Gå til innhold
  • Bli medlem

innsektsmiddel


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Otto Støver

Kjøpte i fjor to flasker innsektsmiddel, den ene hadde 100% DEET, den andre 50% DEET er det stoffet som er den aktive substansen i flaska, pr dd er det visst det mest effektive middelet. Jeg fikk ikke sjekket forskjellen mellom de to flaskene, for jeg mistet den med 100% på fjellet. Men den andre fungerte flott, kona og jeg brukte den i fbm moltebærsanking og ellers der det var knott og annet. Ingen problem med importen. Det er visstnok ikke forbudt å bruke/ sende /produsere middel med mer enn 20% DEET, det er bare anbefalt å ikke selge slike.

Så lenge man bruker stoffet i begrensede mengder og ikke over lang tid tror jeg ikke det er noe farlig. Svært små barn skal man heller ikke bruke slike middel på. Jeg skal bestille to nye flasker med 50% neste gang, men det er heldigvis en stund enda til vi har problemet mygg her i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en oppløsning med ca. 98% DEET. IKKE bruk denne på syntetiske klær, og iallfall ikke gore-tex/membran klær. De blir ødelagt. Garantert. Har selv ødelagt et par solbriller i plast samt sett flere andre gjøre det ved utbredt bruk av myggmiddelet. (Obs, dette gjelder også f.eks. flueliner. Coatingen "smelter" hvis du får det på den.) Men det funker, det funker særs godt.

Hvor bra det er for huden vet jeg ikke. At det ikke er bra å få i øynene vet jeg - det svir i flere minutter og tårene triller som når en 5 åring tenker på moren til Bambi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så er grensa i norge 20% DEET. Hvorfor, vet jeg ikke, men jeg tipper de ikke har bare funnet det på uten noen grunn.

Apoteket selger en helt konge myggspray med 19-20% DEET, og en kompis av meg som sliter mye med mygg/bugs (vi pleier å sitte tett rundt ham på turer for ikke å bli oppspist selv :) ) mente dette var den beste oppfinnelsen siden oksygenet. Jeg bruker den selv også, og den fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.