Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt vinterstid


mlaupsa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har eit Helsport Fjellheimen x-treme.

Har brukt det lite vinterstid endå, men har planer om å krysse hardangervidda i vinter.

Er det nokon som har erfaring med bardunering vinterstid?

Har tidligere brukt ski og staver for å få godt feste, men er det nokon som har erfaring med teltplugger for vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bruker ski, staver, icepicket(stavfeil), is øks(breøks) og iblandt fyller jeg påse/søppelsekk eller lign med snø (hardpakket) som jeg graver ned som en "deadman". sk snøplugger gidder jeg ikke å dra med meg. er det hardt så får man ikke ned de og er det pudder så hjelper de ikke.

men det er meg det

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe feste med tynne bambustener i løssnøen da?

Har lest noe om andre forumbrukere som tar ibruk bambus, men der har jeg inntrykk av at det er en noe tykkere bambus som blir brukt samt saget i to for å få motstand i halvmåneform, like Helsports store plugger.. Men for all del, kan være jeg har tolket feil, synes bare det høres mer logisk ut :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Telenor / Bravida brukte i sin tid noen plastskinner (15 x 100 cm) som de la over kabler i kabelgrøfter. Jeg skar disse opp i 25 cm lengder og forma som snøankere. Disse har fungert utmerket som bardunfester. Dersom jeg har planer om å forflytte med meg bruker bruker jeg ski / staver i hjørner og langs teltet.

Plastankrene er enkle å få til å sitte, lette og koster ingenting.

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaringer med ca 50cm plugger fra helsport. Så sant du prepper "tomta" di litt før du slår opp teltet, så snøen får satt seg er de ypperlige!

Å preppe tomta ved å gå over først med ski, så på beina, så vente litt slik at snøen får satt seg gir en adskillig mer komfertabel natt. Bedre å såve på hard flat grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaringer med ca 50cm plugger fra helsport. Så sant du prepper "tomta" di litt før du slår opp teltet, så snøen får satt seg er de ypperlige!

Å preppe tomta ved å gå over først med ski, så på beina, så vente litt slik at snøen får satt seg gir en adskillig mer komfertabel natt. Bedre å såve på hard flat grunn.

Enig i dette. Har erfart at pluggene sitter best om du setter dem på skrå ned i snøen når den er litt løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv noen helt vanlige trepinner skjært ut av gammel material med dimensjoner 50x3x1,5. Tar ikke med mer enn 6stk av disse på en vintertur siden de tross alt tar en del plass. Drasser jo på en pulk hvis jeg skal ut i mer en 5 dager så det er ikke noe problem.

Er det mye vind og dårlig vær supplerer jeg med ski, staver, økser og annet som kan brukes. Finner at på de fleste turer fungerer 6stk barduner utmerket bra. Bærer selv på et Helsport Rondane telt som er lett og fint. Passer bra for 2 på en vinterstur.

Det gjelder vel kanskje å finne ut hva man selv syns funker best, så litt eksperimentering er å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe feste med tynne bambustener i løssnøen da?

Har lest noe om andre forumbrukere som tar ibruk bambus, men der har jeg inntrykk av at det er en noe tykkere bambus som blir brukt samt saget i to for å få motstand i halvmåneform, like Helsports store plugger.. Men for all del, kan være jeg har tolket feil, synes bare det høres mer logisk ut :)

Jeg har vegvesenet sine bambuspinner, disse hogger jeg i to, ca 40 cm lange. Det er det beste jeg har brukt! Ofte må man bruke isøksa for å løsne dem morgenen dagen etter, så di sitter bra!

Løp og "kjøp"... eller var det "kjøp" og løp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.