Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyr til isfiske


Stian.Jacobsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Som et slags "oppstartsett" vil du trenge

1. Et isbor. Dette er den viktigste delen av isfiskeutrustningen din. Jeg anbefaler deg å gå for et 125mm bor fra Mora med utskiftbare skjær. Hvis boret blir mye bredere enn 125mm, vil det bli tungt å bore med det. Ekstra skjær er greit å ha hvis man skulle være så uheldig å skjære i bunnen, eller på et eller annet vis ødelegge skjærene. Hvis du har tenkt å fiske på høyfjellet, bør du også vurdere å gå i anskaffelse av en forlenger eller to, slik at du kan være sikker på at isboret er langt nok til å komme seg gjennom isen.

2. Et par-tre pilkestenger. Finske Teho lager helt greie pilkestenger.

3. Iskjeer, blinker, balansepilker og mormyshka. Fiskesnøre i størrelsen 0.18-0.20mm er fint til mormyshkafiske, mens pilking med grovere redskap som en stor røyeblink krever tykkere snøre (0.30-0.35mm), samt grovere pilkestang. Husk maggot! Ørreten liker disse.

4. En isøse for å fjerne overflødig is i hullet etter boring.

5. Et par ispigger. Velg en modell som du kan henge rundt halsen slik at du lett når piggene hvis isen brister. En fløyte festet til ispiggene er heller ingen ulempe. Jeg har selv disse, og har heldigvis ikke fått bruk for dem enda:

http://www.brandsakra.se/shop/?cat_id=77

I tillegg til det ovenstående er det lurt å kle på seg varme klær, samt ha med en termos med varm drikke. Til slutt må du være utstyrt med tålmodighet, tålmodighet og atter tålmodighet. Men det er nok et begrep du som sportsfisker allerede er kjent med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvir maggot fungerer det!

Når det gjelder utstyret har jeg noen kommentarer. Vanlige utskiftbare skjær blir fort sløve og er tunge å bore med. Sats heller på noe skikkelig. Rantanen bor f.eks.

Senetykkelse avhenger veldig med hvor du skal fiske. Er det storfisk kan sene på 0,30 være ok. Er det normalstr. på 2-3-400g med slengere som er større er 0,30 etter min mening alt for grovt. Følsomheten blir redusert og du går glipp av fisk.

Til ørret er mormyskha og balansepilk fine saker. Blink fungerer ofte ikke så bra til ørretten. Til røye derimot er det bra. Ørretten kan også ofte bite på et agn som henger stille. Selv pleire jeg som regel å bruke to stikker. En jeg fisker aktivt med, med mormyskha eller balansepilk, og ei hvor jeg lar en krok med maggot henge i ro. Til den siste pleier jeg å bruke ei kort stang påmontert ei gammel fluesnelle, slik at fisken kan dra ut snøre. Kjedelig hvis stikke forsvinner...

Standard senetykkelse til mitt fiske her i skogsvanna i hurdal er ca 0,16-0,18 til mormyskha og 0,20-0,25 til balanse. Skal jeg til områder med storfisk bruker jeg grovere saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Maggot får du som regel i tre varianter; Hvit, rød og en blanding av de to.

Hvis du skal fiske ørret kan det også være lurt å prøve med den gode gamle meitemarken. Jeg bruker rett og slett bare meitemark på et ståsnøre, ingenting annet enn mark og krok.

Men det varierer fra vann til vann hva som fungerer, så eksperimentering er en stor del av isfisket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er som sagt alt om tålmodighet...

Jeg har 2 stenger/pilkeutstyr... en med skje/krok/maggot... og en med en trebel fluekrok/skje

Bruker hvit maggot, en ting å huske med maggot... er ha den i lomma... ellers fryser dem ihjel.

Men lagre den i kjøleskapet.. ellers får du dæ en flygende opplevelse.

Bruk noen varme sko... det er nok der du kommer til å fryse først...

Å ha noe mellom deg og isen... liggeunderlage eller noe.

En brei isbor er ikke bortkasta, da du den ene gangen i livet får en stor jævel, som akkurat går opp hullet.

Vi har matet hullene på kvelden med rekeavfall/skall... noe ørret og røya er helt gal etter.

God tur, og skit fiske.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.