Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningsplan for toppturer


Tretopp

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19år, som er topp trent utholdene. Men har ikke så mye erfaring med toppturer.

Om noen år så har jeg lyst til å bestige alle fjell over 8000m.

SÅ er det noen som har noen forslag til hvordan trening jeg burde ha?

Hvilkne fjell her hjemme i norge passer til dette mitt formålet?

Og til sist er det noen som holder kurs/foredrag, Om sånne turer?

Tussen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to høyeste fjellene i Norge er Glittertin og Galepiggen.. (Mulig det ikke er skrevet rett:P) Men dett er fjell jeg tror det går ann å gå til, men skal du opp til 8000 m så må du vært er utrolig god klatrer. Ville anbefalt og trene i klatrevegger rundt om kring så det ble god. Men skal du ha et fjell så skal klatre til så vet ikke jeg helt.. Ligger sikkert noen i de fjellkjedene vi har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMBISIØS målsetting du setter deg uten å ha mye erfaring fra toppturer. Har ikke erfaring fra store høyder selv, men skal gi deg et kort svar likevel, har jo lest litt rundt gjennom årene... Andre får fylle ut :)

Ikke alle kropper tåler like godt store høyder, en progressiv testing av høyder er en god start for å finne ut hvordan du selv fungerer i høyden. Det får du ikke testet ut i Norge. Er mange tråder her på forumet som tar for seg høydesyke.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8894&highlight=h%F8ydesyke

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6480&highlight=h%F8ydesyke

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5887&highlight=h%F8ydesyke

Det tekniske mht klatring og bruk av utstyr kan du trene på hvor det måtte være, også i Norge. Finnes nok av alpine fjell som gir god trening. 8k fjellene mht vanskelighetsgrad, Lyngve (Distantpeak.com) skrev her at de 5 "enkleste" toppene er:

1.Cho Oyu

2.Manaslu

3.Broadpeak

4.G2

5.Shishapangma (true summit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å bestige topper på over 8000 meter er nok ikke en enkel oppgave for å si det sånn. man må være topp trent, ha gode kunnskaper og mange erfaringer.

du burde starte smått, skaffe deg grunnleggende erfaringer, og bygge deg oppover.

du burde lese en del teori, og utføre det i praksis.

mere vet ikke jeg, men kanskje du kan sende en mail, eller snakke med noen som har besteget f. eks. Mount Everest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre mye trening i Norge på det rent tekniske. Da mener jeg ikke bare klatreteknisk, selv om det også er en viktig del, men også når det gjelder bruk av utstyr, sette opp camp, lage mat, tørke klær, reparere utstyr etc.

En annen ting som er viktig å trene på, som du også kan gjøre mye av her hjemme, er å oppholde seg et par uker i et telt mens det er kaldt, altså vinterstid. Når du kommer over 5-6 tusen meter, litt avhengig av hvor du er, så begynner det fort bli minusgrader døgnet rundt selv på de fineste dagene (solen gir strålevarme, men med en gang den forsvinner blir det kaldt), så man må være forberedt på å gjøre ALT mens det er ganske guffent i form av kulde og sterk vind, samt at klærne dine ofte er kalde og våte etc. Du kan selvsagt få kanonfine dager over 5 tusen meter også, men du må være foreberedt på at det er rimelig "kjipe forhold" store deler av tiden.

Det du ikke får trent på i Norge er høyde. Da må du rett og slett komme deg av gårde og ta noen topper i utlandet. Det nærmeste og billigste som en start er alpene. Der er det 70-80 topper over 4K hvor du kan velge og vrake som en start. Så er det bare å ta stegene videre derfra. De enkleste er type Elbrus og Kilimanjaro som er under 6K der man kan henge seg på en bråte kommersielle turer. Så er det f.eks. Aconcagua, Denali, Lenin etc på +/- 7K som begynner bli betydelig verre,. Etter hvert er det "bare" toppene i Asia som står igjen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestige så høye fjell som over 8000 meter er det nok en fordel å være godt trent fysisk. Men å unngå feks. høydesyke og slikt har ingenting med O2-opptak å gjøre. Det er individuelt hvordan kroppen takler høyden, og hvor lett en kan bli akklimatisert. Erfaring er viktig, det å være selvstendig og vite hva man skal gjøre og ta de rette avgjørelsene. Du bør jobbe deg gradvis oppover og gjøre deg erfaringer med høyde og kulde. Start med Alpene, deretter høyere fjell i Andes eller Alaska, så har man Pamir og Himalaya slik som "jarmol" forteller. Det er ingen spøk å bestige å bestige så høye fjell, en stor risiko og en lang vei å gå. Lykke til med prosjektet!

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14018&highlight=

Forresten er himalayaklatreren Eirik Tryti litt aktiv i forumet med profilen "Eirik", han har lang erfaring og mulig du kan sende ham en mail med noen spørsmål. Han holder også foredrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha:

Brekurs

Klatrekurs

Kameratredning

Overnatting i telt i storm

Førstehjelp

Kommunikasjonskurs

Overnatte ute vinterstid med bare spade som hjelpemiddel

Sjekket din evne til å tåle høydeopphold

Kunne laget en laaang, laaang liste så du har nok en god tur å gå før du er på 8000 meter.

Men for all del, Stå på. En dag står du der oppe og ser ned på alle oss andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.