Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktdresser eller alt-mulig-plagg?


Torgis

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid vurdert Dovre-dressen til norrøna (og etter å ha lest litt her, vurderer jeg Racon-dressen enda mer), men er disse ment bare til jakt i sommer og høst-halvåret, eller duger de til vintertid også? Er de dugende til skitur over vidda i februar eller snøhule-turer? Prøver å finne ut om det er vits i å invistere i 2 membran-dresser.

Jeg satser på at alle som vil diskutere GTX vs Dermisax tar det i den andre tråden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For seriøs bruk vintertid er en rekke goretex jakker etter min mening uegnet. Det er spesielt hetteløsningene og lengde som er for dårlig. Jeg har en gammel Norrøna Trollveggen jakke jeg er meget fornøyd med. Den har en god hette (en kamerat fikk f.eks. problemer med Arcteryx Theta jakka i liten kuling, selv om han hadde slalåmbriller), store og flere lommer (til votter, luer, mat etc), beskyttelsesklaff foran glidelås (hvis den ryker, tjansen er ikke stor, men hvis det skjer i drittvær ligger en tynt ann) og går gått ned over baken (essiensielt så lenge du ikke bruker bib).

Har verken Dovre eller Recon dressen, men har sett nøye på begge to. Begge virker som de tilfredstiller kriteriene over godt (er litt usikker på hetta på Dovre). Recon har bedre luftingsmulighet, noe som kan være viktig hvis det er eneste buksa man har med.

Disse jakkene er såpass kraftige at de kan bli for varme om sommeren. Går du med sekk, det regner mye og er over si 15 grader kan du bli like våt innenfra, selv med lufting. En lettere GTX jakke vil fungere noe bedre. Større ulempe er at de tar mye plass i sekken og er tyngre enn lettvektsjakkene.

Norrøna opplyste i en epost til meg at de planlegger å lage Recon i proshell først i 2011. Jeg kan ikke si at jeg opplever at proshelljakka mi "puster" bedre enn XCR (noe definitivt en e-Vent jakke jeg hadde gjorde).

Dovre dukker opp på salg en gang i blant. Jeg har ikke funnet Recon billig noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Recon er absolutt en super helårsdress, selv om den kan bli litt varm sommers tid, men er etter min mening helt super! Høst og vinters tid er den helt suveren, ikke noe problem med verken snø eller regn. Anbefales på det sterkeste. Har sett XXL ha Recon dressen på "tilbud" til 6300,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Recon var på tilbud helt nede i 5,500 på jaktogfriluft.no tidligere i høst...

Det er jo sant at XXL har pakkepis på hel Recon til 6,6 eller noe slikt.. det er vel standard tilbudet? Hør i butikkene om de har fjernet "settet" fra internett, jeg vet de har dèn prisen der iallefall.

Lende23: Sommerstid er perfekt for en Paclite dress, om du har råd til å kjøpe ny hver sesong.... Härkila`en til kompisen er stappfull i rifter og skrammer, vindtett er den ikke lenger :cry: men min Norrøna Forelhogna har bare èn rift i høyre knè, kjipt å betale 350 spenn for å få det fikset men litt må man regne med når man driver fjellklatring med knærne.. Forelhogna er også kjent fra testene for å være ett av de mest slitesterke lite plaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.