Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et oppblåsbart liggunderlag, de funker på kano turer, små gå turer og orreleik osv.. Men på lang vandreturer så blir de litt tunge. Derfor skal jeg ha en annet liggerunderlag til dette, noen som har noen ideer til lette liggunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Til vinterbruk så bruker jeg et Ajungilak Bamse Extreme. Dette er et skumplast underlag som er tykt nok for vinterbruk. Vil nok anbefale dette da det er lett, tåler mye, isolerer godt og prisen er ikke avskrekkende ( 349,- hos XXL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ajungilak Bamse Extreme selv, det er nok det beste all-round underlaget som finnes. Kan brukes så vel vinter som sommer, og veier bare 650g.

Skal det bare brukes om sommeren kan du jo prøve et Ajungilak Isbjørn, 200 kroner billigere og 200g lettere, men da vil du fryse om vinteren!

Vil du ha et billigere så har du jo Tradex Liggeunderlag 10mm, til bare 99 kroner, veier ca det samme, men har nok litt dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett bamsen under utstyrambefalingene.. Så har tenkt på den etterhvert, men den er jo litt tung, ville den vært anbefalt på en 2 ukers vandretur på sommeren? Eller er den så god at den er vært å bære?

Den veier jo 650 g, og man får dem ned i 150 g om man vil..

Så litt på dette:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=6979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare vet å slå leir og hvordan man skal få komfort med et sånnet liggeunderlag så blir det bra. Men det blir jo for vandreturer, på kanoturer osv så burde man jo et tykkere og mykere et, som også blir tyngre.

Tips:

Skal man ha god komfort med et tynt liggeunderlag så må man få tak i masse små kvister. Disse skal være små, pass på og ikke få noen tykke. Disse brekker du av trærene og legger det du skal ha liggeunderlaget. Men bruk aldri kniv, øks, sag ol. Bruk kun nevene, kan du ikke brekke kvistene lett med dem så er det for tykke, samt at det blir ikke så store skader og spor etter deg når du brekker med nevene.

Takk for alt i denne tråden. vet nå hva jeg vil ha, og har funnet det ut. Takker! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. Tar bare opp dette på denne gamle tråden i å med at det er samme emnet.

Jeg var inne på sportnett.no.. Der fant jeg liggeunderlaget Thermarest Ridgerest. Jeg hadde egentlig tenkt og kjøpe bamse Extreme, men dette liggeunderlaget veide 200 gram mindre og var 1 mm tykkere.

Hvilket ville dere anbefale som er "allrounder" for helle året? (Vil nok ha med et ekstra på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeresten er lettere pga rillestrukturen. Forskjellige tester jeg har lest har ulik mening om hva som er varmest. Jeg liker rillestrukturen fordi den under dårlige liggeforhold (f.eks. sidelengs) holder seg bedre på plass og man glir ikke så lett av underlaget. En negativ ting er at ved nedbør, kondens ol samler det seg lettere vann i rillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.. Blir vanskelig å velge her gitt.. Får liksom ikke sånn bang følelse på noen av dem her, men bamsen er jo en svamp den også da.. Så de trekker begge til seg litt..

Men jeg har og pleier å bruke Grevling pose, så det går nok greit med vannet i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med Bamse, men det virker jo veldig solid og kompakt.

Fordelen med Ridgerest er at pga rilleformen blir soveposen din noe mindre flatklemt under deg, og vil isolere bedre. I allefall i teorien. Vekten taler vel også i Ridgerest sin fordel. Men dette underlaget tåler mye mindre enn Bamse, så slitasjen vil være endel større. Brukte mitt noen dager, og det så allerede brukt ut.

Vil du virkelig spare vekt, men likevel ha en viss grad av komfort kan du jo se om du finner det ultralette underlaget til Artiach (tror de har det det på magasinet.no) Det veier bare 170 gram, men har en struktur veldig lik Ridgerest. Det er selvfølgelig mye tynnere, men jeg overlevde da 7 uker på Hardangervidda med det. Underlaget er fremdeles med på turer som ute-underlag, for inne i teltet mitt ligger det et Exped Downmat7. Altfor tung egentlig, men komforten gjør at jeg er mye mer uthvilt dagen etterpå og kan klare lengre dagsetapper :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.