Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann på langtur


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er rimelig uerfaren når det gjelder dette så det kan hende dette spørsmålet virker litt dumt.

Men hva gjør dere med vann når dere skal klatre/vandre over flere dager? Vann for flere dager veier vel altfor mye til å dra med seg hele turen. Det funker vel greit til en dagstur, men ikke mer tenker jeg?

Så jeg lurer på hva dere pleier å gjøre for å løse det? Smelter dere snø med gassovn? Blir det vanskelig å gjøre om sommeren på 2000-metere, eller er det nok snø i høyden til å gjøre det om sommeren også? Eller har dere en annen lur løsning som jeg ikke har fått med meg av en eller annen grunn? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann er lett egentlig utrolig lett å få med seg på tur. Vann finner man jo over alt, om vinteren kan man smelte snø, is tapper ol, hvis ikke det er sånn at bekkene ikke er smeltet. På sommeren tar du vann fra bekken. Hvis du skal ta deg snø, så gjerne kos det opp på et vis, da dreper du bakteriene, men hvis du er langt inne i vilmarken så kan man egentlig bare spise snø og sånt, bare det ikke er med vei sånn at den er forurenser.

Men merk deg av alt vann som du tar skal være renende, hvis du skal ha vann i en bekk så finn en plass der vannet ikke står stille. Da kan du være helt trygg på at du får fint å regnt vann, men selvfølgelig, se på vannet om der ser regnt ut også. :wink:

Håper det er hjelp i dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt øvelse finner du vann greit på vinteren også. Det er veldig ofte overvann i vannkanten under snøen. Da er det bare å grave ned til isen, og så renner det på med vann i hullet! Så sparer du halvparten av fuelen. Smeltet snø er heller ikke så godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid finner man vann overalt, nær sagt :D

Hvis du har "ranglet" over en del høye topper sent i august vil du erfare at det ikke alltid er så lett å finne vann der oppe :) Var et stort problem rundt Memurutindane i 2005, resultatet ble å spise snø fra breen. I ettertid har jeg alltid husket å planlegge siste vannpåfyll før vi trekker opp i "ørkenen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har "ranglet" over en del høye topper sent i august vil du erfare at det ikke alltid er så lett å finne vann der oppe :) Var et stort problem rundt Memurutindane i 2005, resultatet ble å spise snø fra breen. I ettertid har jeg alltid husket å planlegge siste vannpåfyll før vi trekker opp i "ørkenen".

Og for den som, på samme tid av året, trekker opp i høyden for å jakte på en rensflokk blir problemet det samme. En halvliter vann må holde hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har "ranglet" over en del høye topper sent i august vil du erfare at det ikke alltid er så lett å finne vann der oppe :) Var et stort problem rundt Memurutindane i 2005, resultatet ble å spise snø fra breen. I ettertid har jeg alltid husket å planlegge siste vannpåfyll før vi trekker opp i "ørkenen".

Tinderangling på sensommeren kan by på litt problemer rundt tilførsel av vann ja. På vår tur over Maradalstindene, Sentraltind og Skagastølsryggen i august 2006 var vi påpasselige med å fylle opp vann der vi trodde siste vannsildring befant seg. Jeg hadde med et sugerør i sekken for å nå de smådryppene man ofte kan passere, som er for små til å fylle opp noen flaske eller som renner utilgjengelig til mellom steinene. En liten slangestubb kan også brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinderangling på sensommeren kan by på litt problemer rundt tilførsel av vann ja. På vår tur over Maradalstindene, Sentraltind og Skagastølsryggen i august 2006 var vi påpasselige med å fylle opp vann der vi trodde siste vannsildring befant seg. Jeg hadde med et sugerør i sekken for å nå de smådryppene man ofte kan passere, som er for små til å fylle opp noen flaske eller som renner utilgjengelig til mellom steinene. En liten slangestubb kan også brukes.

Smart med sugerør Nils!

Har selv vært borti tanken å ha med meg et langt sugerør i sekken, ingenting er verre pine enn å gå i ur uttørstet mens man hører sildrende vann nedi ura (som en ikke får drukket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at det ikke er lurt å spise snø, da kroppen bruker mere energi på å varme opp veska du får i deg, enn det du får igjen. vil du ha mest mulig effekt av vannet burde det drikkes varmt.

Dette blir litt feil å si, man har absolutt noe igjen for å spise snø når man går i fjellet. Det virker avkjølende og tørsteslukkende. Når man går og svetter uansett, trenger kroppen væske, og da er snø mye bedre enn ingenting.

Varmt vann pisses lettere ut igjen, vet ikke hvorfor, men det har en sånn effekt, derfor er det nok bedre å drikke avkjølt vann.

Sugerør var et godt tips! Har stått endel ganger med trynet inni mose/fjell og slurpet i meg noen hellige dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt feil å si, man har absolutt noe igjen for å spise snø når man går i fjellet. Det virker avkjølende og tørsteslukkende. Når man går og svetter uansett, trenger kroppen væske, og da er snø mye bedre enn ingenting.

I boka "Nunamiut" skildrer Helge Ingstad livet blant Nunamiuteskimoene i det indre av Alaska. Her forteller han om en observasjon han gjorde under de lange og strabasiøse jaktturene han var med på. Selv i situasjoner hvor kulde, sult og tørst var påtrengende så han aldri eskimoer som spiste snø. Hvorfor vet jeg ikke, men et faktum var det.

Av egen erfaring vet jeg at man skal være forsiktig med for mye iskald væske når kroppen er gjennomvarm. Jeg var i lange perioder plaget av såkalt hjerteflimmer, uten at legene kunne si hva det kom av. For en del år siden kom jeg fram til at flimmeret utløstes nettopp i situasjoner hvor kroppen var gjennomvarm, f.eks. etter hard gåing i fjellet og jeg pøste på med iskaldt vann, f.eks. fra en fristende, kald fjellbekk. Etter at jeg ble forsiktig med dette har problemet vært fraværende i flere år. Kineserne snakker om Ying og Yang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert jeg, men folk som har ligget ute av diverse årsaker hadde garantert ikke klart seg, hadde de ikke spist snø. Kanskje det ikke er gunstig å spise snø generelt, men i nød kommer jeg til å spise det istedenfor å tørste i hjel.

Mente ikke å fraråde noen å spise snø, ville bare antyde at for noen mennesker kan det være verdt å tenke over. Ser jo unger som gumler snø og is og tror ikke dette er skadelig på noen måte. Synes forøvrig is kombinert med whiskey er en utmerket tørstedrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også eskimoene hadde spist snø visst de holdt på å tørste ihjel, men de hadde nok nok erfaring til å vite at de klarte seg uten å da lot de det være.

Holder du på å fryse ihjel men kan fortsatt klare deg et døgn uten mer drikke, så spiser du ikke snø! men er du varm nok, men holder på å tørste ihjel(da mener jeg bokstavlig, ikke sånn varm-sommerdag-på stranda-tørste-ihjel), så er snø bedre enn ingenting. Det kommer vel ann på hvor stort behovet er og hva du trenger mest, det finnes ikke noe fasittsvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart med sugerør Nils!

Har selv vært borti tanken å ha med meg et langt sugerør i sekken, ingenting er verre pine enn å gå i ur uttørstet mens man hører sildrende vann nedi ura (som en ikke får drukket).

En halvstiv meterlang tynn slange burde nå gjøre susen :-) Så slipper man at røret knekker mot teltet oppi sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt feil å si, man har absolutt noe igjen for å spise snø når man går i fjellet. Det virker avkjølende og tørsteslukkende. Når man går og svetter uansett, trenger kroppen væske, og da er snø mye bedre enn ingenting.

Varmt vann pisses lettere ut igjen, vet ikke hvorfor, men det har en sånn effekt, derfor er det nok bedre å drikke avkjølt vann.

Sugerør var et godt tips! Har stått endel ganger med trynet inni mose/fjell og slurpet i meg noen hellige dråper.

dette er mere ment i en overlevelsessituasjon.

hentet fra en overlevelsesbok "Uten drikke klarer du deg ikke mer enn et par døgn. For Nansens ferd over Grønland var vannmangelen den største plagen. Uten kokeapparat er vann i vinterfjellet et kjempeproblem. Hvorfor? Du må ikke spise snø eller drikke null graders vann fra elver, innsjøer eller myrer. I en overlevelsessituasjon bør vann varmes opp før du drikker det. Hvorfor? Det krever mer energi å smelte en slurk is/snø enn å varme samme vannmengde fra 0 til 99 grader!

Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg vann før det er varmet opp til 37 grader. Å varme opp vann krever energi. Energi som du trenger for å overleve. Drikker du vann rett av bekken eller snø/is forbruker du mye mer vann og energi til å varme opp vannet enn du får igjen i form av vann! Med andre ord. Det finnes mer behagelige måter å dø på i en overlevelsessituasjon enn å spise snø, is eller drikke null graders vann."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvstiv meterlang tynn slange burde nå gjøre susen :-) Så slipper man at røret knekker mot teltet oppi sekken.

En klok sak kan annars att vid bestigningar ha med sig en plastpåse, den kan man trycka tätt mot bergväggen för att fånga upp rännilar eller få ner mellan stenarna, nån minuts rinntid och sen är påsen full och kan tömmas i lämpligt drickkärl. Även de minsta vattenströmmarna brukar räcka! Och särskilt tungt är det ju inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok sak kan annars att vid bestigningar ha med sig en plastpåse, den kan man trycka tätt mot bergväggen för att fånga upp rännilar eller få ner mellan stenarna, nån minuts rinntid och sen är påsen full och kan tömmas i lämpligt drickkärl. Även de minsta vattenströmmarna brukar räcka! Och särskilt tungt är det ju inte.

Det ble en av våre løsninger over Hallingskarvet i våres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg vann før det er varmet opp til 37 grader.

...Drikker du vann rett av bekken eller snø/is forbruker du mye mer vann og energi til å varme opp vannet enn du får igjen i form av vann! Med andre ord. Det finnes mer behagelige måter å dø på i en overlevelsessituasjon enn å spise snø, is eller drikke null graders vann."

Dette tviler jeg sterkt på, uten at jeg har håndfaste "bevis" på det motsatte. Det er flere eksempler på folk som har overlevd av å spise snø og å smelte snø på kroppen (krever like mye energi som å smelte snø i kroppen) i flere uker, uten å spise noen ting. De hadde ikke overlevd så lenge om de ikke hadde fått i seg væske i det hele tatt.

Kroppen trenger vel minimum to-tre liter vann i døgnet for å holde væskebalansen om en ikke er i aktivitet. Si at en overlever greit (selv om balansen blir feil) på en liter vann i døgnet. Å varme opp en liter vann 37 grader pluss eventuelt smelte fra fast form, som helt riktig krever omtrent like mye energi som å varme opp vann 100 grader) kan da ikke kreve mer vann enn den literen en varmer opp? Det virker i hvert fall ikke logisk for meg. Energi har folk flest nok av på kroppen, selv etter en uke uten tilskudd, så det er underordnet.

Har du referanser til dette Jan Kristian? Hadde vært interessant å lese. Per i dag ville i hvert fall jeg spist snø for å slukke tørsten, om det er en overlevelsessituasjon eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var sånn det var, tenkte ikke på at man kunne drikke vannet i fjellet. Har gjort det før selv, men fikk streng beskjed om at det blir man sjuk av, det var da i fjellet rett over Lom (ikke Lomseggen, det som er på venstre side når man kommer fra Otta). Kanskje det er for nærme biltrafikk?

Det var også full bakteriealarm i troppen min når en av troppskameratene mine drakk av en bekk og ble sjuk når jeg var i førstegangstjenesten. Men dere drikker altså ofte i fjellet og blir ikke sjuke? Det hadde ikke vært noe positivt å være langt til fjells og bli veldig syk tenker jeg, men hvis flere av dere pleier å gjøre det så er det vel trygt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tviler jeg sterkt på, uten at jeg har håndfaste "bevis" på det motsatte. Det er flere eksempler på folk som har overlevd av å spise snø og å smelte snø på kroppen (krever like mye energi som å smelte snø i kroppen) i flere uker, uten å spise noen ting. De hadde ikke overlevd så lenge om de ikke hadde fått i seg væske i det hele tatt.

Kroppen trenger vel minimum to-tre liter vann i døgnet for å holde væskebalansen om en ikke er i aktivitet. Si at en overlever greit (selv om balansen blir feil) på en liter vann i døgnet. Å varme opp en liter vann 37 grader pluss eventuelt smelte fra fast form, som helt riktig krever omtrent like mye energi som å varme opp vann 100 grader) kan da ikke kreve mer vann enn den literen en varmer opp? Det virker i hvert fall ikke logisk for meg. Energi har folk flest nok av på kroppen, selv etter en uke uten tilskudd, så det er underordnet.

Har du referanser til dette Jan Kristian? Hadde vært interessant å lese. Per i dag ville i hvert fall jeg spist snø for å slukke tørsten, om det er en overlevelsessituasjon eller ikke.

fant det igjen her: http://friluftsliv.tbt.no/overleve_om_vinteren.htm

men har lest det et annet sted også. mener å huske det var på www.nrk.no/monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på så mange måter tull det som står der. Ikke er det en kilde som jeg ville stolt på uansett.

En ting er jo hvis man har mulighet til å koke vannet etc, er man da i en virkelig situsjon som truer livet? Kanskje, men jeg vil si på et veldig generelt grunnlag at det er først når drivstoffet er brukt opp eksempelvis man virkelig står ovenfor en alvorlig situasjon.

Og som nevnt, det er ikke til å komme unna erfaringene fra folk som virkelig har overlevd på snø. Da nytter det ikke å komme med Newton og si at det ikke funker, det blir bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var sånn det var, tenkte ikke på at man kunne drikke vannet i fjellet. Har gjort det før selv, men fikk streng beskjed om at det blir man sjuk av, det var da i fjellet rett over Lom (ikke Lomseggen, det som er på venstre side når man kommer fra Otta). Kanskje det er for nærme biltrafikk?

Det var også full bakteriealarm i troppen min når en av troppskameratene mine drakk av en bekk og ble sjuk når jeg var i førstegangstjenesten. Men dere drikker altså ofte i fjellet og blir ikke sjuke? Det hadde ikke vært noe positivt å være langt til fjells og bli veldig syk tenker jeg, men hvis flere av dere pleier å gjøre det så er det vel trygt tenker jeg.

Det finnes alltid enkeltilfeller av at folk blir syke, dette er unntakene. De fleste drikker vann fra bekken i fjellet.

Jeg vil påstå at du blir syk hvis du tror du blir syk.

Jeg drikker der det er vann, også fra stillestående pytter oppi høyden hvis det ser rent ut. Er jo best med rennende vann selvfølgelig, og det som ikke kommer fra bre, men tror ikke du skal bekymre deg noe. Du får heller skifte mening den dagen du blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.