Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av nytt telt for to: Hilleberg Allak?


spinnaker

Anbefalte innlegg

Etter mye lesing av reviews hadde jeg egentlig bestemt meg for Exped Orion Extreme, som ser ut til å være et ypperlig telt, bortsett fra at det er noe tungt (3,7 kg). ...men så fant jeg Hilleberg Allak, som også er et helårstelt, ca. samme størrelse, og som attpåtil "kun" veier 2,9 kg. (Det å lese og fundere på hva man skal kjøpe er jo ofte halve gleden...)

Jeg finner kun to ulemper med Allak vs. Orion Extreme: 1) Litt lavere takhøyde, 1.0 vs. 1.3 m, og 2) Siden Allak er et ganske nytt telt er det få tester/reviews på det. Orion Extreme har derimot haugevis av positive omtaler.

Allak er i tillegg noe dyrere.

Har trålet forumet for omtaler, og teltet blir riktignok kort nevnt i flere tråder, men jeg finner ingen "fullverdige tester". Er det noen som har Allak, og som har gode/dårlige erfaringer med det, gjerne i dårlig vær? Setter også stor pris på kommentarer rundt dette teltet i forhold til Orion Extreme (rene omtaler av sistnevnte er det mange av fra før på forumet).

Litt bilder: http://www.moontrail.com/hilleberg-allak.php

Enkelt å slå opp:

Sportsnett: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HIL36&var_1=HIL36-G&productbrand=&categorytxt=

post-5121-133474600499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper egentlig at det kommer mange positive kommentarer på dette teltet, for da har jeg funnet mitt neste telt! Dette har alle de detaljene jeg har sett etter i et helsårstelt for 1-2 personer. 2 fortelt, høye lufteluker og rimelig lett. Ser veldig bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært stolt eier av Allak i 6 mnd'er. Har brukt det på endel sommerturer, i tillegg til 2 kortere vinterturer i skogsterreng. Mao...har enda ikke testet det på høyfjellet vinterstid. Har ikke veldig stor erfaring med andre telt, men jeg har virkelig falt for dette teltet.

For det første så er det genialt enkelelt å sette opp. Liker også at du bare kan løfte det opp og plassere det hvor som helst!

Lav vekt er også en fordel!

Luftingen er også effektiv. Har enda ikke opplevd antydning til kondens i teltet. Har alltid hatt samboeren med på tur og har ikke opplevd teltet som lite.

Kort sagt så liker jeg teltet veldig godt, men har som sagt ikke testet det under harde vinterforhold. Med tanke på isfiske og lengre vinterturer ser jeg også for meg at et litt større fortelt kunne vært hensiktsmessig, om man er to personer.

post-4942-1334746005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint initiativ! Er også interessert i dette teltet som et helårstelt. Helt sikkert fint for to om sommeren, med sine to myggnettdekkede åpninger og utsikt over hele vidda når man tar frokost-kafffen før de første vindpust om morgenen og myggen herjer som verst :D Og kanskje et brukbart høyfjellstelt om vinteren også? Det er jeg spent på. Har jo nettopp solgt Staika-teltet mitt, og vil gjerne ha et Allak. Kjøpte Staika'n etter å ha vært mye på solo vinter-tur med Fjellheimen X-trem 2-mannns. Ville gjerne ha litt avveksling. Har et Unna jeg setter veldig pris på (4-sesonger i lavlandet og 3-sesonger i høyfjellet, for min del), og håper Allak kan bli ennå mer allsidig!

Men det gjenstår å se! Er veldig spent på teltet! Faren er jo at det kan bli verken fugl eller fisk; for tungt om sommeren (tyngre enn Unna, Akto, osv. og hakket for puslete, i tilllegg medd for små fortelt, om vintteren? :D

Men jeg tror jeg skal ha et Allak! så får jeg heller ta et Nammatj (?) hvis vi er to som skal på lenger på lenger vintertur i føyfjellet!

Hører veldig gjerne mer om dette teltet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allak er 105cm høyt, og virker høyrere! sinnsykt bra telt!! jeg er kjempefornøyd!

du burde og vurdere å impotere det fra usa! dollaren kommer snart til å synke, så da kan det være mye å tjene

jeg kjøpte mitt fra www.moontrail.com og fikk masse annet snacks med i prisen.

lykke til!

p.s. allak er det beste tomannsteltene jeg har vært borti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
allak er 105cm høyt, og virker høyrere! sinnsykt bra telt!! jeg er kjempefornøyd!

du burde og vurdere å impotere det fra usa! dollaren kommer snart til å synke, så da kan det være mye å tjene

jeg kjøpte mitt fra www.moontrail.com og fikk masse annet snacks med i prisen.

lykke til!

p.s. allak er det beste tomannsteltene jeg har vært borti!

Hvor mye betalte du i frakt og er det tollavgift på slike ting?

Når mener du dollaren kommer til å falle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

La merke til at det ikke var stormmatter, er ikke det et minus med tanke på at der er et vintertelt/helårstelt. Er det mulig å få kjøpt med stormmatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at det ikke var stormmatter, er ikke det et minus med tanke på at der er et vintertelt/helårstelt. Er det mulig å få kjøpt med stormmatter?

Hei.

Har ikke Allak selv men har Hilleberg Jannu. Har skrevet om temaet stormmatter i et innlegg i slutten av denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226&highlight=

Er også info om norsk mportør av Hilleberg som kan hjelpe deg med å få sydd på stormmatter dersom du ønsker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.