Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking fiske


scheele93

Anbefalte innlegg

Jeg er superfersk på fisking. Jeg har rørt en fiskestang en gang, og etter det så den ut som et fuglerede, men jeg tar nå sjangsen på å prøve meg på nytt. det er her dere kommer inn. Jeg trenger hjelp til hvordan stang jeg bør kjøpe. jeg har planlagt å fiske som en måte å få litt ekstra luksus på tur. jeg lurer derfor på hvor jeg bør fiske? (innos, utos, dypet, grunna, bekker, elver.) Når jeg først er i gang luer jeg også på om det er noen spesiele fiskevann å anbefale i Nordmarka ikke så langt fra sognsvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er helt uten fiskeerfaring burde du kanskje prøve å finne en sportsfisker i din bekjentskapskrets, en du kan "eggle deg inn på".

Hva med litteratur fra biblioteket eller et av de mange fiskebladene i kiosken. Alt om fiske er det beste og mest allsidige norske.

Sportsfiske er en kjempehobby, gjerne kombinert med genrelt friluftsliv. (skjønte ikke utsagnet ditt om luksus)

Bare husk at det er lett å bli hekta og avhengigheten kan bli sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken: http://www.ofa.no/

Kjøp deg ei lett haspelstang og noen spinnere. Kom deg ut i marka når isen går/er i ferd med å gå til våren og prøv deg fram litt. Du møter helt sikkert noen andre "Petri brødre" der ute også som kan lære deg noen knep. Det nytter ikke å lære alt på en gang. Les deg frem litt først, og prøv det ut etterpå. Learning by doing. Og så så mange flotte turer og naturopplevelser da gitt, det betyr ikke all verden om du ikke får fisk. Skitt fiske :wink::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at stanga du kjøper er tilpasset bruken. Mange som skal fiske innlandsfisk stiller med alt for kraftige stenger. Du skal kaste ganske lette sluker/spinnere. og stang/snelle/sen må være tilpasset dette. Du bør derfor handle på en spesialforretning der de har kompetanse, forklare hva/hvor du skal fiske og få hjelp til å velge riktig utstyr. Dette er det viktigste for å komme i gang og få en god fiskeopplevelse. Du kan gjerne tørrtrene litt kasting før du drar ut i marka, og som tidligere nevnt - få gjerne med deg en erfaren fisker på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke koste noe serlig å komme i gang kjøp gjerne et rimlig haspelsett, og noen spinere og sluker så er du i gang. Så får du se om du skal svi av halle lønna på fiskeutstyr eterhvert. Min erfaring er at det stort set er det lettest å få fisk i mindre elver å bekker stå i overkat av kulpene og fisk langs strømen. Virker ikke som om fisken er fult så var for diverse ytrefaktorer der i allefall om det er mat du er ute etter å ikke har lyst til å fiske så lenge. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.. så det er lurest å fiske i innos og utos?

hvor liten kan bekken være før det blir umulig å få fisk?

Det avhenger av årstid og forhold. På høsten går ofte fisken på bekken for å gyte (varierer fra sted til sted). Skal du fiske i bekker/småelver er det veldig viktig å smyge seg frem. Ikke vis deg for fisken. Da er den borte før du rekker å si stekt ørret med rømme. Kryp frem, og stå på kne et par meter fra kulpen. Kan man ha vegetasjon bak seg, vises man ikke så lett for fisken. Fisken står ofte innunder land, så vær forsiktig med tramping også. Fikk en gang en kilosørret i en bitteliten bekk. Det kan stå stor fisk i kulpene, men oftest er det mindre fisk der enn i vannene.

Både ut- og innos er bra. Det samles mer næring der. Mye insekter som kommer drivende med strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høsten går ofte fisken på bekken for å gyte (varierer fra sted til sted).

og er da i hele oktober ikke lov til å fiske i bekker og elver samt 100 meter fra bekkeos. hilsen fiskeoppsynet:)

Vil anbefale deg scheele93 å lese en del på forumet til OFA. søk og let og du finner Alt du trener å vite. Vil også anbefale deg å kjøpe fiskekartboka som koster 200,- kartblad over oslomarka hvor det står hvilket vann det er fisk i, hva slags, og bestanden pluss en del info som leirplass kanoruter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Shimano Firblood 240 ML og Shimano Stella 1000 FB:) Passer fint til lett og tungt innlandsfiske. Koster 10000,- på villmarksbutikken.net. Anbefaler dennne butikken pga god service og utvalg. Prøv å prute litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du er.. Det er spesifisert i fiskekortet. :P

mao hele oslomarka: Nordmarka, Lillomarka, Østmarka, Losbymarka, Sørmarka, Krokskogen osv.

En fint nybegynnersett trenger ikke koste mer enn to til tre tusen kroner for pakkepris. Ikke for de litt mer drevne heller for den sakt skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.