Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear EV2, erfaringer? Noen alternativer?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Mountain Hardwear EV2, er det noen som har erfaringer med dette teltet sommerstid og i litt fuktige høstdager? Hvordan er kondensproblemene i dette teltet?

Er som så mange andre på utkikk etter et lett 1-2mannstelt, men vil gjerne ha i pose og sekk :D

Teltet bør helst være så lett som mulig, men samtidig skal det ikke gå så veldig på bekostningen til stabilitet i vind. Vet jeg er veldig kravstor nå, men kan vel hende det er noen som kan hjelpe meg.

Er det mulig å få et telt som veier rundt 2kg, lavt volum, og som tåler våte høststormer? Kommer jeg til å bruke det på vinteren? Stort sett er det tarp som blir med på vinteren, men ikke noe negativt et telt som klarer det heller. Har et vintertelt, men det er til 4 pers, og veier nesten 4kg, så det blir ikke de lange turene med det teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har et cho oyo og kikket på et ev2 i butikken for en uke siden. ble ikke imponert, så cho oyo beholdes.

duken er tynnere og innsiden er helt glatt akkurat som om den er PU belagt. ser ut som innsiden er rimelig utsatt for delaminering og riftskader.

stiller også sørsmål til hvor gode pusteegenskapene er. kondens og rim vil garantert falle ned pga den glatte flaten.

cho oyo har et mesh belegg på innsiden som forhinderer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukt teltet under temperaturer fra +8 til -15, også kraftig regn, aldri vært plaget av kondens.

en gang kunne jeg kjenne at duken var litt fuktig under toppen, men det ble helt ubetydelig og uvesentlig.

event rim "henger" fast i meshet på innsiden, og fordamper uten å dryppe ved litt fyring.

duken til bergans virker dessuten veldig mer solid og tykkere enn andre endukstelt.

noen her inne har jo erfaring med både cho oyo og exped polaris. kanskje de kan sammenligne disse to ?

EV2 er sikkert et godt vintertelt, men er usikker på pusteegenskapene og kondens når det blir brukt under -10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra hvordan duken på EV2 føltes og så ut, tror jeg sommer bruk blir en helv.... fuktig opplevelse.

har erfaring med helsport lavvu ( 1duk) og den kondenserer noe inn i granskauen uansett temperatur, også under fyring.

det renner nedover sidene og det blir noe utrivelig miljø. for camping skaffet jeg med en bomullslavvo, dette er en helt annen verden og miljøet er utrolig mye bedre. tørrere, lunere,mørkere,varmere og dessuten like vanntett. minuset er større vekt.

vil bare poengtere at fuktighet\kondens\lystetthet etc påvirker miljøet i teltet og vil være avgjørende for hvor fornøyd du blir.

jeg forkastet EV2 etter å ha kikket på det, selvom jeg alltid har hatt lyst på det og sportsnett har hatt det til halv pris en stund .......

prøv å finn ut litt om exped polaris, event bibler i-tent\eldorado fra ebay.sistnevnte går også under navnet black diamond.kan gjøre noen gode kjøp hvis du følger med.ellers går det jo noen bergans cho oyo for salg i ny og ne, søk under kjøp\salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbler telta virker noe tyngre, samt att det ikke er noen plass å legg pakningen. Det er iallefall ikke plass til to med pakning. Avhengig av tarp i tillegg.

Kikket litt på Bibler Ahwahnee, men her vil det vel komme inn regn hvis man skal lufte? Vil det ikke da komme endel kondens? Teltet veier vel også 3kg.

Noen som har noen tips om hvor det er gode priser på telt, både i Norge og Utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ev 3 som jeg bare så vidt har prøvd, anbefalingen jeg fikk var bruksområde vinter/høye fjell. Det har vært brukt i en årrekke på ekspedisjoner over 7000 meter vet jeg, og da kan det vel ikke være dårlig. Tror det er et bra kompromiss fordi det er lett (du bærer det selv!),komfortabelt og sikkert. Jeg er spent på å teste det under vanskeligere forhold.Spesielt med tanke på den "barduneringsløse"kontruksjonen,og ventilasjon og primusfyring. Kommer med erfaringene da! Har også MH spire2, det er et bombesikkert 2(1) manns 4 sesongs telt på 2,3 kg, også mest til høyfjellsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.