Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenner, gass eller bensin


maxwell

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å begynne å dra med meg telt på fjellturer fra nå av, og trenge i den anledning noe å lage mat med:)

Så jeg lurer på hvilket kokeapparat/brenner som anbelfales. Bruksområde er i første omgang sommer ( da jeg tror det er lurest å begynne slik, når jeg har null erfaring), men planen er etterhvert å bevege meg ut på vinterturer under hardere forhold.

Hva er best av bensin og gass, med tanke på snøsmelting?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor en brenner skal ta gass i tillegg til bensin er over min fatteevne.

Trodde cluet med gass var vekt og brukervennlighet.

Tenker du bensin, bør du tenke brukervennlighet, sikkerhet og pris på drivstoff.

Kjøp en Coleman. Da slipper du slange og løs pumpe.

Forvarming er også noe enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Gass (4-sesongsblanding) funker bra til alle årstider, men bensin er riktignok mest effektivt vintertid. Det er skrevet masse om dette på fjellforum tidligere. Er bare å søke etter dette.

Jeg bruker KUN gass om vinteren og synes det er uproblematisk å ha gassboksen innenfor jakken en halvtimes tid før jeg skal fyre opp primusen. Er digg å slippe å drasse med meg bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett gass på sommeren pga vekta. Vår og Høst Svea 123R med Sigg sett (Bensin).

Vinter Coleman 533 bensin.

Har øvd ute på terrassen mange kvelder, både når det er varmt og når det er kaldt. Lett og se flammehøyde når det er mørkt.

Må innrømme jeg var veldig skepisk til bensin, men etter og ha øvd, er det ingen tvil lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en omnifuel, og gikk overtil å bruke gass om sommeren, fordi det virket enklere. Imidlertid har jeg såpass dårlig erfaringer med gass når temperaturen synker at jeg har kuttet ut hele greia og bruker bensin hele året. Stort sett begynte det å bli dårlig effekt når temperaturen sank ned mot og under 10 grader (bor i Nord Norge, så det er ikke uvanlig i fjellet selv på sommeren), og bensin er ikke så mye mer plunder, så jeg ga blaffen i hele gassen. Men så gidder jeg da heller ikke varme gassboksen under jakken sånn som enkelte her... :)

Jeg vil ha mine 3000 watt, og mitt inntrykk var at det med gass blei dårligere (når tempen sank) - jeg har ikke noe 'vitenskapelig' hold i dette, men det var sånn det føltes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett begynte det å bli dårlig effekt når temperaturen sank ned mot og under 10 grader (bor i Nord Norge, så det er ikke uvanlig i fjellet selv på sommeren)

Ser du bare forteller om de gode somrene, da temperaturen har kommet opp i hele 10 grader

10grader + er solingstemperatur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge deler mye. En liten oversikt:

Fordeler med gass

- slipper forvarming, bare å tenne på

- slipper brenselsøl (ja det går an å "søle" gass, men det er ganske godt gjort og skulle det skje bare lufter du litt)

- ofte små og lette brennere

Ulemper med gass

- ubrukelig om vinteren (glem å varme boksen under jakka), dette er et viktig argument

- du må bære de tomme gassboksene med deg hjem

- gassbokser er dyrt (ca som bensin, se under)

- lite driftsikkert om noe skulle skje: en gassbrenner kan du ikke skru på selv hvis noe skulle gå i stykker på tur, og innholdet i boksen er utilgjengelig uten brenneren. Da er

du uten brenner og drivstoff. En Nova-brenner kan du f. eks bytte masse deler på og reparere. Skulle dette ikke gå eller du ikke har deler, kan du hvertfall bare skru av

korken på brenselet ditt og helle bensinen/parafinen på ved og ha en varmekilde.

Litt om gass:

Når det blir kaldt synker trykket i gassboksen fordi gasser utvider seg ved temperaturøkning og motsatt. Det fører til at gassen ikke kommer skikkelig ut av boksen og du får dermed ikke skikkelig flamme/brenning. Du skal for øvrig være jævlig forsiktig hvis du varmer gassboksen over flammen. Frarådes!

Effekt er ca det det samme for gass og bensin/parafin (2800-3000w). Parafin er litt tyngre (ca 100g mer per liter), noe som gir bensin (renset) bedre varme-vekt forhold enn parafin. Bensin brenner mye mer eksplosivt (tenner mye lettere og krever mindre forvarming) og er mye dyrere enn parafin. Bensin koster ofte opp mot 100 kr literen (renset bensin i sportsbutikk), men du får 4 liter fritidsparafin på Statoil for 120 kr el noe sånt. Ikke bruk bilbensin. Ikke bra for brenneren eller deg som sitter og puster inn forbrenningsgasser.

Fordeler med flytende brennstoff

- kan brukes hele året

- veldig DRIFTSIKKERT, du har mulighet til å reparere brenneren selv, uansett har du tilgjengelig brennstoff i flasken(e). Dette er særlig viktig på lange turer.

- du får tak i det overalt i verden (kan være vanskelig å få rett ventil på gassboksene i utlandet f.eks)

Ulemper med flytende brennstoff

- du kan søle brennstoff, noe som kan være farlig, særlig i forteltet og spesielt med bensin. MEN, dette lærer du fort å mestre!

- du må forvarme brenneren

Erik: Bruker du virkelig KUN gass om vinteren?? Hvorfor er det bedre å "drasse på" 2 gassbokser kontra 1 flaske bensin? Har du boksen inni jakka 30 min før bruk? Det er jo helt unødvendig når du kan brenne flytende brensel. I tillegg må du jo vente nesten en time på maten. 30 min i jakka og 15 for smelting og kanskje 15 på koking av maten. Alle gasser (også 4 sesongsmix) mister trykket ved temperaturfall. Slik er det bare.

Min anbefaling (siden du skal ut om vinteren):

Kjøp en multifuelbrenner du kan sette inn i et trangia stormkjøkken med adapter (f.eks. nova +). De aluvarmeskjoldene som følger med er skranglete, men hjelper litt. Uten vindskjerm taper du opp til 30% effekt. I et trangiasett har du optimal varmerefleksjon fra vindbeskyttelsen til kokekaret. Kjøp reservedeler og ha dem alltid med! Lær deg å bruke brenneren og skru den fra hverandre et par ganger. Det er ikke vanskelig.

Håper dette var til hjelp!

Langturhilsen

Marius - www.norgepalangs.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

VEEELDIG enig med de fire siste. Rune, hvilken gass bruker du som fungerer på vinteren? Og iallefall, når jeg kommer fram på vinteren, og fått opp teltet, er jeg interresert i å få i gang kokeapparatet med en gang, ikke stå en halvtime å varme en gassboks først. Hørtes ut som et kaldt alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pensjonert bensinbrenneren min (den er til salgs) og bruker kun gass året rundt.Om vinteren har jeg med en ca 10 cm lang kobbertråd som på forhånd er tapet til gassboksen og stukket inni flammeområdet.Er det 15-20 minus så går det 4-5 min.før boksen har fått nok varme til full effekt.Her blir det (hittil) ingen mekking m.kalde finger,det er kun åpne/stengedysen til å klikke.Lettvint å tenne,slukke og justere.Lite bråk.Viktig for meg det m.enkel tenning om vinteren når det skal kokkes og smeltes vann.

Jeg går for gass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.