Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass


Anbefalte innlegg

Mista kompasset mitt på tur rett før jul, og det kommer nok ikke fram før snøen smelter. Må kjøpe nytt, men har bestemt med for speilkompass. Noen som vil anbefale noen merker? Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe dette http://www.oslosportslager.no/produkt/silva-expedition-15-tdcl-speilkompass-6926.aspx men så var det noen som sa at de svenske kompassene ikke er de beste. Har i grunnen alltid hatt Silvakompass, men nå som sjansen byr seg så ser jeg meg om etter det beste kjøpet. Pris bør være under 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silva Ranger 15 T er jo et godt alternativ..

Her får du kjøpt det til under 400 kroner.. Bedre og billigere tror jeg ikke du finner..

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=532

Her kan du lese noe mer om det.

http://www.qmstores.co.uk/index.php?app=gbu0&ns=prodshow&ref=SV-34912-1411&sid=11960u105g3pc42tfz6939686ya99l9t

Kompass som er produsert i over 45 år. Proft kompass, men du slipper betale skjorta for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville kjøpt Silva mod 15, dette har i tillegg,

funksjon til å måle vinkel(bratthet) + et lite speil i lokket, slik at du vet at du ser bra ut når du skal treffe damer på hyttene :roll:

kostet 700,- på sportsnett.

Likte funskjonen med måling av antall grader i bratte renner som skal kjøres ned.

kompasset er litt større enn en mobil, men veier mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt mitt nye suunto i ca 1 mnd og brukt det litt. Det er mod mc-2, det virker solid og det kan måle vinkelen i terrenget for og vurdere evt skredfare og nord-pilen er sjølvlysende, og andre viktige punkter på kompasse. Monsen skryter veldig av det.

Lykke til med nytt kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista kompasset mitt på tur rett før jul, og det kommer nok ikke fram før snøen smelter. Må kjøpe nytt, men har bestemt med for speilkompass. Noen som vil anbefale noen merker? Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe dette http://www.oslosportslager.no/produkt/silva-expedition-15-tdcl-speilkompass-6926.aspx, men så var det noen som sa at de svenske kompassene ikke er de beste. Har i grunnen alltid hatt Silvakompass, men nå som sjansen byr seg så ser jeg meg om etter det beste kjøpet. Pris bør være under 1000.

Det er et komma i lenken din slik at den fører til en tom side.

Jeg fikk det kompasset du viser til i julegave. Ser ut til å være av veldig god kvalitet. Er speilet bare brukt som et vanlig speil eller har det en annen funksjon også? stusset litt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

et lite speil i lokket, slik at du vet at du ser bra ut når du skal treffe damer på hyttene :)

Det er faktisk et poeng å ha speil som kan brukes til andre ting enn kompassbruk. Før hadde jeg kompass med speil i lokket og det var praktisk for å fjerne en flue eller et hår fra øyet. Når jeg jeg et kompass med speil som henger under kompasset og jeg savner ofte det å kunne sjekke øyet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et poeng å ha speil som kan brukes til andre ting enn kompassbruk. Før hadde jeg kompass med speil i lokket og det var praktisk for å fjerne en flue eller et hår fra øyet. Når jeg jeg et kompass med speil som henger under kompasset og jeg savner ofte det å kunne sjekke øyet mitt.

Mulig jeg er dum nå, men hvordan peiler man med et speil under kompasset? Det har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med speilet er i utgangspunktet å kunne foreta en krysspeiling.

Fra turistforeningen.no:

"Hvis du ikke vet nøyaktig hvor du er på kartet, men sikten er god, kan du finne fram til posisjonen din ved hjelp av krysspeiling.

Først må du finne to markerte terrengformasjoner i terrenget og på kartet. Sikt inn kompasset mot den ene terrengformasjonen, og drei på kompasshuset til den løse pila ligger parallelt med pila i bunnen av kompasshuset.

Legg kompasset på kartet og tegn kursen på kartet som en linje gjennom terrengpunktet du har valgt ut. Deretter gjentar du prosessen med det andre siktepunktet du har valgt deg.

Der de to strekene på kartet krysser hverandre skal du stå – dersom du har vært nøyaktig."

Kan være nyttig f.eks på ei vidde hvor mye av landskapet ser likt ut og du kanskje bare har et par fjelltopper langt unna som de eneste terrengformasjonene du kan finne igjen på kartet. Da Kan du altså bruke de til å finne ut hvor på kartet du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne likt å vist hva den fyren som sa att "de svenske kompassene ikke er de beste", hadde for grunn til å si det!!

De aller fleste i skandinavia bruker jo Silva kompass!! Var det derimot en amerikaner som sa det, forstår jeg litt mer..........

sjøl bruker jeg ett Suunto MC-2 speilkompass og er godt fornøyd med det! Og jeg kjøpte IKKE Suunto fordi jeg ikke stoler på Silva.

Om du velger Silva eller Suunto tror jeg er det samme, begge merkene er gode og absolutt til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med speilet er i utgangspunktet å kunne foreta en krysspeiling.

quote]

Alle kompass kan brukes til krysspeiling!! Speilet har ingen funksjon der.

Det eneste speilet er der for (navigasjonsmessig) er at du får en mer nøyaktig kurs når du skal ta ut en kurs mot et bestemt punkt i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suunto MC-2 GDL er et alternativ. Monsen skryter veldig av det. Mitt har holdt godt. Minst ti år. Nå har jeg fått en gigantisk boble i det.

Fikk boble etter 4 dager på tur jeg, i mitt Suunto MC-2 GDL.

Endte med at jeg byttet det inn og fikk silva expedition 15 tdcl istedenfor.

Dette kompasset er jeg storfornøyd med, ingen boble så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, speilet gjør iallfall krysspeiling mye lettere! Siden du kan se både på terrengformasjonene og kompasset samtidig, det blir lettere og mer nøyaktig!

Amen! Hvordan man skal kryspeile nøyaktig uten vippespeil skjønner jeg ikke.

Det var derfor jeg lurte på kompasset med speil under huset som var nevnt ovenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt praktisk nytte av krysspeiling? D.v.s. at en krysspeiling har tilført nyttig merinformasjon (vi er HER og ikke DER), og ikke bare vært en artig matpause-øvelse?

For all del, krysspeiling er noe man bør kunne, men jeg tenker slik: Er det bra nok sikt til krysspeiling så klarer jeg da vitterlig å finne ut hvor jeg er på kartet UTEN kompass! Navigering blir først skikkelig utfordrende når sikten er dårlig. Da har man begrenset nytte av krysspeiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt praktisk nytte av krysspeiling? D.v.s. at en krysspeiling har tilført nyttig merinformasjon (vi er HER og ikke DER), og ikke bare vært en artig matpause-øvelse?

For all del, krysspeiling er noe man bør kunne, men jeg tenker slik: Er det bra nok sikt til krysspeiling så klarer jeg da vitterlig å finne ut hvor jeg er på kartet UTEN kompass! Navigering blir først skikkelig utfordrende når sikten er dårlig. Da har man begrenset nytte av krysspeiling.

Ja, eg har det. Men det var på jakt, så det var for å finne litt meir nøyaktig kor eg var i forhold til grensene. For min del har peilekompasset alltid vore ein kjekk sak for å identifisere mål i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen opplagt bruk av speilet på kompasset, er til vinkelmålinger. Så fremt det er vinkelmåler på kompasset da. Står du i bånn av en bakke og skal måle vinkelen, er dette umulig å få til uten speil, med mindre man kan se i vinkel!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Ja jeg har krysspeilet med lånte speilkompass og kan både bekrefte at de er mer nøyaktige å peile med enn flate kompass og at man kan finne ut av nøyaktig hvor man er. Det er ikke gitt hvor man er selv om sikten er god, særlig hvis man går utenom sti. To cm feiltolking av hvor man er på kartet, så begir man seg raskt i litt feil retning og bommer på hytta med en kilometer..Hvis man først er der at man trenger å peile så er man ofte skikkelig uinteressert i å bomme med en kilometer, enten fordi man er sliten, har ansvar for flere enn seg selv, eller virkelig er usikker på hvor man er....Mesteparten av tiden har man jo GPS til å slå fast kartposisjonen men en vakker dag er batteriet flatt. Tror ikke jeg gidder å bestille noe fra USA når rådene er så entydige på at Silva holder mål så det holder. Her blir det et Silvakompass, hvilket skal jeg tenke litt mer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å si at du må bruke speilet for å sjekke vinkel på en helling.

mitt kompass skal rettes ut! ;-)

for de fleste er vel speilet kun til kosmetisk bruk.

Hemsedal

Med speilet kan du måle helling frå deg, ikkje bare frå sida.

Speilet på kompasset mitt er forresten alt for lite til kosmetisk bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt praktisk nytte av krysspeiling? D.v.s. at en krysspeiling har tilført nyttig merinformasjon (vi er HER og ikke DER), og ikke bare vært en artig matpause-øvelse?

For all del, krysspeiling er noe man bør kunne, men jeg tenker slik: Er det bra nok sikt til krysspeiling så klarer jeg da vitterlig å finne ut hvor jeg er på kartet UTEN kompass! Navigering blir først skikkelig utfordrende når sikten er dårlig. Da har man begrenset nytte av krysspeiling.

Hehe, en god peiling kan fort spare deg for noen kilometer på vidda. Du skal treffe vadestedet eller brua over elva. Finne igjen stedet du la kanoen osv.. Gjennom årene har jeg hatt mye bruk for krysspeiling, og det er fint å kunne den dagen batteriene er flate i gepsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.