Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygg is?


TheBear

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det med 0 til 5 minusgrader før isen er trygg på et vanlig vann, ikke spesielt stort men ikke lite heller, ta bare utgangspunkt i et vann du kjenner til.

skal på tur om 5 dager og det er ikke meldt så fryktelig kaldt dette er tempraturene midt på dagen, når tempraturen er på sitt høyeste:

i morgen: -1

tirsdag: -2

onsdag: 1

torsdag: -2

fredag: -3 (reiser fredag)

lørdag: -3

søndag:-5

mandag -6

på natta er det meldt -5 til -8 grader hele uka. har vært samme vær i området siden julaften.

men vannet har nok et lite isolerende lag med snø.

skal selvfølgelig sjekke isen når jeg kommer frem, og ta alle forhåndsregler, men tar litt tid å gå rundt vannet så trenger en anelse om mulighetene til å krysse rett over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke si hvor det gjelder, kanskje noen vet. Husk å sjekke isen flere steder, kan variere stort.

Et år siden gikk jeg over Tyin, da var store deler av vannet åpent, men der jeg gikk var det 20cm+ stålis.

Nå i jula gikk jeg overalt på Dovre uten å ofre en tanke til isen der, jammen ble jeg overasket når det ble klarvær og så at jeg hadde gått nesten rett ned i åpne vannhull et pr dager før :wink:

Tipset blir da; Regn med å gå rundt, sjekk når du kommer frem, ta det som en hyggelig bonus hvis isen er tykk nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is uten snø legger på seg 2-3 mm per minusgrad per døgn når isen er tynn (altså hvis gjennomsnittstemperaturen i døgnet er -5 vil det legge seg ca. 1 cm). Tørr snø, selv få cm vil forsinke dette mye uten at jeg kjenner noen tall på det. Ved klart vær kan isleggingsprosessen bli forsterket da isoverflaten er kaldere enn lufttemperaturen (isoverflaten stråler ut energi, akkurat som man kan oppleve rim på bakken ved noen plussgrader, under åpen og klar himmel).

Hvor har du tenkt å gå? Så skal jeg undersøke om vannene er trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.