Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk skallbukse?


ES

Anbefalte innlegg

Etter å ha konkludert med at det blir for dyrt med utstyr fra statene har jeg bestemt meg for å kjøpe norsk skallbukse. Sikkert greit å støtte norske bedrifter i disse tider.

Ser på norrøna trollveggen og bergans sirdal. Noen som har erfaringer?

Skal brukes til mye rart, men de får gjennomgå hardest på lengre fjellturer om sommeren. Vil ha slitesterke klær som lufter gody og tåler en god skur. Ganske umulig, selvsagt.

Blir trollveggen for varm når den er høy over livet? Er bergans derimzax (eller hva pokker de kaller det..) for dårlig? Det er iallfall billig, men hvis det holder mål er jo det en bra ting!

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en Norrøna Recon i julegave til meg sjøl. Vurderte Trollveggen, men syns den blir for vid nederst i beina. Recon smalner inn mye mer. Trollveggen har vel stretch, men det er mer enn nok bevegelsesfrihet i en Recon om du kjøper den stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Recon jeg også! Har selv hele dressen, og den er rett og slett suveren! Super passform og meget gjennomtenkte detaljer, den er jo tross alt utviklet i samarbeid med spesialavdelinger i forsvaret, både i norge, danmar, finland og island tror jeg det var. Ihvertfall kjempefornøyd med dressen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skulle ønske jeg kunne si meg like fornøyd med recon buksen som andre her. Buksen er tross alt svindyr og da bør den i mine øyne være særdeles god. Jeg var ekstremt fornøyd med norrøna sin dovre bukse, og når det var tid for ny bukse falt valget på recon buksen. For min del svarte det ikke til forventningene, det ekstremt slitesterke stoffet har fått flere hull og rifter. Er ingen ekstrembruker, men det blir jakt og lange fisketurer på sommeren. Skuffelsen er stor og jeg angrer bittert på å ha brukt så mye penger på ei bukse som ikke tålte normalbruk etter mitt skjønn.

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha konkludert med at det blir for dyrt med utstyr fra statene har jeg bestemt meg for å kjøpe norsk skallbukse. Sikkert greit å støtte norske bedrifter i disse tider.

Ser på norrøna trollveggen og bergans sirdal. Noen som har erfaringer?

Skal brukes til mye rart, men de får gjennomgå hardest på lengre fjellturer om sommeren. Vil ha slitesterke klær som lufter gody og tåler en god skur. Ganske umulig, selvsagt.

Blir trollveggen for varm når den er høy over livet? Er bergans derimzax (eller hva pokker de kaller det..) for dårlig? Det er iallfall billig, men hvis det holder mål er jo det en bra ting!

E

Hei!

Har hatt Proshell-varianten av Norrøna Trollveggen i et år nå og er fornøyd. Men det bør vel legges til at jeg i hovedsak har brukt den høst/vinter/vår.

- Den har stretch som gjør at den er nydelig å bevege seg i

- Bukseseler

- Softshell over hoften, så den puster bra, på ryggen er softshell-kanten lav, slik at en ikke svetter ihjel når en bærer sekk

- Hendige stikklommer på brystet

- Lett og slitesterk(hittil) - har ikke tatt noe skade av å bli brukt med telemarkstøvler.

- Selv om den er ganske smal rundt beina får jeg den fint utenpå telemarkstøvlene mine, har også god plass til flere lag under

- Avtagbare innvendige gamasjer er kjekt

- Forsterket på knær/rumpe/innsiden ved anklene

- Glidelåser langs hele benet, god lufting

- Toveis glidelås foran gjør at en kan tisse uten å ta av seg selene.

Jeg er veldig fornøyd, anbefaler denne. Selv er jeg ikke så veldig glad å gå i gore-texbukse om jeg ikke har et mellomlag, bruker derfor lite gore-tex om sommeren. Men jeg vil tro at buksen skal holde mål, du kan ha så store lufteåpninger du vil langs beina. Anbefaler deg å prøve den!

Når det gjelder Bergans Dermizax får det veldig mye skryt. Selv har jeg hatt dårlig erfaring med en Bergansjakke - men det skyldes nok mest sannsynlig at jeg ikke fulgte Bergans' råd om vedlikehold.

Lykke til i buksejakten!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skulle ønske jeg kunne si meg like fornøyd med recon buksen som andre her. Buksen er tross alt svindyr og da bør den i mine øyne være særdeles god. Jeg var ekstremt fornøyd med norrøna sin dovre bukse, og når det var tid for ny bukse falt valget på recon buksen. For min del svarte det ikke til forventningene, det ekstremt slitesterke stoffet har fått flere hull og rifter. Er ingen ekstrembruker, men det blir jakt og lange fisketurer på sommeren. Skuffelsen er stor og jeg angrer bittert på å ha brukt så mye penger på ei bukse som ikke tålte normalbruk etter mitt skjønn.

Ove

Det er klart at buksa får rifter om en går i terreng som gir rifter i bukser. Alle GoreTex bukser kan få

hull og rifter i kratt, fra kvister, glør fra bålet osv. Det er jo ikke noe "mirakelstoff" som tåler alt. Kan tenke meg at du har gått i litt kratt og vært litt lite varsom ved bålglør osv.? Recon er kvalitetstestet av flere avdelinger i militæret i noen år nå, og det er som sagt en grunn til at de har valgt denne buksen. Mange fine detaljer som er gjennomtenkte, f.eks. glidelås på alle lommer osv. Jeg står på mitt når jeg sier at Recon er en gjennomtenkt kvalitetsbukse som tåler hard bruk!

Btw. så er jo Dovre buksen så og si en billigere og mindre gjennomført versjon av recon, de er meget like, bare at recon har flere forsterkninger og mye mer praktiske detaljer etter min mening. Vel verdt 900,- mer enn Dovre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at buksa får rifter om en går i terreng som gir rifter i bukser. Alle GoreTex bukser kan få

hull og rifter i kratt, fra kvister, glør fra bålet osv. Det er jo ikke noe "mirakelstoff" som tåler alt. Kan tenke meg at du har gått i litt kratt og vært litt lite varsom ved bålglør osv.? Recon er kvalitetstestet av flere avdelinger i militæret i noen år nå, og det er som sagt en grunn til at de har valgt denne buksen. Mange fine detaljer som er gjennomtenkte, f.eks. glidelås på alle lommer osv. Jeg står på mitt når jeg sier at Recon er en gjennomtenkt kvalitetsbukse som tåler hard bruk!

Btw. så er jo Dovre buksen så og si en billigere og mindre gjennomført versjon av recon, de er meget like, bare at recon har flere forsterkninger og mye mer praktiske detaljer etter min mening. Vel verdt 900,- mer enn Dovre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den gamle trollveggen bukse i ca 4 år nå. Den har blitt brukt flittig både vår, høst og vinter. Er kjempe fornøyd med den, eneste er at man må reimpregnere den etter en stund, men det må man jo med alle bukser. Har hatt den med på et par turer på sommeren, man da er den forvarm til å brukes til hoved bukse så jeg har den med som regnbukse og har norrønas amundsen bukse som hoved bukse. Om vintern er det genialt med den høye del etter som snø ikke vil kom ned i bukse. Samt at man får en større overlapp mellom jakka og buksa. Har brukt den mye på tur og har aldri slitt med noe hull eller rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at buksa får rifter om en går i terreng som gir rifter i bukser. Alle GoreTex bukser kan få

hull og rifter i kratt, fra kvister, glør fra bålet osv. Det er jo ikke noe "mirakelstoff" som tåler alt. Kan tenke meg at du har gått i litt kratt og vært litt lite varsom ved bålglør osv.? Recon er kvalitetstestet av flere avdelinger i militæret i noen år nå, og det er som sagt en grunn til at de har valgt denne buksen. Mange fine detaljer som er gjennomtenkte, f.eks. glidelås på alle lommer osv. Jeg står på mitt når jeg sier at Recon er en gjennomtenkt kvalitetsbukse som tåler hard bruk!

Btw. så er jo Dovre buksen så og si en billigere og mindre gjennomført versjon av recon, de er meget like, bare at recon har flere forsterkninger og mye mer praktiske detaljer etter min mening. Vel verdt 900,- mer enn Dovre!

Heisan

Du har selvfølgelig rett til å stå på ditt, og likeså jeg på mitt. Jeg har ingen gevinst ved å si noe negativt om et produkt. Jeg gir kun trådstarter mine erfaringer, noe han faktisk ber om. Jeg er ingen "Lars Monsen" men får mine turer iløpet av året. Jeg har brukt både recon og dovre til det samme og er enig med deg at løsningene på recon er veldig gode. Det jeg ikke får til å rime er at stoffet har tålt så lite som det har gjort. Mulig jeg har vært uheldig med min bukse for den lakk også rett gjennom ved regn og begge knappene nede på foten har falt av. Mener du at ei bukse som dette ikke tåler litt kratt? Ikke det at jeg går så mye i det, men det hender det også. Som sagt var det aldri noe problem med dovre buksen og synes derfor for min del recon buksen er oppskrytt. Neste bukse blir vel ei feltbukse fra forsvaret med ei lett regnbukse til. Da er det ikke farlig med hverken kratt eller bålglør:)

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ut ei svært tilårskommen 'Dovre' med en av de nye buksene fra Bergans for et drøyt år siden (Stranda?). Har brukt Gore-Tex siden de første jakkene kom en gang på 80-tallet, og er egentlig veldig skeptisk nye tex-materialer. Etter en del bruk er jeg imidlertid veldig fornøyd. Kakken mykere enn andre bukser jeg har hatt noe som fjerner "gore-tex-lyden", gode luftemuligheter og stretch som muliggjør en bedre passform. Jeg kjenner ikke Recon, så jeg skal ikke forsøke meg på en sammenligning. Mange av de nye GoreTex-buksene har også de samme kvalitetene. På generell basis hadde jeg imidlertid ikke vært redd for å kjøpe ei bukse med Dermizax. Langt viktigere er det å kjøpe ei bukse som passer deg og ditt bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.