Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundekjøringsløp på 2800km


knutis

Anbefalte innlegg

Annonse
De fleste hundene blir skiftet ut underveis, ellers ville det blitt for sterk belastning. Uansett, hundene må være topp trente for å klare et slikt løp :D

Det er faktisk helt feil. Ingen hunder blir byttet ut. Det handler om å ta vare på de hundene man har med fra starten av, og at de er godt nok trent i utgangspunktet. Dette nye løpet som Ketil Reitan drømmer om er nok et snillere løp for hundene enn Iditarod er. Etappeløp med ca. 12mil om dagen er jo fullt overkommelig. I Iditarod og Finnmarksløpet kjører man ca. 20mil i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller legge ruta Norge På Langs :)

Jeg tror selve konseptet er Arctic Barents Race. Linken i første innlegg var død, men man kan lese i Altaposten at arrangørene av Finnmarksløpet er noe skeptiske til dette.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article215358.ece

Jeg er enig i vedkommende som sier at dette ligner mere på en ekspedisjon enn et løp! Og det er også noe rart at de legger tidspunktet for løpet til samme tid. Er det vanlig at man kun konkurrerer i ett sånn løp årlig, eller bruker man å delta både på Finnmarksløpet og Femundsløpet osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite om dette planlagte løpet under et besøk i russland i høst. Såvidt jeg skjønte det er dette et samarbeid som går utover Norge og noen(eller alle?) ønsker at det kanskje skal bidra litt til bedre kontakt over landegrensene i nord. Om jeg husker riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at artikkelen er fjernet. Litt kort info: Løpet er planlagt fra Røros til Murmansk. (?) Etappeløp. dvs mer pauser enn det er i finnmarksløpet, iditarod o.l.

Det er planlagt et prøveløp på 500km for inviterte kjørere. Dette med start i Finnmark et sted og mål i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen ligger fortsatt på www.hurdal.com under nyheter i 2009.

Det er helt vanlig at man kjører 3-4langdistanseløp i løpet av sesongen. En vanlig sesong kjører man gjerne gausdal maraton(200km), Hallingen(160km), femundløpet(600km), finnmarkslopet(1000km) og Pasvik trail(300km).

De siste åra har LaGrande Odyssée kommet. Et etappeløp i frandrike på ca. 800km. Det kolliderer med gausdal maraton og hallingen nå i januar. http://www.grandeodyssee.com/

Amundsen race, 400km, har også kommet til på slutten av sesongen nå. Noen løpere er påmeldt både amundsen race og pasvik trail i år.

Dette nye løpet som reitan har lansert nå kolliderer i allefall med finnmarksløpet og Iditarod. Men det ser ut til at det foreløpig kun skal være for inviterte kjørere, 20stk.

Dette er gamle tanker i hundekjørermiljøet på røros og finnmark som reitan nå tar frem igjen. Den gangen femundløpet startet var de inne på tanken å kjøre det nordover også. Finnmarksløpet har også vært inne på tanken om både Finnland og Russland. Noe av grunnen til at det kan være aktuelt nå er blant annet at reglene for inn og utførsel av hund er endret for et par år siden. Samtidig er det antakelig tilgang på forskjellige typer prosjektmidler, EU-midler og andre typer finansiering som støtter internasjonale samarbeidsprosjekt i nordområdene.

Jeg er hundekjører selv og synes det er synd hvis dette nye prosjektet skal ødelegge for finnmarksløpet, men jeg tror ikke det kommer til å gjøre det. Finnmarksløpet har blitt en bauta i hundekjører miljøet i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksløpet har også vært inne på tanken om både Finnland og Russland. Noe av grunnen til at det kan være aktuelt nå er blant annet at reglene for inn og utførsel av hund er endret for et par år siden.

Hvordan er reglene nå? Rusland har jo vært svært trøblete mht hund og grensekryssing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene nå? Rusland har jo vært svært trøblete mht hund og grensekryssing.

Tror Finnland er like trøblete nå. Såvidt jeg kan forstå er det ingen andre krav til Russland enn til resten av Europa, utenom sverige.

Problemet er ikke å reise ut av norge, men å komme inn igjen.

Hunden må rabiesvaksineres. Deretter må det påvises at hunden har fått vaksinen ved blodprøve. Rabiesvaksine settes 2ganger med 3mnd mellomrom. 3mnd etter siste vaksine tas det blodprøve som sendes til godkjent lab. Når ønsket resultat på blodprøven foreligger holder det å revaksinere en gang pr. år.

I tillegg er det krav om at det skal gies en type ormekur 10dager før innreise i norge, og før det har gått 7dager etter innreise.

Så er det bare å reise... Er det andre grunner til at Russland skal være et problem i forhold til inn og utførsel av hund så tror jeg det er politisk.

edit: Før så var det 3mnd karantene for alle hunder som ble innført i norge fra andre land enn sverige. De første åra Robert Sørlie kjørte Iditarod måtte hundene stå i karantene 3mnd ved hjemkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Finnland er like trøblete nå. Såvidt jeg kan forstå er det ingen andre krav til Russland enn til resten av Europa, utenom sverige.

Problemet er ikke å reise ut av norge, men å komme inn igjen.

Hunden må rabiesvaksineres. Deretter må det påvises at hunden har fått vaksinen ved blodprøve. Rabiesvaksine settes 2ganger med 3mnd mellomrom. 3mnd etter siste vaksine tas det blodprøve som sendes til godkjent lab. Når ønsket resultat på blodprøven foreligger holder det å revaksinere en gang pr. år.

I tillegg er det krav om at det skal gies en type ormekur 10dager før innreise i norge, og før det har gått 7dager etter innreise.

Så er det bare å reise... Er det andre grunner til at Russland skal være et problem i forhold til inn og utførsel av hund så tror jeg det er politisk.

edit: Før så var det 3mnd karantene for alle hunder som ble innført i norge fra andre land enn sverige. De første åra Robert Sørlie kjørte Iditarod måtte hundene stå i karantene 3mnd ved hjemkomst.

Det du skisserer over (og som nesten stemmer) er regler som gjelder mellom EU-land og Norge, og for det som kalles for listeførte tredjeland. Men har Russland virkelig blitt listeført tredjeland (som f.eks Canada) på dette området? Hvis ikke må jo firfotingene i karantene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.