Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige carvingskipakker


mortwe

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte alpint aktivt i min ungdom, men etterhvert så ble jeg lei hele greia og nå har jeg ikke vært i en alpinbakke på 15 år. Siden jeg ikke har ski så har jeg heller ikke muligheten til å bli med en langhelg i året til f.eks. Åre eller Hafjell uten å leie utstyr. Så jeg tenkte at jeg kanskje skulle kjøpe meg et sett billige carvingski som jeg kan bruke en helg eller to hvert år.

Spørsmålet mitt er om de billige skiene duger? Ser for eksempel at XXL har ski, binding og sko til 1500-2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du mener at du har kjørt aktivt som ung, så vil jeg tro at du kjører med mer kraft enn de fleste - billig utstyr er ikke vridningsstabilt...og du vil dermed ikke kunne kjøre så godt som du kan....og du vil få bekreftet at du ikke har gått glipp av noe. Jeg var i samme båt som deg. Jeg startet med snowboard. Etterhvert begynte jeg med alpint på nytt - og nå kjører jeg masse alpint. Joda, du vil kunne ha det greit på annet utstyr også - men du vil ikke kunne på presse egne grenser. Jeg kjører en del på randonee utstyr - dette er utstyr som jeg tror minner litt om billig-utstyr. Når jeg jeg bruker det, går det i kortsvinger...og off-piste - og det er gøy. På is er det ikke så gøy, men holder man farten nede fungerer det bra.

Har du vurdert å kjøpe brukt. De beste bakkeskinene mine er et par boarder-cross ski. Dette er ski som er for smale til å være coole i dagen über-fet-marked. I norske bakker, og med god teknikk er dette ofte det beste valget. De burde være mulig å få både brukt og på salg. Kjøpte et par racing ski til samboer for 2000 med bindinger - veldig bra ski....men desverre ikke for henne....og for folk flest....fordi de blir for stive. Ellers synes jeg det største problemet er å finne gode sko....med gode sko, kan man få mye ut av dårlige ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får avgi en rapport når du kommer hjem. Jeg går mye på langrennski og har både kostbare fjellski og treningsski og det er fornuftig ut i fra bruken. Men for et par helger i alpinbakken i løpet av vinteren er det liten vits i å bruke tusenvis av kroner. Men prisforskjellene er voldsomme så jeg er, som du, spent åp hvordan de billigste skiene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i noenlunde samme situasjon som trådstarter for 2 år siden. Så ble jeg bedt med på hyttetur i alpinfjellet og måtte ha nye støvler. Og for meg har støvlene alltid vært viktigst. Dro til en butikk med godt utvalg og prøvde dyrest og nestdyrest støvel. Det var betydelig prisforskjell men jeg var ikke i tvil. Lommeboka fikk blø. Nå har jeg vært på 3 skiuker i alpene siden nytt utstyr og er kjempefornøyd med at jeg tok de beste støvlene.

I fjor måtte jeg da ha nye ski. Og med støvelerfaringen i bakhånd så ble det valgt gode ski. Det kostet men det funker skikkelig. Så hvis du var vant med å kjøre på godt utstyr så må du bla opp litt av lommeboka. Og for meg ble det artig i gjen å kjøre alpin og kjenne at skia biter npå holken og støvelen sitter som støpt.

Er også veldi8g inne i samme dilemmaet med mye utstyr som egentlig koster litt for mye ,men når det funker er det trøst i det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå kommet hjem fra Bjorli, der jeg fikk testa carvinskia i alpinbakken. Jeg kjøpte Blizzard G-Force G1 med Nordica One6 på COOP OBS. Betalte 2990,- for hele pakka. Syns skia oppførte seg veldig fint, lett å svinge med og ingen overraskelser. Er nok litt for myke til å kjøre i isete og steinharde løyper, men man får jo hva man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.