Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa Ladakh GTX vs. La Sportiva Trango S


500fjell

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å gå til innkjøp av et par fjellsko til våren som skal brukes i høyfjellet, først og fremst i ur og på tinder.

Lurte litt å skaffe meg tinderanglingsstøvler, og har satt meg ut La Sportiva Trango S. Men det jeg tror er ulempen med den er at den ikke er slitesterk nok. For lite beskyttelse i tuppen og på sidene. Men det gode med den er at støvelen er lett, pustende, god støtte og bra friksjon. Mao. perfekt for tinderangling.

Den andre jeg tenker på er en testvinner, Scarpa Ladakh GTX. Det jeg tror er positivt med den er slitestyrken. Ellers ville jeg tro at den er litt tyngre og dårligere støtte i forhold til Trango`n. Før har jeg brukt en Garmont GTX sko, som har vært ok i fjellet. Dog kunne støtten og friksjonen vært bedre. Den har holdt gjennom fire aktive somre, nå er de heeelt utslitt og lekker som en sil.

Noen som kan hjelpe meg ved å velge ut en sko til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut! Den virker som en perfekt allroundsko. Den har demping slik at en ikke får vondt i kne og legg under anmarsj, og det virker som at den er god nok for høyfjell også. Tror jeg går for den om ingen har et veldig godt argument for Trango`n :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har to par Scarpa Ladakh, en med og en uten GTX membran. Har aldri hatt bedre sko. Liker GTX utgaven best. Har nok med stoffet inne i skoen å gjøre. den uten membran har skinn på innersiden. Anbefales på det sterkeste.

Scarpaen med membran er slitt ut. Det er sålen som er slitt ned, har blitt glatt. Jeg kjøpte et nytt par sko nå før jul. Da kjøpte jeg Crispi Skarven. Angrer litt på det siden jeg er så fornøyd med Scarpaen. Uansett, jeg tror Skarven er av samme kaliber. Kanskje du også burde se litt på den.

lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Trango'n. Ingenting å utsette på den så langt. Veldig god å bære tung sekk med faktisk, og overraskende god å gå med på vanlig flat sti (men det er vel ikke det du skal bruke den mest til). Jeg blir sjelden kald på føttene, så skal ikke uttale meg om det er en kald eller varm sko; jeg vet rett og slett ikke:) Ellers så kan jeg tilføye at gummi som er limt på ei sko sooner or later vil henge dårligere på, så da må du fram med litt lim uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa Ladakh vant forøvrig forbrukerrådets store fjellskotest rundt 2004-2005. På en tett andreplass kom Crispi Besseggen.

Jeg testet selv begge skoene og fant ut at Besseggen satt best til min fot. Syntes dog at denne hadde litt for dårlig beskyttelse mot vannintrenging mellom sålen og læret. Heldigvis har Crispi bøtet på dette med Crispi Nevada (stor gummilist). Har hatt denne skoen i 2-3 år, og har brukt den såpass mye at jeg allerede i fjor sommer måtte bytte vibram-sålen. Kjempefornøyd!

TH

Crispi_Newada_big.jpg

Edit: Testen finnes her: http://forbrukerportalen.no/test/fjellstovler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er selv scarpa frelst. kan bero på att jeg har en fot som er smal og kang. scarpa passer helt enkelt.

av fjellstøvel har jeg scarpa cumbre. ja, jeg vet att den er litt annerles enn ladakh men hvis du spør om en sko som tåler ulent terreng så er det perfekt.

stiv såle, går en bit opp på benet, ren skinstøvel(ikke membran), god gummi forsterking av nedre del av skoa, stegjernsfeste(har testet isklattring med de og de er gode!)

kan bare rekommendere den helt enkelt.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset "thpaulsen" og Robert!

Jeg får se hva jeg går for. Cumbre var dog 800 kroner dyrere, men ser ut som den er mer slitesterk og bedre støtte. Har på følelsen av at Ladakh er fin der en går flatt bortover mtp på dempingen i hælen som muligens skåner knærne.

Tusen takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sondre.

Har akkurat kjøpt Ladakh og planen er å bruke de timesvis daglig fra nå og utover i Lillomarka samt en og annen fjelltur.

Kan komme tilbake med mer erfaringer om en stund, etter å ha rota rundtom Grefsenkollen noen uker. Skal vel da kunne si noe om skoene ifht. våt snø, kaldere forhold, steinete terreng, opp og ned bratter o.s.v.

Fant de på et flyttesalg til kr. 1019.40,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til innkjøp av Scarpa Ladakh GTX for et drøyt år siden, og de har jeg brukt mye på fjellet, både på flatt terreng, ur, bre og snø. Og de er helt fantastiske! På flatt terreng er de litt kronglete å gå med, men det blir du fort vant til. De er såpass myke at knærne ikke burde bli altfor sure. Mine knær ble i hvert fall mye blidere da jeg kasserte Garmont'ene og gikk over til Ladakh'ene! Og stabiliteten er ikke noe problem, du skal prøve hardt for å vrikke foten.. Så var det den lukta da, men det er vel ikke akkurat noe du kommer unna uansett :)

Jeg anbefaler de på det sterkeste! Og i tillegg er de veldig enkle å impregnere. Ettersom det er nubuklær bruker du bare flytende impregnering som for eksempel Nikwax. Støvlene har bruk for mye kjærlighet dersom du bruker de mye i varierende vær, men kjærligheten gjengjeldes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur i skog og mark, og bruker dessuten fjellstøvler som hovedfottøy hele vintersesongen.

Kjøpte Scarpa Ladakh m membran for et par år siden og har aldri vært mer fornøyd med noen fjellstøvel.

Jeg har byttet ut de originale inner-sålene med formbare såler (Sole : http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SOL1 )

og denne kombinasjonen fungerer helt topp :P

Var på bretur og gikk en drøy dagsmarsj (14 timer) delvis med stegjern og på våt snø, sist sommer. Ingen gnagsår, ingen lekkasjer.

Støvlene er stødige og samtidig lette. Litt glatte på vått sten-underlag, men det er de fleste støvler jeg har prøvd.

Når Scarpaene er utslitt, kjøper jeg garantert et par nye Ladakh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
500fjell: Fornøyd med ditt valg?

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg! En god sko som kan brukes like bra til skogs som på tinder. Har ikke vært særlig plaget med gnagsår heller. De er naturligvis blitt ganske slitt etter en aktiv sesong, så jeg tror ikke på ekspeditøren som sa at skoa ville holde i 15 år. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har to par Scarpa Ladakh, en med og en uten GTX membran. Har aldri hatt bedre sko. Liker GTX utgaven best. Har nok med stoffet inne i skoen å gjøre. den uten membran har skinn på innersiden. Anbefales på det sterkeste.

Scarpaen med membran er slitt ut. Det er sålen som er slitt ned, har blitt glatt. Jeg kjøpte et nytt par sko nå før jul. Da kjøpte jeg Crispi Skarven. Angrer litt på det siden jeg er så fornøyd med Scarpaen. Uansett, jeg tror Skarven er av samme kaliber. Kanskje du også burde se litt på den.

lars

Dette skrev jeg for nesten et år tilbake. Nå er Crispi Skarven skikkelig testet. Bildet har snudd seg litt for nå foretrekker jeg Crispi Skarven fremfor Scarpa Ladakh. Dette har med sålen (Vibram® Super Grip) og dens faktisk supre egenskaper på fuktig/vått fjell, å gjøre.

Nå vil jeg si at jeg ikke har hatt bedre sko enn Skarven... :lol: , men tror at gummieringen på Ladakhen er bedre. Uansett; det er med sko som med alt annet personlig utstyr - det er akkurat det - personlig - og man må finne de skoene som passer seg selv best.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å gå til innkjøp av et par fjellsko til våren som skal brukes i høyfjellet, først og fremst i ur og på tinder.

Lurte litt å skaffe meg tinderanglingsstøvler, og har satt meg ut La Sportiva Trango S. Men det jeg tror er ulempen med den er at den ikke er slitesterk nok. For lite beskyttelse i tuppen og på sidene. Men det gode med den er at støvelen er lett, pustende, god støtte og bra friksjon. Mao. perfekt for tinderangling.

Den andre jeg tenker på er en testvinner, Scarpa Ladakh GTX. Det jeg tror er positivt med den er slitestyrken. Ellers ville jeg tro at den er litt tyngre og dårligere støtte i forhold til Trango`n. Før har jeg brukt en Garmont GTX sko, som har vært ok i fjellet. Dog kunne støtten og friksjonen vært bedre. Den har holdt gjennom fire aktive somre, nå er de heeelt utslitt og lekker som en sil.

Noen som kan hjelpe meg ved å velge ut en sko til mitt bruk?

Jeg går med Scarpa Ladakh, uten Goretex (anbefales da de puster mye bedre uten Goretex). De har nå holdt til 8 års sommerferie ture i Norge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.