Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye kulde tåler bikkja?


Loke

Anbefalte innlegg

Ja, da nærmer det seg en godt planlagt skitur som skal vare i 3 dager.

Planen er å ha med to engelsk settere. Men med den kuldeperioden som herjer i oslo-området har jeg begynt å tvile på om jeg skal ha med hundene i det hele tatt. De har ligget ute i -10 grader tidligere, men sånn som været er nå, kan det fort krype ned til -20 og vell så det nattestid. Begge bikkjene har et godt isolerende dekken samt hvert sitt reinskinn, likevell er jeg litt i tvil.

Det er spesiellt "stellet" til hannbikkja som er min største bekymring!

Hva synes dere? Burde jeg la bikkjene bli hjemme, eller skal jeg ta sjansen med å ta de med? Er jo synd å utelate to trofaste turkamerater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to Gordon settere er med meg på tur hele vinteren (hannhunder). Før brukte jeg en gammel tre-sesongs pose som de lå i. Nå har begge bikkjene fått hver sin Jerven hiet. Det funker gull.

Ingen av dem har vist tegn til frysing. Siste turen var nyttårshelga nå med friske -22 på natten.

Det skal også sies at dene ene av dem har dårlig med under ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler hundesovepose og et godt dekken. Akkurat hvor mye en setter tåler av kulde er nok individuelt, i denne tråden ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12484 ) sies det at hunder blir mer kuldesterke om du lar dem ligge utendørs, hvertfall om våren går det nok fint. Røyteproblemet blir en visst også kvitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de ligge ute burde de i alle fall få et godt dekken (og gjerne en pose) og godt liggeunderlag. Her er begge hundene våre med på vinterturer også, uansett vær og temperatur. Min kar klarer seg fint ned til en -20 og mer om han er i bevegelse. Sambos korthårete hund, uten underull, har på seg et katahdindekken slik at hun ikke skal forfryse magen og evt vind ikke skal ta sånn på. På nettene ligger de begge to inne i teltet sammen med oss. Da ligger de ytterst på den ene siden på reinskinn, med dekken på og inni hver sin hvilepose om det er skikkelig kaldt.

Her i huset trekker min hund pulken på tur, så da trenger han energien sin til det, ikke til å skulle holde seg varm om natta... Den andre frøkna er enda så ung, men hun trenger nå energien sin til å surre rundt, være turselskap og like turene vi er på, er dumt om hun også skulle brukt mye energi på å holde seg varm på natta. Teltet beskytter jo innehundene våre mot snø og vind, selv om de er vandte til å være mye ute så er de ikke fulltids utehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

Nu har jag hittat hit till detta underbara forum! Massa intressant hær, ju! Skoj!

Vi har en gordon setter tik som aldrig haft underull och alltid har dålig och tunn pæls (pga allergi & stoffskiftproblemer), men det har inte varit några større problem att ha henne med under vinterturer så længe hon fått ligga på nåt varmt & torrt (liggunderlag lr helst renskinn) och haft tæcke på sig. Just pga. hennes hudproblem så blir det ju lite extra kænsligt (+ lite extra jobb) och det ær hon som ær førsta prioritet nær vi pausar och nær vi sætter upp tæltet (under tiden vi slår upp tæltet ligger hon på nåt varmt och nær tæltet væl ær uppe så ordnar vi først till henne). Hon ælskar att vara med på tur och det ær klart vi inte kan læmna henne hemma.. Dessutom så ær det ju hon som drar pulkan, så hon gør ju stor nytta också! =)

Var på en tælttur under -25 førra vintern och det gick bra, men det ær klart att hon frøs lite grann. Men om man har en hund med normal pæls, så ær den ju inte lika kænslig och med bra liggunderlag, tæcke & hundpåse/sovsæck så funkar det nog utan størra problem!

Vår tjej har just det dær obtrack-tæcket som inlægget ovan hænvisar till. Det ær supert och har jættebra passform. Vi anvænder det jættemycket. Sedan har hon æven ett tjockt isoleringstæcke som vi brukar ha med under vinterturena. Nu i år har vi investerat i en hundpåse av neopren (se http://www.thermotic.se/produkter/hund/thermotic-hundvarmesack/), så det ska bli skoj att se hur denna funkar.

Men, har man en stor sovsæck och fryser om føtterna, så ær det ju jætteskønt att ha hunden liggandes i sovsæcken.. Det sæger iaf inte jag nej till! =)

Ha det bra!

/Katti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo!

Jag hade med mig min brors vælpælsade gråhund/jæmthundsblandning på samma tur som gordon settern førra året (-25). Nu ær det hær en tik som ær i hundgården ca 10 timmar om dagen och bor høgst upp i Sverige, så den var van vid kalla dagar. Vi hade inga problem alls med henne. Hon snurrade ihop sig som en ræv och lærde sig att rulla sig från vinden på helt rætt sætt. Hon sov också inne i tæltet, men hade nog kunnat sova i forteltet om hon haft nåt att ligga på. Och i jæmførelse med settern så var hon betydligt enklare att ha med sig, inte bara før att hon har mkt mer & tjockare pæls, det var heller ingen snø som satte sig fast i tassar och ben.

Ha en fin dag!

/Katti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en strihåret vorsther. Hadde jevnt over rundt - 30 hver natt i hele påska. Hadde hunden plassert i fjellduken sammen med fotenden på soveposen, liggeunderlag og reinskinn underst. Samt at vi var 5 personer i teltet som avga varme. Det gikk fint det. Men jeg tror ikke det hadde gått bra uten fjellduken, da hadde han vel fort krevd sin plass i en sovepose, og selv om han er liten til vorsteher å være blir det unektelig noe trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Noen med erfaringer på Border Collie og temperaturgrenser? Kvalp, Theo, snart 6mnd.

Hatt en kuldeperiode i Bodø nå på 10-13 minus, + vind. På vanlige turer opp mot 1time ute har det gått veldig bra. Ikke sett antydning til at han fryser eller mistrives. Blir jo klart noe annet med overnatting ute, telt, etc. Men har planlagt å kjøpe jervehiet til han uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få de inn i gode "soveposer" er viktig når de ligger i ro. er det selve stelle på hunden du tenker på får du tak i spesialsydde "poser" du fester rundt stellet. har hørt og sett at det fungerer bra. dette er jo mest viss hunden går i dyp snø over lengere tid sånn at det kan frye på buk/"understell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Noen med erfaringer på Border Collie og temperaturgrenser? Kvalp, Theo, snart 6mnd.

Hatt en kuldeperiode i Bodø nå på 10-13 minus, + vind. På vanlige turer opp mot 1time ute har det gått veldig bra. Ikke sett antydning til at han fryser eller mistrives. Blir jo klart noe annet med overnatting ute, telt, etc. Men har planlagt å kjøpe jervehiet til han uansett.

Ja jeg har også BC, og han er med overalt. Siden han ligger inne til daglig, har jeg ikke villet tvinge han til å ligge ute i -20C. Men jeg har sett en BC i Sverige som lå ute i -25 mens vi hadde en fest inne i ei hytte i Arjeplog. Det skal sies at denne BC var vant til å være ute, han lå stort sett blandt sauene hele tiden. Disse gikk fritt ut og inn i et åpent fjøs.

Min BC er meget langpelset, og når vi er på hytteturer bruker han å hoppe ut med en gang på morgenen. Det er ikke snakk om å få han inn uten å måtte kommandere, han ligger heller ute i sneen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.