Gå til innhold
  • Bli medlem

Skeptisk til "vanntette" glidelåser


Bugge

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bunad etter snart og har bestemt meg for å være kravstor...

I høst hadde jeg en våt og kald opplevelse iført Helsports skallplagg. En ting som irriterte meg grønn var at selve membranen ikke hold unna vann i mer en noen timer. Det skal sies at det virkelig regnet og blåste hardt. Men det som virkelig gjorde meg irritert var hvor kort tid det tok før vannet trengte gjennom glidelåsene!

Så med en viss skepsis til slike vanntette glidelåser er jeg nå på jakt etter ny jakke og bukse. Så langt har jeg funnet fram til Patagonia Stone Shelter hvor jakka har utvendig flapp over glidelåsen. Kvaliteten er nesten på nivå med pro shell med vevd nylon på begge sider av membranen.

Også har jeg sett på noen av plaggene til Arcteryx. Nærmere bestemt Beta AR jakke og Bukse. Men Arcteryx har helt droppet flapper på buksa, jakka er utstyr med en (etter min mening litt vel smal) flapp på innsiden.

Norrøna Falketind faller fra på grunn av at jeg ikke syns noe om løsningen med borrelåsene i livet. Selv om jeg kunne tatt meg råd, så er jeg ikke så veldig interessert i toppmodellene. Jeg syns det er litt voldsomt, og ikke så anvendelig året rundt, selv om det virkelig er en grunn til at det faktisk er toppmodeller :)

Er det noen som har erfaringer med Beta eller tilsvarende plagg fra Arcteryx i virkelig virkelig møkkavær?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mine plagg fra Arcteryx har holdt meg tørr så langt, men har nok ikke fått testet dem i "virkelig virkelig møkkavær" ennå! Men til den prisen syntes jeg det er det minste du kan forlange, så ville ikke kjøpt det visst du er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på jakt etter ny skall-bekledning og har tenkt samme tanke som deg bugge. en vanntett glidelås kan ikke være like bra som en skikkelig stormklaff, og selvfølgelig hva man skal gjøre hvis glidelåsen ryker midt på fjellet...

Jeg har snakket med et par ekspeditører i gode sportsbutikker i bergen som sa det var svært sjeldent det kom klager på Arc'teryx sine glidelåser, og de fleste klagene ble raskt fikset ved å klemme glidelåsen litt sammen med en tang. Samtidig leste jeg et intervju i siste Fri Flyt med en representant fra GORE som sa at de mislikte utvikling vekk fra stormklaff. Fjerningen av stormklaffer har vel mest med mote å gjøre!?

De jakkene jeg har funnet med stormklaff er:

Norrøna Trollveggen

Norrøna Recon (XCR ikke pro shell)

Marmot Alpinist

Marmot Exum

Mountain Equipment Kongur (Står på sportsnett at det er eneste jakken som har fått 50 av 50 i en vanntett test. Jeg har imidlertid lest på flere engelske forum at lommene på denne lekker, til tider mye, i skikkelig regnvær)

Mountain Hardwear Beryllium (Så vidt jeg kan lese meg til er alle skjøter på denne jakken sveiset og teipet noe som skal gjøre den svært vanntett)

Klättermusen Brede.

De jakkene jeg har prøvd et Norrøna Trollveggen og Recon og Klättermusen Brede. Norrøna kjennes bra ut, men mange jeg har snakket med mener de har tapt seg etter at de sluttet å produsere Archwall jakken for noen år siden. Klättermusen Brede føles som å ta på seg en bunker, og jeg tror dette er en bombproof jakke, men prisen på 5800 og liten sannsynlighet for å finne den på salg gjør at den passer dårlig for min studentlommebok.

En kammerat av meg har marmot Exum og er veldig fornøy, Alpinist er helt ny og er kanskje enda bedre, men jeg finner ingen i Norge som forhandler disse jakkene.

Håper dette kan være til litt hjelp. Hyggelig hvis du forteller om hva du ender opp meg og hvorfor! Andre alternativer mottaes og med takk!

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye utgaven av Trollveggen har en hettløsning jeg ikke er så glad i.

Har prøvd Marmot Exum, altfor kort.

Har hatt Recon, bra jakke, men er ALTFOR tung, veier dobbelt så mye som min Arcteryx Alpha SV.

Arcteryx Alpha er den beste jakken jeg har hatt i forhold til vanntetthet. Selv etter mange vasker triller dråpene av i regnvær

Beryllium ser ut til å ha mange gode løsninger. Jeg har svært gode erfaringer med andre Mountain HArdwear produkter.

Så til det jeg egentlig skulle si:

Mountain Equipment Kongur: Jeg ville ikke avskrevet den på grunn av noe du finner i engelske forum. Dersom du leter i forum rundt omkring finner du både fornøyde og misfornøyde brukere når det gjelder stort sett alt.

Jeg har Mountain Equipment Kongur og for meg så virker det som formel 1 utgaven av Norrøna Recon. Store lommer, lengre snitt, god bevegelighet og god hette gjør at man skulle tro den var spesialdesignet for norske fjellfolk. Samtidig er den lett, mye lettere enn f.eks Recon.

Dette er min jakke til vinterbruk og jakt.

Dersom man opplever at en DYR goretexjakke lekker, uansett merke, så klag!!! Man har jo garanti og man bør benytte seg av denne om utstyret ikke holder mål.

Jeg klaget og fikk ny reconjakke, den første hadde MANGE irriterende feil, rett og slett dårlig, ikke tett.

JAkken jeg fikk som erstatning var bra, men som sagt ALTFOR tung og stor og unødvendig tykk. Dobbelt stoff mange steder gjør at jakken "puster" mye dårligere.

Fikk også en ny recon bukse engang, dette pga delaminering i baken.

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle gi Patagonia Stone Shelter et forsøk. Buksa er ingen bib men det er heller ikke noe krav for min del. Jakka har stormklaff på utsiden av glidelåsen mens på buksa er det i det minste klaff på innsiden. At settet ikke koster så himla mye hjelper også.

Nylon på innsiden og utsiden gjør sitt for at det skal være slitesterkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe ny bunad etter snart og har bestemt meg for å være kravstor...

Norrøna Falketind faller fra på grunn av at jeg ikke syns noe om løsningen med borrelåsene i livet. Selv om jeg kunne tatt meg råd, så er jeg ikke så veldig interessert i toppmodellene. Jeg syns det er litt voldsomt, og ikke så anvendelig året rundt, selv om det virkelig er en grunn til at det faktisk er toppmodeller :)

Jeg har falketind og synes den fungerer veldig bra. hva liker du ikke med borrelåsene i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka liker jeg, men jeg ville foretrukket et lavprofils nylonbelte istedenfor de flappe-greiene som er på nå. Borrelås er også ei sånn greie som KAN vare for alltid eller så kan det bare bli et mareritt som alltid gir etter. Meget mulig det funker bra, men det er litt sånn som med vanntette glidelåser: jeg er skeptisk.. Jeg går gjerne med på noen gram ekstra for ei løsning som enten er mer holdbar eller som er lettere å vedlikeholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har selv en beta ar jakke som jeg er godt fornøyd med bortsett fra at den er litt for kort. Den holder mål når det gjelder vanntetthet og den puster faktisk ganske bra til å være gore-tex.

Hadde nok vært bedre å kjøpt en lengre jakke:-) En marmot exum er vel ca samme lengde som beta ar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.