Gå til innhold
  • Bli medlem

bruskassestabling


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

til sommeren hadde jeg tankt til å lage en konkurranse i å stable bruskasser, men lurer bare på hvor tykk greina jeg skal lage topptaufestet i må være.

skal man lage feste når man skal klatre, må selve treet være mer enn 10 cm, men dette blir jo noe helt annet, i og med at jeg skal lage festet i en grein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spenn heller opp et tau mellom to trær, så slipper du muligheten for å dette inn i treet, og problematikken med å finne en lang nok grein...

Ved spenn mellom to trær er det viktig å sørge for at vinkelen mellom tauene ikke blir for stor. jo mindre vinkel (spissere V) jo mindre blir belastningen på hvert av festene dine. (ved store belastninger anbefales vinkler under 60*) Om du har, så vil jeg anbefale å bruke statisk tau til rigging. Ved bruskasseklatring og topptau er det fordel om systemet blir så lite dynamisk som mulig.

Om du absolutt skal bruke en grein, så kan du jo forsterke greina ved å knytte sammen flere greiner oppover. Og la siste del av tauet går rundt stammen sånn for sikerhetskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å spenne opp slakk line som riggepunkt. Du får en sinnsyk belasting i hver ende om du legger innkoblingspunktet for topptau på midten av lina. Jeg er ikke så god på vektorer, men den figuren du skisserer er farlig innenfor taurigging.

knadne sitt forslag er fornuftig, ta litt ekstra slakk og lag en slå en åttetallsknute. Du ender da opp med en løkke som blir tilkoblingspunktet for topptauet. Hvis det ene feste i et tre ryker, faller personen ikke helt ned.... En liten pendel :wink:

Hvis du er ikke helt sikkert på om ting blir bra, så ikke gjør det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg skal spenne opp slakklina mellom to trær, og bruke det som feste. belastningen blir jo ikke så stor om jeg passer på å ha nermest stramt tau hele tiden, men blir no dritt å stramme slakklina når man står på en stige mange meter over bakken da.

Dette er dirrekte farlig... Det skal ikke store rykkbelastningen til før kreftene i dette systemet blir store nok til å ryke en karabiner.

Se innlegget mitt lengre oppe, ha godt med slakk ute, slik at vinkelen blir spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

litt tilbake til dette temaet igjen. dere mener at jeg skal bruke et statisk tau, og få vinkelen så liten som mulig?

jeg klatrer jo, så er kjent med at vinkelen ikke skal være mere enn 60 grader, men det vil jo være nermest umulig å få en vinkel som er så liten hvis man ikke har noen sykt høye trær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.