Gå til innhold
  • Bli medlem

Zugspitze med tog/bane


vector

Anbefalte innlegg

Jeg skal på et møte i Garmisch-området i mars og har litt fritid på lørdag. Jeg har derfor lyst å ta toget/taubanen opp til toppen av Zugspitze, og ja, jeg erkjenner at dette er en ganske "usympatisk" form for topptur.

ER det noen som kjenner til denne "togturen" som har noe informasjon å komme med, går det i det hele tatt tog/bane opp dit om vinteren, altså i mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det skal gå bra om ikke været er for vrangt.

Toget går opp til 2600 moh, derfra kort taubanetur til topps. Eventuelt gå av toget litt nede i dalen og lang taubane til topps. De selger rundturbilletter slik at du kan velge ulik reisemetode opp og ned.

Tog Munchen-Garmisch 1 gang/time. Zugspitzebahn går jevnt og trutt på dagtid.

Det går også an å kjøre litt oppover og ta taubanen direkte opp.

http://www.zugspitze.de/main_en.php

Jeg var der i oktober 2008. Is og snø på den siste klyvebiten(ca 50 meter). Måtte passere en stengt grind, men kurant å komme opp. Kan nok være verre å komme helt opp på toppunktet midtvinters.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiktsplattformen ligger noe lavere enn høyeste punkt. Tipper avstanden er i størrelsesorden 50 meter horistontalt, samt ca 10 meter ned og 15 meter opp vertikalt.Du må gå ned en trapp på siden, over en liten sadel og derfra enkel klyving til topps. Jernstige og wire å holde seg i. Det er luftig, og skulle de få meterne over mot toppen være dekket med snøfonner slik at isenkramen er begravet i sne, kan de siste metrene være skumle.

Bildene i turrapporten min viser toppen sett fra plattformen og plattformen sett fra toppen, så får du en ide om hvordan det ser ut. Det er kun noen få meter, men nok til å bli stoppet under tvilsomme forhold. Jeg vil imidlertid tro at på denne spisse toppen blåser snøen av også om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.