Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel.... multifuel


ehanssen

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket og lest på masse innlegg om overevnte tema, og som vanlig så er "smaken som baken". Det jeg imidlertid finner lite info om både her inne og på andre tester er fordeler og ulemper med Primus Multifuel EX og Primus Gravity II MF.

Har fått med meg at Omnifuel blir varmt anbefalt, men også at den bråker voldsomt (noe som selvsagt ikke er noe ønske. Men tross alt er det bedre med støy enn noe som brenner dårlig eller lekker eller er vanskelig å bruke. Hvis det da ikke finnes noen som virkelig er gode på alle felt, da...?).

Jeg ønsker altså en brenner som takler gass og flytende. Alternativet er selvsagt to brennere (synes at gass er lettvint og renslig på sommeren) hvis man ikke finner noe som kan kombinere disse på en "god nok" måte.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ein Primus Multifuel, og den er ikkje noko å rope hurra for, verken med flytande brennstoff eller gass. Bråkar heilt for j.. også. Det finnst mange andre såkalla bråkebrennarar som er langt meir stillegåande. Novaen min er betre enn Multifuelen på alle områder utanom at Novan ikkje brenn gass. Dei fleste gassbrennarane på markedet er betre til å brenne gass enn Multifuelen.

Omnifuel og gravity MF har eg ingen erfaring med, så dei får andre kommentere

Mitt tips er å skaffe seg ein god brennar for flytande brennstoff, tilpassa behova for vinterbruk. Og ein lett stillebrennar for gass, tilpassa behova til sumarbruk. Det treng ikkje bli noko dyrare enn ein altmoglegbrennar, og resultatet vert betydeleg betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp fått kjøpt meg en msr whisperlight.

hm.. er den så stille som de lover?

og jeg trudde jo at jeg enkelt kunne koble på en gassboks, men det går jo ikke.

har vært på tur med primus sin omnifule, syns det virka litt grisete å ta av og på pumpe. eller er det bare rutine, så går det fint? kommer sikkert til å bruke den mest på sommerstid, så lurer litt på om jeg sku bare bytte i en gassbrenner for enkelhetsskyld. hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp fått kjøpt meg en msr whisperlight.

hm.. er den så stille som de lover?

og jeg trudde jo at jeg enkelt kunne koble på en gassboks, men det går jo ikke.

har vært på tur med primus sin omnifule, syns det virka litt grisete å ta av og på pumpe. eller er det bare rutine, så går det fint? kommer sikkert til å bruke den mest på sommerstid, så lurer litt på om jeg sku bare bytte i en gassbrenner for enkelhetsskyld. hvilke erfaringer har dere?

Av og på pumpe? Mener du å koble på ledningen til pumpa, eller å fjerne hele pumpa fra flaska?

"Alle" som har omnifuel bruker pumpa som kork, trenger ikke å sette på vanlig kork etter bruk, pumpa er tett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah.... et lys tennes :)

så det er greit å frakte bensinbeholderen MED pompa i..

det gjør jo saken myyye enklere.

har vore på tur med ferske brukere av bensin-brenner - og de tok da AV pompen når vi sku gå videre itl neste leir. grisete tenkte jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah.... et lys tennes :)

så det er greit å frakte bensinbeholderen MED pompa i..

det gjør jo saken myyye enklere.

har vore på tur med ferske brukere av bensin-brenner - og de tok da AV pompen når vi sku gå videre itl neste leir. grisete tenkte jeg da..

Bare la brenneren stå åpen etter at flammen har slukket, slik at det meste av trykket siver ut, da blir det ikke en eneste dråpe med søl. Det KAN komme en dråpe eller to hvis du kobler fra slangen med maks trykk på flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la brenneren stå åpen etter at flammen har slukket, slik at det meste av trykket siver ut, da blir det ikke en eneste dråpe med søl. Det KAN komme en dråpe eller to hvis du kobler fra slangen med maks trykk på flaska.

nå snakker du om når en tar av slangen fra drivstoff flasken sant?? vi mener fremdeles at det er trygt og flott å la pumpen være på (som en kork) på hele turen??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.