Gå til innhold
  • Bli medlem

Kneppetelt


runegutt123

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei.

Det er to bilder her av 5-duker og 7-duker.

http://www.rekruttbatteriet.com/archives/626

Vi brukte 7 duker med vridd topp + en ekstra duk for å gjøre åpninga mer fleksibel...

Dette gir best plass for et lag på 8 stk.

Dobbelknepp er viktig for å gjøre det varmest mulig om vintern.

Hadde mange fine netter i disse teltene... Så lenge vi fyrte så fungerte dem helt etter intensjonen og holdt oss tørre fra regnet til og med...

Problemet kom da været skifta fra +3 grader og pissregn til -13 grader iløpet av halvannen time...

Da ble det noe problematisk å sette opp teltet som lå sammenrulla i pulken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en lien deja vu her,

jeg er usikker på om noen slår "rekorden" til laget mitt i sirdalsheiene for snart femten år siden.

vi startet tidlig på morgenen en januar dag med mildvær og regn, deretter gikk vi opp i fjellet, høydemeter for høydemeter- temperaturen sank for hver meter vi gikk, timene gikk, og til slutt - nærmere seksten timer senere fikk vi beskjed av befalet å kneppe dobbeltknepp 8 duker samt gjøre stand forsvarsborger m.m. temperaturen var drøye minus ti grader. ingen klarte å bøye fingrene, desto verre var det å kneppe teltet siden alle hullene hadde frosset igjen.

tid brukt :nesten 1 time :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Lurte på om det er noen her inne som har noe som helst peiling på hvordan man knepper 2 duker ( for to mann ) Jeg har en 7 duker men syntes det er J..... tungt bære på alene, når vi bare er to som er ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kammerat som er helt hekta på gammelt militærutstyr. Kjører på ferie med en gammel Ural med sidevogn og i sidevogna ligger telt og annet militærutstyr som kunne holdt liv i et helt kompani. Han er skotte og var med i aksjonen på falklandsøyene. Det var kanskje da noe gikk litt galt oppe under topplokket på ham.

Jeg er også med som leder av en liten, humanistisk speidergruppe, og han har supplert oss med et helt lass av disse teltdukene. Kanskje han har noen oppskrifter. Jeg skal spørre.

Ellers er jeg, som gammel infanterist, mest vandt til syvdukeren med snudd toppduk. Stormknepping rundt toppen og dobbel knepping på sidene pleier å gjøre susen.

Har du foresten sjekket med forsvarsbrukt om de har noe?

post-4379-133474745251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at jeg ikke er alene her om å samle på militærutstyr ! :) Ja jeg har sett på bildene til forsvarsbrukt, men er ikke helt sikker om man må bruke stenger eller om man bare kan feste det med tau i trær ( som jeg pleier å gjøre ) pluss at jeg ikke er helt sikker på hvordan man knepper de sammen.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en lien deja vu her,

jeg er usikker på om noen slår "rekorden" til laget mitt i sirdalsheiene for snart femten år siden.

vi startet tidlig på morgenen en januar dag med mildvær og regn, deretter gikk vi opp i fjellet, høydemeter for høydemeter- temperaturen sank for hver meter vi gikk, timene gikk, og til slutt - nærmere seksten timer senere fikk vi beskjed av befalet å kneppe dobbeltknepp 8 duker samt gjøre stand forsvarsborger m.m. temperaturen var drøye minus ti grader. ingen klarte å bøye fingrene, desto verre var det å kneppe teltet siden alle hullene hadde frosset igjen.

tid brukt :nesten 1 time :-/

Uff husker en sånn episode selv, 16-17 timers marsj, 10 blå og kneppe telt, hehe. 1.5 time og når vi var ferdige sovna han ene stående under skriving av vaktliste - falt selvfølgelig oppå teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du finner 3 duker i det gamle vinterdirektivet for Hæren fra 1956. Du spør om 9 duker. Den kan jeg ikke finne, men 10 duker er nevnt i det nye vinterdirektivet. Jeg har prøvd å laste dem ned til deg, men gjør ett eller annet feil. Kanskje du har tilgang på disse publikasjonene?

Ellers gjorde jeg noe artig en gang. Var ute med en tropp på 22 mann. Så begynte vi å kneppe en 22 duker. Den så ikke ut i måneskinn, men den funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet fra forsvarsbrukt var det mulig å skjønne oppskriften på lavvo.

Jeg husker jeg bomma stygt og handlet noen svenske knappeteltsduker for noen år tilbake. Vi fant aldri ut noen fornuftig måte å knappe disse sammen på. Den norske varianten er mer anvendelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kammerat som er helt hekta på gammelt militærutstyr. Kjører på ferie med en gammel Ural med sidevogn og i sidevogna ligger telt og annet militærutstyr som kunne holdt liv i et helt kompani. Han er skotte og var med i aksjonen på falklandsøyene. Det var kanskje da noe gikk litt galt oppe under topplokket på ham.

Jeg er også med som leder av en liten, humanistisk speidergruppe, og han har supplert oss med et helt lass av disse teltdukene. Kanskje han har noen oppskrifter. Jeg skal spørre.

Ellers er jeg, som gammel infanterist, mest vandt til syvdukeren med snudd toppduk. Stormknepping rundt toppen og dobbel knepping på sidene pleier å gjøre susen.

Har du foresten sjekket med forsvarsbrukt om de har noe?

Du må da ikke stormkneppe toppduken :)

Du får kant rundt hele taket, og dermed masse vann inn i regnvær.

Dobbeltknepp taket, og stormknepp rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke stormkneppe toppduken

Du får kant rundt hele taket, og dermed masse vann inn i regnvær.

Vi hadde en forholdsvis fersk fenrik i forsvaret som gav ordre om nettopp dette, noen av oss inkompetente menige kommenterte det potensielle bassenget på taket; men svaret var: "Det er vinter og det snør, følg ordre". Det var bare så utrolig synd at det ikke var fenriken som lå under "luka" når mildvær og primusfyring skapte fossefall midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke stormkneppe toppduken

Kan det være jeg som husker feil? Kanskje det var sidene vi kneppet med stormknepping og la toppduken øverst med dobbel knepping? Det virket faktisk mer fornuftig hvis det skulle komme regn.

Det går jo også ann å feste et tau eller to i midten av toppduken og løfte den opp for å unngå baseng på taket.

Det begynner å bli noen år siden knappeteltet og min egen teltsamling har også blitt litt mer hi tec siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.