Gå til innhold
  • Bli medlem

Knappetelt, kneppetelt, kjært barn har mange navn. BRUKSANVISNING


runegutt123

Anbefalte innlegg

Her er bruksanvisning for knappetelt. Har tatt med 3-duker. fem-duker og 7-duker.

7-duker med vridd toppduk er mye brukt av hær og HV. Bortsett fra at teltet blir mere bukklete, og dermed lettere vanninntrenging, anser jeg vridd toppduk som tullete. Sikkert en sjant som har funnet på denne patenten.

I tillegg til disse kan jeg 9-duker. Dette gir et "Co-telt" med spisst tak og loddrette vegger. Høyde 220 i spissen.

Knappetelt.doc

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
  • 2 måneder senere...
Har du mulighet til å dele monteringsanvisning for 9-dukers co-teltet med oss?

Får den skriftlig:

Til toppduk: Knepp sammen tre duker der du legger en av de butte hjørnene på alle tre dukene inn i midten.

Toppduken danner dermed en sirkel/6kant

Midten av denne toppduken blir høyeste punkt.

Så knepper du sammen 6 duker etter hjerandre. Altså slik at de danner et langt stykke tøy.

Knepp så sammen duk 1 og 6

Du har nå fått en sirkel.

Knepp taket fast i sirkelen.

Stenger:

Senterstang/raie 210cm Settes i SIST

Stanger mot vegg. Kan settes utendig 6 stenger/raier a 120-140 cm

Barduner: Minst 6, en for hver veggstang

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til disse kan jeg 9-duker..

De andre kneppet vi i militæret, men denne kan jeg ikke huske. Mener å huske at 10-duker var et av de faste oppsettene. Ble vel ikke brukt etter rekrutten, da man fjernet duken fra noen og erstattet med fellesutstyr. Var egentlig god nok plass i 7-dukeren, kuk i ræv er jo obligatorisk uansett.

Husker det var noen i leiren som lagde et gigantisk knappetelt av gamle duker fra depotet. Tror de knappet sammen god over hundre til slutt, og måtte ha hjelp av maskinkompaniet for å heise det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Knappetelt har mange fordeler.

Solide, lett å dele vekt mellom beboere, absorberer kondens, isolerer godt, mange størrelser og fasonger mulig, tåler gnister fra bål, lett å skifte en ødelagt duk, etc...

Kjempebra du legger ut dette Rune!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappetelt har mange fordeler.

Solide, lett å dele vekt mellom beboere, absorberer kondens, isolerer godt, mange størrelser og fasonger mulig, tåler gnister fra bål, lett å skifte en ødelagt duk, etc...

Kjempebra du legger ut dette Rune!

Takker.

Er en av få som ser nytten trur eg.

Sånn går det når man handler en palle nye duker på auksjon. Kammo utvendig, hvite inni.

Lettere enn de vi har i HV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
  • 5 uker senere...

Jeg går normalt for det minste (letteste) teltet jeg trenger, avhengig av tur og vær, MEN: Dersom du er på vintertur med pulk, og har råd til å dra på litt ekstra vekt, så er kombinasjonen knappetelt og litt ekstra fuel en vinner. Trust me.

Ethvert moderne telt er imidlertid som en regnfrakk; helt tett og med et medfødt kondensproblem. Gamle telt hadde mange svakheter (ikke minst at de ikke var vanntette), men de hadde ikke dette problemet med kondens, det er et problem som følger med moderne telt i 100% vind- og vanntett syntetisk duk. Akkurat som en anorakk i vindtett bomull er helt overlegen den aller dyreste gore-tex jakke i streng kulde og fysisk aktivitet, fordi den puster og holder deg tørr, og dermed varm. Mens jeg nevner jakker som en innlending: Husk at glidelåsen er gammel, men ventilasjonsåpninger under armene ble utviklet som en nødvendighet fordi moderne membraner, uansett kvalitet, ikke puster slik vindtette naturmaterialer gjør. I tillegg er isolasjonsverdien i en 0,08 mm sil-nylon duk selvsagt mye lavere enn i en 1mm bomullsduk, slik at kondensproblemet også blir mye mindre før du tar pusteegenskapene i betraktning.

Knappeteltet har den kvaliteten at du kan fyre i teltet uten å måtte velge mellom problematisk kondens eller aggressiv ventilering, hvor ingen av delene tilbyr varme eller varig komfort. Fordi duken på knappeteltet puster, så er det det eneste teltet hvor du kan ha primusen gående i timevis uten at du får problemer med kondens og fukt. (Med mindre du drar med deg et 20kg kanvas-telt, da, men de egner seg mer for glamping enn for høyfjellet uansett.) I tillegg har knapppeteltet en duk som verken smelter eller tar fyr om du skulle være uheldig med primusen. Er kombinasjonen av komfort og sikkerhet verd et par kilo ekstra på pulken om vinteren? Oh yes.

@runegutt123 Takk for at du legger ut forklaring til alle som ikke har erfaring med selve konstruksjonen. Hvis man bare husker at hver duk er en poncho med form som en "sirupssnipp", som igjen består av to likesidede trekanter, så kan med litt telt-origami lage nærmest enhver form på teltet. Jeg kjøpte et antall duker for flere år siden, og har lekt en del med dette, inkludert sirkustelt-9-dukeren du forklarte med bruksanvisning over. Jeg har også kjørt ved-ovn i 7-duker og 5-duker vinterstid, med en pipe-foring  gjennom hode-åpningen på duken. Igjen er brannsikkerhet- og kondens-aspektet forhold som gjør 

Jeg har dessuten et eget design å tilføre; et tillegg til de normale 5- og 7-dukerstelt (og de mindre vanlige 4-, 9- og 10-dukerer): Jeg har konstruert et romslig solo-telt til vinterbruk av 3 duker, der du tar to duker sammen slik at de møtes på langsiden. Så tar du den tredje duken og knepper inn med det spisse hjørnet mot toppen (og lar alle tre maljer møtes som feste for en enkelt teltstang (skistav), og du har da et fotavtrykk som er et pentagon, altså et fem-kantet en-stangstelt som ikke ser ut som en lavvo, men har svært lav profil og lav vinkel, kun ca 130cm høyt, og som tåler helvetes mye vind med barduner og skiene som plugger for disse. I tillegg får du en trekant (halv duk) til overs på en side. Denne blir til en super dør som faller over en meter under bakke-nivå, som gjør at du (ved siden av arbeidsgrop som gir ståhøyde selv om teltet har lav profil) også kan grave inngangen ned under bakkenivå og dermed få mye mindre vær inn i teltet når du går ut og inn. Teltet kan fint huse to mann og to sekker, men skal du ha sitteplass, kulde/arbeidsgrop og et område til matlaging, så er det et svært romslig solo-telt. Syr du en søm i de to første sammenføyningene og en lang glidelås i døråpningen, så kan det pakkes og brukes som et vanlig telt, uten noe knepping. Det veier riktignok ca 4kg med solide barduner, men det koster også ti tusen mindre enn et fullverdig vintertelt, som veier omtrent det samme...  og som ikke har noen av fordelene jeg nevner over :-).

Det er ikke noe for regn eller våt snø, men kan anbefales til de som er heldige og har noen duker liggende, og som telter på dyp snø i temperaturer langt under null.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.