Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en fersking på vintertelting.


kjell74

Anbefalte innlegg

Hei.

Det begynner å bli noen år siden jeg låg i telt sist, men no har bestemt meg for å komme litt mer ut på kombinertre jakt og teltturer.

Så natt til 2, nyttårsdag var det ut i telt for å prøve vintertelting, før jeg drar av gåre på lengre tur.

Det gikk greit men fant ut at det skall kjøpes inn ny sovepose etter hvert,og jeg konstaterte at myk snø kan bli veldig hard å ujevn.

Har også skjært ut en vintermatte(9mm svart liggeunderlagskum) som dekker hele bunnen i innerteltet og det fungerte veldig bra med et bamse underlag oppå.

Fant også ut at det er lurt å ha mer en eske med fyrstikker med.

Men det blei et salig rot inne i teltet, og der må jeg forbedre meg, så det jeg lurer på er om dokker med erfaring har noen gode tips og råd for å ha kontroll på alle lekene når man er på teltur.

pakker dokker også ryggsekken i en spesiel rekkefølge, med tanke på når dokker har bruk for innholdet, eller pakkes sekken for å bæres.

Skall også lage meg noen snøplugger, tenkte å bruke 15mm hvite forskalingsplater siden jeg har god tilgang på sånne, er det noen som har noen tips til bredde og lengde på de.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reinskinn er flott å ligge på om vintern, er ikke uten grunn dette brukes i lavvoer av samene.

Snøplugger bør være lange, 50 cm lange... da funker dem fint i løssnø.

Husk du kan bruke skiene og stavene også...

Sekken pakkes etter vekt på tingene, og va du har behov for først.

Det du har behov for på turen til camp, pauser og sånt bør pakkes lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal gå langt bør nok sekken først og fremst pakkes for å bæres. Samtidig må man selvfølgelig ha "pause-stæsj" lett tilgjengelig. Som oftes så tømmer ihvertfall jeg mer eller mindre hele sekken når jeg slår leir.

Vanntette-pakkposer er ypperlig til å organisere og holde orden på utstyr. Jeg pleier ihvertfall å ha en rundt sovepose og en med alt tøyet i. Det er og mange som bruker mindre poser til oppfyringsved og fyrstikker, hodelykter etc.

Når det gjelder størrelse på vinterplugger er 50 cm som tidligere nevt en god lengde. Du kan jo ta en tur i en sportsbutikk og se på helsport eller hilleberg sine for å få inspirasjon til utformingen.

Husk og å grave kuldegrop i forteltet.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Pakkposer tror jeg kan hvære lurt, skall skaffe meg et par sånne.

Har også kjøp meg noen små karabinkroker, som skal brukes for å henge opp småting , så jeg har kontrol på tingene.

Må prøve meg litt fram med snøplugene, skjærer opp noen passe emner og ser hva de veier.

Det var ikke alt jeg hadde med som ble bruk, livet blir lettere hvis jeg har med mindre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du ikke tror du ikke trenger, trenger du mest sannsynlig ikke.

Det som er "kjekt å ha med", trenger du mest sannsynlig heller ikke... :?

Pakkesekker er genialt, jeg har flere... mat, klær osv..

Du bør invistere i en spade også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spade.

Er det store prisforskjeller på pakksekker, eller er det det samme hvor jeg handler det. bare lurer.

Både kvalitet og prisforskjellene er stor på pakkesekker... ikke alle "vanntette" pakkeposer er vanntette.

Jeg har to forskjellige merker ... ene heter Hagløfs... ikke fått testen denne enda da jeg fikk den i julegave.

Det andre merket husker jeg ikke.. men den er nokså lik... men ikke helt vanntett.

Pakkesekker hjelper veldig på organisering i sekken... veldig lett å få tak i f.eks klær, mat osv..

Du får også pakkesekker fra noen liter, opptil 40-50 liter.. å sikkert mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett.no har også en del vantette pakkposer

Deres utvalg finner du her:

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=list&table=PRODUCT&template=list&sort=PRIORITY&func_id=M1

Jeg har også noen fra sea to summit kjøpt på xxl, har ikke fått testet de enda men ser ut til å være bra kvalitet. Akkurat de samme som disse. 4l koster 119 på xxl, og 149 på sportsnett.

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=STS5&var_1=STS5-1&productbrand=&categorytxt=

Har også en 35l(?) og 130l(?) fra Tracpack som er i litt kraftigere materiale, disse er brukt en del og selve posen tåler masse, klipsene tåler derimot mindre og de mangler D-ringer i toppen, men har til gjengjeld festepunkter slik at med noen slynger eller dasychanes og karabinere kan de bæres som sekk over korte distanser. Hvis du skal ha posene nedi sekken anbefaler jeg at du kjøper tynne poser slik at de ikke blir så store i volum og vekt.

Ortlieb er også et kjent merke, som er verdt å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med svartsekken?

Ypperlig å pakke teltklær mm i. Så hiver du skallplagg og annet nedi og bruker til hodepute om natta.

Maten holder seg fint i vanlige plastposer som du får rimelig i butikken.. På KIWI får du også kjøpt noen grønne tøyposer istedenfor plasten.

Pakkposene kan stjele fordømt mye plass i sekken - også veier de mer.. Dessuten er det sjelden man VIRKELIG trenger de vanntette egenskapene, så lenge man ikke henger alt utenpå sekken.

PS: Styr i alle fall unna BILTEMAs pakksekker, de stivner fullstendig i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs "watatait" poser er noe forbasket drit, jeg bruker en slik til proviantposen, mest for dens robuste egenskaper heller enn de "vanntette".. Posens lukkesystem fungerer ikke og lekker luft, og lekker den luft lekker den også inn vann. Kjipt å få havregryna ødelagt etter en ufrivillig tur i elva midtsommers.

Ellers bruker jeg pakkposer til alt jeg har med meg, absolutt alt, ja bortsett fra grytesettet og primusflaskene da. Plastposer liker jeg rett og slett ikke :D er så myye mye enklere å lukke og åpne vanntette pakkposer av merket Sea to Summit enn å stå å fryse fingrene av seg og sloss med den doble kjerringknuten du bare måtte stelle istand i tilfelle ett ekorn skulle grabbe proviantplastpåsan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs "watatait" poser er noe forbasket drit, jeg bruker en slik til proviantposen, mest for dens robuste egenskaper heller enn de "vanntette".. Posens lukkesystem fungerer ikke og lekker luft, og lekker den luft lekker den også inn vann. Kjipt å få havregryna ødelagt etter en ufrivillig tur i elva midtsommers.

Faktisk en sånn æ har fått til jul... å da vet jeg jo va den kan brukes til... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn er flott å ligge på om vintern, er ikke uten grunn dette brukes i lavvoer av samene.

Men samene legger ikke skinnene rett på snøen. De forer bunnen med bjørkeris. Dess flere lag, dess bedre. Gode skinn er helt suverene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samene legger ikke skinnene rett på snøen. De forer bunnen med bjørkeris. Dess flere lag, dess bedre. Gode skinn er helt suverene!

Jepp, når det gjelder telt så er det vell lurt å legge ut bunnen før mann setter teltet...kan jo bruke det meste av trær hær og lurt er det å stikke dem ned i snøen slik at de fjærer opp litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkposene kan stjele fordømt mye plass i sekken - også veier de mer.. Dessuten er det sjelden man VIRKELIG trenger de vanntette egenskapene, så lenge man ikke henger alt utenpå sekken.

Hvis jeg drar på vintertur pakker jeg det meste i vanntette poser. En fuktig dunjakke og vått skift hjelper lite. Uhell kan også skje med brensel (har bensinflaskene i egen pose). Bensin i maten er ikke noe særlig. Kondensen og rimen kan bli plagsom under visse forhold - fukten setter seg over alt. Igjen hjelper det grundig med pakkposene. Og har man noe som er vått er det greit å pakke det vanntett.

En finner "vanntette" pakkposer med ulike egenskaper. Tantonka er superlette, superpakkbare, men ikke helt vanntette. Sea to Summit er tette, men ødelegges relativt fort. De er lette og pakkbare. Piteraq er holdbare, relativt lette, lett pakkbare pga ventil - og svinedyre. De fleste modellene til Ortlieb er tunge, lite pakkbare og meget holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.