Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers 2009(750 km)!


Siig

Anbefalte innlegg

Hallo :D

Til sommaren planlegger eg ein lengre spasertur aleine(15 år). Den vil starta med Femund-Tynset-Alvdal-Alvdal Vestfjell-Rondane-Vågå-Jotunheimen-Skarvheimen-Voss-Stølsheimen-Bergen. Rekna med å bruka 30-35(ca 750 km) daga på turen. Eg skal bu i telt og leve villmarkslive. Turen blir litt dyr. Så lurer eg på noken ting. Er det noken som har erfaringa med ein sånn tur? Eg vurderer å gå rund Femund eller er det lurest å ta båten øve? Båten øve er mykje kortare :) Er det noke som veit kordan eg kan få sekk, telt, osv sånt litt billigare? :) Eg skal handla i butikkane rundt om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

first things first.

* har du noen erfaring med en så lang og komplisert løype tidligere ?

* har du planer om å gjøre kroppen klar for den slags belastning,

- gå~3 mil om dagen med ~20 kilo oppakning.

andre ting som du kanksje bør merke deg er proviantbiten. har du lagt opp en rute som går innom proviantlagre(matbutikker). de jeg vet om som har gjort lignende turer, forteller at dette er kanskje en av de tingen du må være mest obs på. ha kun proviant for 3-5 dager i ryggsekken så du slipper å bære deg ihjel.

normalt, når man skal gjøre store innkjøp så bør du få et sted mellom 20 - 30 prosent avslag på villedende utsalgspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips en hvis du synes turen blir i dyreste laget er å kjøpe utstyr som er bra nok, men ikke nødvendigvis det dyreste. Da sparer du fort mange lapper. Sannsynligvis har du mye utstyr fra før ettersom du har en del erfaring. Mye av det kan sikkert brukes på denne turen også.

Når det gjelder Femund. Skal du først gå Norge på tvers ville jeg ikke tatt båten over! Legg heller ruta slik at du ikke treffer midt på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo ut som et spennende prosjekt! Møtte en dame i 2005 på Uranostind som var underveis på sin tur tvers over landet. Angående proviant vet jeg at noen turisthytter selger brød og pålegg, bla. Gjendebu. På biten mellom Vågåmo-Voss er det mulig du bør tenke på det så slipper en å dra langt ned i dalen til bygdene for å handle. Tyinkrysset har hvertfall matbutikk uten at det er noen omveg. Et turfølge hadde kanskje vært en fordel slik at dere kan fordele felles last som gassapparat, måltider og annet utstyr. Men det er vel kanskje ikke lett, for når en går så langt er det viktig at begge er innstilt på turen. Det er en veldig kupert løype, mye opp og ned i dalene som er beintungt med en 20-30 kg sekk. Så tenk nøye gjennom hvor du skal gå.

Lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til at denne turen skal bli speislt dyr! Husk å veie pengebruken opp mot hvor mange penger du ville brukt hvis du IKKE var på tur. Vær litt nøktern i utstyrsvalget, og bruk utstyr som er godt nok uten å koste skjorta.

Tidsanslaget ditt ser greit ut, har selv gått Skandinavia på tvers, 720 km på 33 dager. Det ble da tid til en og annen hviledag underveis, noe du både må og bør regne med. Har du vurdert å ta med hund? En god kløvhund kan spare deg for noen kilo i sekken.

Selv delte jeg turen opp i tre etapper, hver på 11 dager, men provianterte for 12 slik at jeg hadde litt å gå på. Provianten ble sendt i forveien slik at den lå i post i butikk og ventet. Den største utgiften jeg hadde var i form av kart, kjøpte vel kart for ca kr1900.

På denne turen trenger du slettes ikke noe mer fancy utstyr enn på en ukes tur. Det du trenger er kunnskap om å bruke det riktig. Og der vet du antagelig best selv hvor landet ligger. Vær imidlertid obs på at det vil bli en del slitasje i løpet av turen. Skoene du bruker bør være inngått, men ikke mer en det. Har du brukt skoa en del er sjansen stor for havari mot slutten av turen. Går du med tung sekk i en måned vil du garantert oppdage at det er stor avstand mellom de faktiske forhold og selgerens/ produsentens lovprisninger av skoa.

Gå nordom Femunden (evt sør for). Det er en flott tur, dessuten bør du ta med deg de få kilometerne når du først skal gå alt. Du kan jo evt starte fra Langen, sette igjen mye av utstyret der (også teltet, i marka kan du satse på koiene), og så gå inn til grensa med relativt lett sekk, for så å gå ca samme vei tilbake, og plukke opp utstyret ved Langen igjen før du rusler videre over mot Tufsingdalen.

Med den ruta du har lagt opp til, ville jeg definitivt satset på å gå litt sent på sommeren. Er mye snø vest i Jotunheimen som skal smelte, så hvis du starter for tidlig kan du få trøbbel der.

Uansett så blir nok dette en knalltur med masse herlige villmarksopplevelser både i skogen og i ville fjellstrøk. Husk solid fiskestang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis resten av utstyret skal ligge i samme klasse som fiskeutstyret skjønner jeg at turen kan bli dyr....

Det hadde forøvrig vært artig om du kunne fortelle litt om turene du har gått på 350km. Litt lengre enn det de fleste av oss pleier å gå. Du har da sannsynligvis gjort deg nok av erfaringer til å kunne ta gode selvstendige valg angående utstyr. Kanskje du også kan dele noen av utstyrserfaringene dine med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på tvers! 750 km! Hva er poenget, gjør heller som meg, ta Norge på tvers Riksgränsen-Robaksbotn, den turen er mye rimeligere, tar deg bare 4 timer....

:)

Nei, det var fleip, selvfølgelig..

Imponerende av en 15-åring! Det vil jeg gjerne støtte. Trenger du å låne noe utstyret du snakker om, kan du sikkert låne det av meg, har masse. Send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekult prosjekt!

Men jeg er litt skeptisk.

Hvordan skal du klare 750 km på 35 dager? Attpåtil til fots?

Det tilsvarer over 2 mil til dagen uten hviledager.

Med mindre du er i knallform og har superlett sekk, så tror jeg ikke du klarer det på 35 dager pga

daler, kupert terreng, fysiske belastninger og andre hindringer som ofte kan gjøre dagene lengre.

Men for all del, jeg blir imponert hvis du klarer det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 35 dager var noe lite.. Ville gått opp i minst 40 eller 50.. Skal være litt kos på tur, ikke bare blodslit fra start til slutt..

Har personlig en liten tvil på at du klarer det, skal selv på en tur som er 300 km lag til sommeren. Vet ikke selv om jeg klarer den, er i mitt 15 leveår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis skal gå Rogaland på langs til sommeren. Som også er regnet til 300 km, og turen planlegger vi å gjennom føre på 25-30 dager. Ikke vits å stresse på tur. Man skal også oppleve.

Jeg ville gått opp til 45-50 dager. Da ville du fått rikelig med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei,

Takk for det. Det blei 36 døgn til sammen. 3 døgn gjekk vekk i spybya i Rondane. Det var litt tungt dei første dagane etter det, men det kom seg;) Været var vekslande heile veien. Var kjempeflott i Femundsmarka:)

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen blei gjennomført i sommer. Eventyr. 750 km til fots tvers av landet. Kjem med turtapport og litt bilder så sant som eg har tid.

Sigve

Flott å høyre at ungdomen tar seg ein tur ut i skogen om sommaren. Gratulerer med gjennomført tur. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.