å være ute på. Når man f.eks ligger på vakt på en observasjonspost langt opp på et fjell, når du er alene og alt er stille. Så får du faktisk tid til å se og lytte til naturen.

Skal man ikke gjøre hobby til jobb?

Hvorfor ikke. De årene mens jeg studerte jobbet jeg som guid på et senter som drev med friluftsliv, klatring, rafting, elvepadling etc.

Hadde det utrolig morsomt, og tror faktisk aldri jeg kunne blitt lei av det.

Mitt råd: Følg hjerte ditt, ikke fornuften.

Det høres sikkert flåsete ut, men det tror jeg på.

Uansett hvilken av disse retningene du velger så kommer du til å bli fornøyd. Du vil sikkert tjene godt nok uansett. Ingen som jobber i Norge er fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg anbefaler er at du søker NTNU i trondheim, melder deg inn i "ski og fjell" med en gang du kommer til trondheim og gjør deg kjent med alle de gode ikke-alkohol-relaterte tilbudene som faktisk fins.

Meget godt råd! Studiene tar tross alt 4-5 år av livet - gjerne også de årene man er i best fysisk form samtidig som at man ikke har barn som ødelegger fritidsmulighetene.

Det gjelder å utnytte disse årene best mulig. Sjekk på forhånd hva slags tilbud som finnes der man har lyst til å studere. I Oslo har man OSI Fjell som så vidt jeg skjønner også tar inn medlemmer fra BI osv.

Når det er sagt så skal man ikke se helt bort fra de alkoholrelaterte aktiviteter heller. :roll: Gjelder å ha det moro mens man kan, dog med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, føler jeg har funnet et gyllen middelvei angående nøyaktig dette temaet!

Jeg går 4. året på siv. ing på NTNU i Trondheim (gikk for øvrig på Asker vgs), linje for industriell design. Jeg bruker mye tid og penger på turlivet og turene blir stadig mer omfattende. Se for øvrig www.norgepalangs.info. Poenget er at jeg i utdanningen får anvendt interessen for turlivet. Når for eksempel holder jeg på med et samarbeidsprosjekt med Helsport om produktutvikling (telt). Jeg samler data på NPLturen og bruker dette i prosjektet.

Utvikling av friluftslivrelatert utstyr er et svært relevant yrkesfelt. Flere av de uteksaminerte på instituttet mitt IPD jobber nå hos Norrøna, Helsport og andre. FLeste av dem jobber med produktutvikling. Hvor mye de får vært ute varierer nok. Uansett holder de på med noe de synes er gøy og det er viktig. I studiet kan du ha bedriftssamarbeid med produsenter av telt, pulk, primus eller det du måtte ønske så lenge du får med bedriften, og det gjør du ofte fordi bedriften takker gjerne ja til gratis arbeid. Jeg vet at tidligere prosjekter har involvert Primus, Janus, Norrøna, Helsport og andre som jeg ikke kommer på i farten.

Denne løsningen er optimal for meg. Slik kan jeg kombinere to viktige ting i livet mitt. En ulempe blir jo at det kan bli vanskelig å skille de to etterhvert, men det er en vanesak.

Det kan virke som dette kan være interessant for deg. Husk at siv.ing-studiet er 5årig og at det er mye arbeid på denne linjen, men til gjengjeld veldig engasjerende om du liker å utvikle/forbedre/skape produkter. De fem årene suser forbi svært fort og det er bare gøy (ok ikke bare, men mye). Mye realfag de to første årene. Sjekk det ut.

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Ingeniørutdannelse mens jeg nøt naturen på helge og sommerbasis også vurdert ett "friår" på frilufts-skole etterpå for deretter å se hva som dukker opp, jeg antar at stillingene er få og nettverkskravene er høye omkring de tilbudene som èr å oppdrive..

Ingeniørutdannelsen er gull verdt de første årene dine om du vil sikre deg litt godt økonomisk til å få bra handlefrihet til å dra mye på tur senere som f.eks 30 åring :) Også har du noe å falle tilbake på når du er eldre.

Edit: Eller du kan følge Marius` sitt eksempel som var rivende bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. mange bra svar!

Så bra at jeg tenker på å ta ingeniørstudiene.

Planen blir å ta siv.ing studiene i Trondheim, men med noe som involverer natur.

Siden jeg alltid har likt bygg og kontruksjoner, er vassdragsteknikk sikkert helt toppers for meg, men den studieretningen kan jeg vel bytte hvis jeg ombestemmer meg.

Til Marius:

Det virker også veldig kjekt med design av telt, primuser, pulker osv men

med industriell design må du vel ha en viss interesse for tegning/formgivning?

Ellers, vet noen om andre om siv.ing studier i Trondheim som kan involvere mye natur?

Også en av grunnene til at jeg vil studere i Trondheim er beliggenheten til byen. Midt i smørøyet, i forhold til triste, regntunge stavanger.

Femundsmarka, Børgefjell, Jotunheimen, forollhogna, dovre...ja mye bra natur..Dette er vel også en grunn til at dere valgte nettopp Trondheim som studieby?

Takk for svar til nå!

Bare fortsett med diskuteringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en av grunnene til at jeg vil studere i Trondheim er beliggenheten til byen. Midt i smørøyet, i forhold til triste, regntunge stavanger.

Mulig du får en liten overraskelse. Finnes ikke noe mer trist og regntungt som Trondheim. Jeg har vært der 3 ganger på UKA-festivaler og en mer grått, trist, regntungt og vindblåst by kan man neppe finne andre steder i Norge. Husk at du er sannsynligvis ikke der midt på sommeren når det formodentlig er fint.

Stavanger er en mye mer sjarmerende by, selv om det både blåser og regner der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en mulighet å følge ingeniørstudie og finne en 8-4 jobb for 4 dager i uka med hver uke en mulighet til en langhelg. Fordel av en solid studie som er nevnt er at du har økonomi til å gjøre noe gøy og ta litt lenger fri når du har behov for det. Arbeidsgiveren likker det kanskje ikke, men hvis din kompetanse er etterspurt, kan de strekke seg langt og være fleksible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du får en liten overraskelse. Finnes ikke noe mer trist og regntungt som Trondheim. Jeg har vært der 3 ganger på UKA-festivaler og en mer grått, trist, regntungt og vindblåst by kan man neppe finne andre steder i Norge. Husk at du er sannsynligvis ikke der midt på sommeren når det formodentlig er fint.

Stavanger er en mye mer sjarmerende by, selv om det både blåser og regner der og.

Ja vet at Trondheim by er regntung og vindfull, en kompis av meg bor der, og han sier at om vinteren så er det bare underkjørt regn. Altså hålka. Sier ikke at Stavanger er en kjedelig by, men rundt Trondheim har du mye flere turområder enn ved Stavanger.

Sorry hvis du misforsto, men mente all den varierte naturen rundt omkring ved Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du Friluftsliv, Natur og Kulturveiledning, som er det rene friluftslivsstudiet, må du ta 60 stp PPU for å kunne undervise i skoleverket. For å kunne undervise i gymnastikk, må du ta et år med idrett, for å jobbe med rehabelitering og helse må du ta sykepleie, fysioterapi eller lignende. Det var i allefall det vi fikk høre da vi hadde yrkes-seminar eller hva det var de kalte det her i våres.

Det står jo også at du kan ta PPU ved høgskolen, det er feil(!), det kan du kun ta om du har tatt noe mere enn det rene friluftslivsstudiet. Det jobbes vel og merke med saken.

Interessant opplysning. Rart at de ikke opplyser mer om det på nettsidene sine. Er ikke veldig vanskelig å misforstå. Selv kommer jeg nok neppe til å ta friluftslivsstudie uansett, heller mer mot utmark, men mange kan nok få seg en overraskelse om de velger det studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.