Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Rajd


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med denne?

Jeg har skjønt at kondens er et problem, men gjelder dette uansett?

Mitt bruk blir i mai-aug i lavtliggende strøk i Norge. Typisk bruk vil bli å sette opp, sove, rive ned, dra videre opplegg.

Jeg trenger noe som er lett, mygg- og vanntett, er dette løsningen eller er det noe bedre der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd denne modellen, men Hilleberg er i alle fall kvalitetstelt.

Ser at vekten er under en kilo, og det er jo helt rått for to personer. Nå er det dog uten stenger, men i lavlandet finner en jo løsninger uansett.

Kondens kan du styre litt med hvor du setter teltet også. Tørr skogsbunn under store furuer (eller andre trær) gir lite kondens. Ser for meg at kondens fra inn/utånding kan reguleres med å ha åpen med myggnetting bare. Har sovet noen netter under Tarp, og det erjo helt konge! Veldig god lufting... :)

Kom gjerne med tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for litt siden en anmeldelse på www.backpackinglight.com og det virker som det er ekstra utsatt for kondens. Utdrag:

Our main issue with the Rajd is condensation. The Rajd’s ventilation options are very limited: a small mesh panel on each side, tying back one side of the beak, unzipping the doors and letting them hang in place, or tying the doors completely open. The first three options are inadequate, unless there is a good breeze from the side. The last option (door completely open) is only usable in good weather when bugs are not a problem. Bottom line, it’s hard to have good storm protection, bug protection, and ventilation at the same time in the Rajd.

Legger ved et par bilder fra anmeldelsen.

Kan forresten på det varmeste anbefale et abonnement hos www.backpackinglight.com. Masse interessante artikler der!

post-829-133474601434_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med denne?

Jeg har skjønt at kondens er et problem, men gjelder dette uansett?

Mitt bruk blir i mai-aug i lavtliggende strøk i Norge. Typisk bruk vil bli å sette opp, sove, rive ned, dra videre opplegg.

Jeg trenger noe som er lett, mygg- og vanntett, er dette løsningen eller er det noe bedre der ute?

Hvor mange personer skal du ha i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok bare meg i hovedsak, har annet telt skulle det bli folksomt.

Har også kikket på exped vela 1 extreme, dette får jeg til en hyggelig pris (2k), dette er kanskje mer anvendbart også? Er jo tyngre, og det er negativt! Men alt i alt, så er det greit å ha noe som duger også , så helt gramfiksert er jeg ikke.

Frister jo ikke å våkne opp i en pytt med egen damp, men jeg også ville tro at man unngår mye av dette hvis man åpner litt og kun har myggnettingen som stenger.

Egentlig så trenger jeg ikke plassen for to, var vekta som tiltrakk meg. Det er tenkt for å bruke på sykkelturer med minimal pakning, ergo ikke så mye utstyr å holde styr på.

Har jo selvfølgelig også Terra Nova Laser Photon (

), men det koster jo litt mer igjen, men vekta er jo bare snadder da :? Denne kommer selvfølgelig fra Drømmelett sekk tråden her på forumet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 200 cm i bunn og skrår opp og ut før det går innover. Lett er det også, mitt har jeg veid til 970 gram. Dyrt og bra. Litt knotete og sette opp, gir en del kondens, men holder både regn og mygg unna. Det er 115 cm midt på.

Rajd-skiss.gif

Rajd.gif

http://www.hilleberg.se

Jeg selv er 193 og ligger på magen, gjerne med hendene over hode, da blir jeg ganske lang!!!

Det er klart at et enduks telt gir mere kondens, men justerer du taket på siden inn til midten blir problemet mindre.

Jeg har bare brukt det i plussgrader, og tipper at når kulda setter inn, blir problemet med kondens større.

Har brukt det i ca 11 døgn, til og med i Jotunheimen i bra med vind. Blir som en ballong/vindsekk når det blåser bra.

Har ligget i myra med det og bunnduken er tynn, men tett.

På høyfjellet bruker jeg vandrestaver som teltstenger.

Til sommersbruk kan jeg trykt anbefale det.

Lett og tørke, har fire krokker i taket, henger det opp ned.

_________________

Hilsen Morten

post-3821-133474601436_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monsen testet et enduks telt fra fjellreven for en tid tilbake, type "ikke pustende" som raijd.

våknet i en liten vannpytt hver morgen, så ikke veldig trivelig ut :?

skeptisk til enduk såfremt det ikke puster eller klima er stabilt veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i prinsippet 3 måter:

1. (Høyfjellet)

Bruke gåstaver som stenger.

2. Lavlandet ute på en åpen plass

Lage 2 stk pinner som er 115 cm lange.

Ved måte 1 og 2 setter du ned 4 hjørneplugger. Deretter justerer du ca lengde på snorene på toppen av teltet, og setter inn enten gåstaven eller pinnene. Plugger ytre barduner. Juster til alt ser ok ut. Tar vel en 5-6 min når du kan det + evntuell tid til og lage pinner.

3 I skogen mellom trær

Bind ett tau i et tre, fest den andre enden i toppen av teltet på den en siden.

Bind ett tau i tre no 2, fest den andre enden i toppen av teltet på den andre siden, juster slik at telthøyden blir ca 115-120.

Fest hjørneplugger, og ytre barduner.

Dette er den raskeste måten, tippper oppsettet tar ca 2-3 min når du kan det.

Nedpakking av teltet tar ca 1 minutt!

post-3821-133474601447_thumb.jpg

post-3821-133474601457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva veier vandrestaver? Kan teltet + vandrestaver konkurrere med de 1,6 kg som mitt Ringstind veier?

De teltene som benytter seg av vandrerstaver har jo den fordelen at de ikke krever at du bærer med teltstenger. Spørsmålet her blir jo ikke om Rajd + vandrerstaver kan konkurrere med de 1.6 kilo som ditt telt veier, men om det kan konkurrere med den vekten ditt telt har i tillegg til vandrerstaver.

En selvfølge er jo at man benytter seg av staver når man går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Lars Monsen, Nordkalotten 365, Lemmenjoki Nasjonalpark i Finland. med Rajd

https://youtu.be/_fyDm1lWVFo?t=160

 

Se også flg hos NRK

http://www.nrk.no/p3/community/nordkalotten365/forum2/viewtopic.php?t=615&sid=86e2fe3dab1f8b12243b9bdd52685cd2

der han i 2007 svarte på et spørsmål om Rajd att:

Rajd gjorde jobben, men det har sine klare begrensninger. Mye kondens og litt plundrete å sette opp slik at det ikke legger sge vann på duken. Mer om dette skyddet i boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.