Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk


knut738

Anbefalte innlegg

Annonse

Du har jo Bergans Finnmark, har ikke prøvd den selv, men selger den på jobb.

Den er en pakkrammesekk på 100L som ettersom du skal bruke den til reinsdyrjakt, så kan det fort bli lit blod i sekken, så er den laget i polyester og belagt på innsiden, så den enkelt kan åpnes og spyles for og få bort blodet og tørker fort uten og bli ødelagt. du har også mulighet for og feste på pulk om vinteren. Du har også muligheten til og forlenge den om du skal pakke stort. Etter min erfaring er bergans sekker knallgode sekker som er velprøvd og med svært lite tull!

www.Bergans.no kan du se mer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med å velge sekk er veldig indiv.. hvordan sekken sitter på folk.

det er mer smak og behag.

men norrøna sin "Recon pack" 125L er en glimrende langtur\jaktsekk

utrloig mange muligheter med den sekken!

gå til nermeste sportsbutikk og sjekk den ut!

(prøv den med vekt i )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med å velge sekk er veldig indiv.. hvordan sekken sitter på folk.

det er mer smak og behag.

men norrøna sin "Recon pack" 125L er en glimrende langtur\jaktsekk

utrloig mange muligheter med den sekken!

gå til nermeste sportsbutikk og sjekk den ut!

(prøv den med vekt i )

Det med og prøve en sekk med vekt i på butikken er kan ikke sammenlignes med hvordan den er til bruk i fjellet eller på andre turer, når du går turer tenke du på hvordan du pakker og pakke rett for at den skal sitte rett på ryggen. er du på en butikk vil den som hjelper deg mest sannsynelig finne det som veiger mest i hele butikken og kaste i sekken, da har du en sekk som er veldig tung i bunn.

Da har du mest sannsynelig også på deg vanlige sko og ikke tur/fjellsko. Såklart vil du få en liten ide, men det blir ikke noe av det samme du finner ikke ut som sekken er god før du har den med reel vekt og terreng!.

Det samme mange spørr om er om man kan stille sekken rett, det er også uhyre vanskelig og gjøre i en butikk, du må rett og slett stille på den mens og etter du har gått med sekken i 5 timer og fortsatt ikke ha det helt iboks..

Men det er en liten pris og betale, kjøper du en god sekk, så tar det tid, men da har du en knallgod sekk fra 30år til du tipper om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dei som alt er nevt, har bergans ein større pakkrammesekk som heiter powerframe. Det er to variantar av denne med litt ulik storleik, men med samme ramme. Den minste er stor nok i massevis, du får plass til meir kjøtt enn du greier å bæra, men den største er kanskje litt enklare å pakke kjøtt i. Til turbruk inntil 7 dagar er den minste massevis stor nok.

Sjølv har eg ein eldre Norrøna og er godt fornøgd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg storsekk denne uka, og hadde i utgangspunktet tenkt å gå får en anatomisk (grunnet vektbesparelser), men etter litt søking ser jeg at det faktisk ikke er så store vektforskjeller på anatomiske sekker og rammesekker. Så da blir spørsmålet; med sekker på 100-130l vil det kanskje uansett være bedre med en god ramme.

Bergans PowerFrame 130 (158l ink sidelommer) er den tyngste med sine nærmere 5kg.

Norrøna Recon Pack 125 har litt mindre egenvekt (4,7), men ikke mye å snakke om (er også litt dyrere).

Begans Finnmark 100 er litt mindre og veier bare 3,2kg, samtidig som den koster over 1500,- mindre, i hvert fall her:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22100&closeBelow=22100

Norrøna Para Ranger 120 (4,1kg) og Bergans Viking 110/130 (4,5kg) vært alternativer for meg, men nå lurer jeg på om disse sekkene rett og slett er såpass store at de burde hatt ramme ved de tyngste børene. De veier jo omtrent det samme som rammesekkene.

Fant forresten en test av PowerFrame:

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article388413.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om du skal velge ramme eller anatomisk har mye med hvor mye vekt du tror du kommer til og bære, skal du bære virkelig tungt 35-50kg så er en rammesekk og anbefale, men om du da bærer mindre enn det så blir det faktisk bare slitsomt, for den er altfor stiv!

Nå har ikke jeg noe erfaring med norrøna, men bergans alpinist serien er etter min erfaring gode sekker som tåler det meste, alpinist serein er veldig enkel og stille inn, og ettersom de fleste av oss faktisk er lit skeive i ryggen, kan skulderstroppene stilles uavhengi av værandre og i det de kaller QSS bære system, har de laget ett dempe ordning som gjør at hoftebelte kan bevege seg med kroppen din når du går!

Litt småe finesser finner du blant annet at du kan ta av topplokket så er det stropper under, så du har en liten dagstursekk, samme har du på powerframe, når du tar av sidelommene og fester de sammen, er det også stropper under så den funker som dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært en runde i alle friluftsbutikkene som er noe å snakke om i Trondheim. Har prøvd Norrøna Recon Pack & Para Ranger, Arcteryx Bora, Bergans Viking I & PowerFrame. Alle er prøvd med litt vekt først, og veldig mye vekt etterpå.

Når det gjelder bærekomfort må jeg si at Norrøna Recon Pack var den aller beste. Den satt perfekt på ryggen min, og det "roterende" hoftebeltet fungerte bra i trappene i butikken. Det samme hoftebelteprinsippet på Para Ranger var betraktelig dårligere fordi det var såpass løst at sekken ség til siden bare jeg sto stille. På Recon Packen var det ikke like stort utslag på rotasjonen, noe som ga en godt balansert sekk.

Jeg ble også positivt overrasket over Viking I, som etter litt knoting satt meget godt. Bora hadde jeg hørt mye skryt om, og den innfridde i det at den satt godt. Den mangler imidlertid sidelommer, og dem man stropper på syns jeg blir for skranglete. Uten sidelommer er jeg redd for at den blir for liten.

Så var det pris da.. Sekken jeg har mest lyst på, Recon Pack, koster 4700,- på Axel Bruun. Viking I koster 3800 i samme butikk, men OBS har den til 3190,-. (Axel Bruun matcher forøvrig prisen). Så da blir spørsmålet om Recon Pack er 1500,- bedre enn Viking I.

Siden trådstarter ønsket en rammesekk kan jeg jo fortelle at QSS-systemet på Viking/Alpinist er en mellomting mellom ramme og anatomisk, og oppleves som ganske stivt. Jeg tror den håndterer tunge bører bra, men man kan selvsagt ikke ta av selve sekkedelen og bruke ramma separat, som på noen av de rene rammesekkene.

Og til sist: Jeg har alltid sett på de avtagbare og sammenbuntbare sidelommene/topplokkene som kan brukes til dagstursekk som noe fjasete gimmick. Bora har en rumpetaskeløsning som kanskje kan fungere, men som jeg sikkert ikke ville brukt, og på Norrønna-sekkene er det altfor mye mikk med sidelommene av og på og sammen og fra hverandre. Sidelommene er jo fulle av ting som skal være der, og som ikke skal være med på dagstur.

Men på Vikingen var faktisk topplokket en skikkelig sekk med ordentlige skulderremmer og greier. Første patent av denne typen som jeg har tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til sist: Jeg har alltid sett på de avtagbare og sammenbuntbare sidelommene/topplokkene som kan brukes til dagstursekk som noe fjasete gimmick. Bora har en rumpetaskeløsning som kanskje kan fungere, men som jeg sikkert ikke ville brukt, og på Norrønna-sekkene er det altfor mye mikk med sidelommene av og på og sammen og fra hverandre. Sidelommene er jo fulle av ting som skal være der, og som ikke skal være med på dagstur.

Men på Vikingen var faktisk topplokket en skikkelig sekk med ordentlige skulderremmer og greier. Første patent av denne typen som jeg har tro på!

Angående dette med Norrøna sine ordninger med dagstursekk ved bruk av sidelommer, så må jeg si meg dypt uenig i at de skal være så tungvindte og mye "mikk" med! Det er snakk om to glidelåser som du bare tar av og setter sammen begge sidelommene med en glidelås, vanskelig og mye "mikk"? Ehm, nei! Kan vel ikke bli stort enklere. Dessuten er skulderreimene flate og behagelige med tanke på f.eks. jakt, slik at en kan bruke sekken til campen, og gå vidre på f.eks rypejakta med sekken. Har selv Norrøna Recon Pack 125l og er storfornøyd! Super sekk med mange gode detaljer som kommer godt med, og sist men ikke minst, så er det ENKELT å lage dagstursekk, det er tross alt snakk om å kunne håndtere to glidelåser, noe som jeg tror de aller fleste fra 5 år og oppover klarer ganske så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med Norrøna sine ordninger med dagstursekk ved bruk av sidelommer, så må jeg si meg dypt uenig i at de skal være så tungvindte og mye "mikk" med! Det er snakk om to glidelåser som du bare tar av og setter sammen begge sidelommene med en glidelås, vanskelig og mye "mikk"? Ehm, nei! Kan vel ikke bli stort enklere. Dessuten er skulderreimene flate og behagelige med tanke på f.eks. jakt, slik at en kan bruke sekken til campen, og gå vidre på f.eks rypejakta med sekken. Har selv Norrøna Recon Pack 125l og er storfornøyd! Super sekk med mange gode detaljer som kommer godt med, og sist men ikke minst, så er det ENKELT å lage dagstursekk, det er tross alt snakk om å kunne håndtere to glidelåser, noe som jeg tror de aller fleste fra 5 år og oppover klarer ganske så bra.

Joa, det er kanskje å ta i litt å kalle det tungvint å sette ihop. Problemet ligger heller i at jeg har faste ordninger for hva jeg har i sidelommene, og det må da taes ut hvis jeg skal på dagstur. Poenget var uansett egentlig å berømme Viking for den beste løsningen jeg har sett hittil på avtagbar dagstursekk.

Men som jeg nevnte over er det Recon Pack som ga det beste helhetsinntrykket, og uavhengig av pris ville jeg nok valgt den. Det med dagstursekk er ikke så viktig for meg, uansett. Men Viking imponerte, og er absolutt en god andreplass av de jeg testa. Vanskelig å bestemme seg...

Ville forresten tro at det er mulig å få tak i Recon Packen billigere, for der jeg testa den (Axel Bruun) var også vikingen veldig dyr. Faktisk 700,- dyrere enn på OBS. Noen som har oversikt over hvor de fører Norrøna? OBS (Lade) hadde ikke, og heller ikke Ute, som er de to billigste på berganssekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med og prøve en sekk med vekt i på butikken er kan ikke sammenlignes med hvordan den er til bruk i fjellet eller på andre turer, når du går turer tenke du på hvordan du pakker og pakke rett for at den skal sitte rett på ryggen. er du på en butikk vil den som hjelper deg mest sannsynelig finne det som veiger mest i hele butikken og kaste i sekken, da har du en sekk som er veldig tung i bunn.

Da har du mest sannsynelig også på deg vanlige sko og ikke tur/fjellsko. Såklart vil du få en liten ide, men det blir ikke noe av det samme du finner ikke ut som sekken er god før du har den med reel vekt og terreng!.

Det samme mange spørr om er om man kan stille sekken rett, det er også uhyre vanskelig og gjøre i en butikk, du må rett og slett stille på den mens og etter du har gått med sekken i 5 timer og fortsatt ikke ha det helt iboks..

Men det er en liten pris og betale, kjøper du en god sekk, så tar det tid, men da har du en knallgod sekk fra 30år til du tipper om!

Er helt enig med deg bom bom! det er flere ting som skal til for å vite om sekken sitter bra. men nå har det seg sånn at butikker ikke låner ut sekker i ukesvis for at kunden skal få prøve sekken.

mann går også ut i fra at personalet i butikken kan hjelpe med å stille inn sekken og veilede kunden, å forklare hvordan man bør pakke sekken osv. og vilke fordele den har i forhold til bruk og andre sekker.

man kan ikke bare kjøpe en sekk etter hvilket navn som står på den eller om du har hørt at den er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg bom bom! det er flere ting som skal til for å vite om sekken sitter bra. men nå har det seg sånn at butikker ikke låner ut sekker i ukesvis for at kunden skal få prøve sekken.

Ikke alle butikker, kanskje ikke engang mange butikker.

Men noen butikker gjør det. Hos G-sport i Oslo sentrum kunne jeg komme tilbake intil 14 dager etter kjøp og få tilbake pengene. Mannen jeg snakket med sa at det ikke var et krav at sekken skulle være forsiktig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.