Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormberg


rotehodet

Anbefalte innlegg

har tittet gjennom utstyrstråden nå, men kan ikke se noen referanser til Stormberg produktene.

på vei hjem i dag tok jeg turen innom alle sportsbutikkene som ligger i triangelet storgata/kirkerista - stortorget/grensen og torggata. det vil si, bortimot alle sportsbutikkjeder som er å oppdrive i norge.

prøvde å fiske litt med butikkbetjeningene på hva de synes om stormbergproduktene, men betjeningen er for kjøpt og betalt av sine egne leverandører til at man får noe fornuftig ut av de.

- utenom stormberg selvfølgelig, de hadde masse positivt å si om produktene sine.

duger stormbergproduktene, - eller er det kun de tradisjonelle overprisede merkeproduktene som holder mål ?

edit: formål : vinter på bortoverski. med overnatting i telt eller hytter langbortevekkistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv flere fleece gensere fra nevnte merke. Veldig fornøyd med de :)

Kjøpte en såkalt skalljakke fra stormberg påsalg på XXL. Jakka er god og bruke holder regnet ute og er vindtett.

Kvalitetsmessig kjennes den helt ok ut, men jeg ser at noen sømmer begynner å bli fornøyd, samt i dag delte glidelåsen seg nedenfra mens jeg hadde den på.

Jakke har en membran som jeg ikke husker hva heter i farta.

Da jeg kjøpte jakken spurte jeg selgeren hvordan den var i forhold til GoreTex og lignende.

Selgeren var ærlig og måtte innrømme at man får det man betaler for.

Som nevnt er den forholdsvis vanntett, men puster gjør den heller dårlig.

Litt dårlige løsninger mtp lommer.

Tror nok jakken er mer beregnet som en dagligdags jakke, ikke en jakke for de store turer...........

Men som selgern sa, du får det du betaler for. Jeg gjorde vel akkurat det da jeg kjøpte jakken på tilbud for 399,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte vel et par prisklasser over 400 lapper.

de hadde noen jakker i prisklassen rundt to tusen kroner også som hadde vært bra å få litt brukeropplevelser / erfaringer om :)

var på brand store`n til stormberg i storgata. flott butikk, men jeg synes de mangler litt dibbedutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte stormberg anorakk-bukse, vindlue, vindvotter på hardangervidda 5 dager med telt i påsken ifjord og var godt fornøyd. Har brukt sakene etter det også, vindtett, pustende (ikke noen unødvendig mebran i kuldegrader og høy fysisk aktivitet) solide sømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også inntrykk av at disse produktene har en jevnt over dårligere kvalitet enn f.eks Bergans og Nørrøna. Da snakker jeg om skallklær nå, som jeg har best erfaring med. Når det kommer til fleece er nok Stormberg helt på høyde med andre produsenter. Men skallklær får en nok som en betaler for der ja, har litt erfaring fra ei jakke som jeg hadde med sømmer som gikk i oppløsning, elendig pusteevne, dårlig passform etc. Et jevnt over dårlig inntrykk. Synd, men sant. Skal en gå for noe fra stormberg, blir det nok en genser eller to i fleece, type 100,- klassen! :) Etter min mening bedre å legge litt mer penger i klær, og investere i kvalitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men.

hvor kommer dette inntrykket fra ?

har det vært noen objektive tester, sammenligninger med de klassiske og tradisjonelle merkeklærne, er det noen her eller "der" som har testet klærne selv osv osv...

eller har vi bare gjengs oppfatning at så lenge det er litt billigere, så må det være dårligere., kombinert med god markedsføring av de klasssiske og tradisjnelle overprisede merkeprodusentene.

jeg er på utkikk etter to sett skallklær til normal mosjonsvinterbruk - inkl. et par ukers turer på fjellet fra hytte tilhytte, hvis det er slik jeg kommer unna med halv pris uten å oppfatte klærne som merkverdige mindre gode (les dårgliere kvalitet) enn de tradisjonelle - ja da satser jeg selvfølgelig på dette.

men som sagt, virker på meg som om ingenhar testet den siste rangen av modeller dehar inne - og da blir det umulig å bare gå for den løsningen. alternativet er å være først ute, kaste meg over Stormbergbølgen, men.....det er litt av et sjansespill.

kanskje jeg burde kjøpe et skalldyrsett til kjærringa, og se hvordan klærne fungerer med mine egene øyne, i håp om at hun ikke får frostskader, blir gjennomvåt eller vondt verre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmprft.

resultatene av testene var dessverre ikke så oppløftende som jeg håpet på :-(

de gjorde det godt til hverdagslig bruk, men testene viste at de hadde litt problemer med pusteegenskaper og vekt - noe som er viktig når man skal bli borte fjorten dager fra heimen.

det blir vel kanskje konklusjonen så langt, hvis stormberg ikke kommer med noen supre nye produkter i fremtiden, eller at andre tester og erfaringer viser seg anderledes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være 14 dager borte i fra heimen bør man vel satse på noe i bedre kvalitet. Jeg ga bort en Stormberg jakke som jeg selv fikk på jobben i presang, og vedkommende som fikk den var storfornøyd. Til vanlig hjemmebruk og lettere turbruk er det sikkert helt greit nok.

Men jeg vet ikke - jeg er blir ikke mindre skeptisk når man kaller stoffet Prore Tex... Det er et forsøk på å villede (synes jeg).

Fleecen til Stormberg har jeg veldig god erfaring med til lettere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noen som har testet sormberg sin dunjakke? Tror den het Nordlys. Jeg har lenge sett etter ei dunjakke, og denne var det ikke så ille pris på. Jeg fikk testet den i butikken,men ble veldig skeptisk til glidelåsen som ikke holdt seg oppe bare den fikk litt press. Mulig dette funker, men jeg ble uber skeptisk når glidelåsen gled ned når jeg presset haken litt imot. Ellers virket jakken helt grei. Noen som kan bekrefte, avkrefte dette med glidelåsen?

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes da veldig mistenksomt ut.

har du mange små haker, eller få store ?

mitt forslag er at du løfter blikket litt fra bakken, rett frem f.eks, eller litt opp i lufta så hakene ikke presser glidelåsen nedover :D

fra spøk til revolver, nei jeg har ikke hørt om lignende. jeg har en softshell jakke som er et par år gammel, som jeg ikke har hatt det problemet med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det noen som har testet sormberg sin dunjakke?...

Ove

Har ikke testet den, men dunjakke er det siste jeg ville kjøpt fra et billigmerke. Kjøp heller en dynjakke. En god dunjakke bør ha dun av god kvalitet, stoff som hindrer dun å vandre ut og god passform. I dunjakker med mye fjær (les billig) er det mye større sjanse for at dunen vandrer ut. Dårlig dunkvalitet gjør også jakka vanskelig å vaske. Jakka blir ikke noe særlig lettere enn en dynejakke, som tåler nedbør bedre.

Det er dessuten mye salg på gode dunjakker for tiden. Se f.eks. romjulssalget til www.sportsnett.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Stormberg fleece og er fornøyd. Fjellue og til dels vindvotter samt lignende enkle ting kunne jeg ha kjøpt av Stormberg. Tross alt, hvor vanskelig er det å lage slikt uten produktfeil? Jakker og bukser vil jeg aldri kjøpe av Stormberg. Jeg hadde en jakke en gang og glidelåsen var slitsom å betjene. En jeg kjenner kjøpte en skibukse hvor lommene sa takk for seg med en gang fordi de ikke var sydd, men tapet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender du mail til "support" får du tilbakemelding fra en som kun skriver under med sitt fornavn. Det er useriøst!

Jeg fant frem til hans etternavn alikevel, og jeg tror han skjuler sitt etternavn pga. sin inntekt. Stormberg skal jo være et selskap som bryr seg om de som ikke har det så bra. Da passer det dårlig å ta ut en lønn som tilsvarer statsministerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender du mail til "support" får du tilbakemelding fra en som kun skriver under med sitt fornavn. Det er useriøst!

Jeg fant frem til hans etternavn alikevel, og jeg tror han skjuler sitt etternavn pga. sin inntekt. Stormberg skal jo være et selskap som bryr seg om de som ikke har det så bra. Da passer det dårlig å ta ut en lønn som tilsvarer statsministerens.

hallooo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jep, min stormberg (var det geilo?) bukse hadde ikke sydde sømmer, men kun teipede. Hele buksa gikk i oppløsning ila 2-3 uker i fjor vinter. Kjenner en som har dunjakka, kjøpt på tilbud for en måned sia og lommene har begynt å gå opp allerede. Han har kun brukt jakka som byjakke.

Fleecene er fine, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interressant tema, Rotehode!!!

Jeg har brukt en fleese genser som har vært helt grei. Men når det gjelder passform så er det nok endel andre jeg ville valgt istedet (men da går også prisen opp selvsagt)... Pris er jo ikke alt til syvende og sist tross alt.

Jeg prøvde også en dress (rød anorakk m/bukse) i butikken, ble fristet da jeg så prisen. Men huff og huff for en passform, jeg så jo ikke ut i måneskinn!!! Og dessuten så var det ikke komfortabelt å bøye seg i den osv. Jeg skjønte fort at dette ikke var noe for meg. Jeg er en person som setter stor pris på funksjonelle klær og lar det gjerne gå på bekostning av jålefaktor-greiene. Jeg er ikke så interressert i å se best ut.... Men Stormberg ble bare fullstendig skivebom for meg.

Etter det besøket i prøverommet ble inntrykket mitt av Stormberg ettertrykkelig satt tilbake. Tror det vil ta lang tid før jeg gidder å prøve noen nye Stormberg klær igjen. Tror dem burde prøve klærne selv før dem starter masseproduksjon i fremtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fem øre i denne tråden er min erfaring med fleecen: den holder ikke mål... Jeg har på to gensere opplevd at sømmene røk, mer eller mindre over hele plagget! Dette var to år siden når Stormberg var relativt nytt - i allefall for meg - og jeg ser at siden da så har andre vært mer fornøyd enn meg.

Hva skallplaggene angår så har jeg ingen erfaring med Stormberg. Derimot brukte jeg litt mer penger på Helsports skallplagg. Min erfaring fra det kjøpet er at jeg nok må bruke litt mer penger neste gang... Enda vil jeg ikke blåse et femsifret beløp på pro shell, så jeg skal prøve Patagonia Shelter Stone denne gangen.

Til de enkleste turene er Stormberg perfekt. Men ikke kjøp noe med utgangspunkt i hva du har gjort så langt - kjøp så det holder til hva du har tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kun erfaring med en stormberg softshell-jakke som fungerer godt til mitt bruk, dvs i byen når det ikke regner.

Stormberg sier selv at tøyet deres ikke er lagd for krevende turer, men at merket skal fylle hullet mellom "sparkjøp" og norrøna etc. Dermed er nok Stormberg godt nok for de fleste av oss, men det kan nok være lurt å legge mer penger i "basis-plagg" som skalljakke og bukse.

Personlig tenker jeg at det er bedre å legge litt penger i produkter og få noe man kan stole skikkelig på. Jeg husker for eksempel ikke hva norrøna jakken min kostet for 5 år siden, men den funker bra enda! (og det etter daglig bruk i Bergens-vær)

Det som må sies om Stormberg er at de bruker 1% av omsetningen på humanitære-formål, og at man kan levere inn sitt brukte tøy og få pant/rabatt på nytt stormberg-tøy. De har og et mål om at en andel av de ansatte skal være personer som tidligere har slitt sosialt, gjerne sittet i fengsel ol. Og forsøker dermed å gi en rekke mennesker en lettere hverdag. Jeg vet ikke om noen andre selskaper som har en like miljø-vennlig/sosial-profil.

Så alt i alt er det nok ikke stormberg man går til nordpolen med, men det gjør jobben for søndagsturer i marka året rundt. Og de forsøker å gjøre verden til et litt bedre sted :)

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når XXL hadde åpningstilbud på Lagunen her i Bergen solgte de den Vidda buksa (TROR JEG, vel å merke, alt tyder på det) for 299,- med veil 799,- i store bokstaver, jeg tenkte at dette må man jaggu benytte seg av, den sèr jo ålreit ut til småturer.. Men den varte altså i 3 turer før glidelåsen nede ved høyre ben ikke lenger fungerer, knappen i innergamasjen nederst har for lengst forsvunnet, og Stormberg gamasjene jeg kjøpte utenom røyk i glidelåsen allerede 2. turen..

Så, jeg fortsetter å handle kvalitetsting på tilbud fremfor å kjøpe Stormberg, selv om man ikke klarer å stanse forbruket trenger man ikke å gjørspå ved å kjøpe lavkvalitets-søppel og bytte det ut hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.