Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiksing av pulk


mariusd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter med en eldre type Fjellpulken som i utgangspunktet har vært en pulk for å ha personer i (redningspulk?).

Setet er tatt ut, og nå ønsker jeg å bytte ut trekket til et som er som på varepulken.

er det noen som veit om noen som selger slike trekk som jeg selv kan montere på? Et alternativ kan være å sende inn hele pulken med bestilling om et nytt trekk.

Noen med tips?

Ønsker altså å modifisere trekket til en "personpulk" til et mer varepulktype trekk.

Mariusd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en gammel barnepulk som jeg gjorde om til varepulk. Jeg ringte til fjellpulken, de hadde ferdig trekk til å sette på, bare å poppe fast. Upåklagelig service og alt som trengtes fikk jeg fra fjellpulken.

Eneste ulempen var at det koster, slik at skulle jeg gjort det på nytt nå ville jeg kjøpt stoff og sydd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen meter Bevernylon, og finn frem symaskinen.

Da lager du trekket til rundt 500 kr.

Gjorde dette selv for noen år siden. Fungerer veldig bra. Bare vær nøye på at måla er riktige...... :wink:

Men så mye som 500 kosta det ikke. Tipper prisen ble rundt 150 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette selv for noen år siden. Fungerer veldig bra. Bare vær nøye på at måla er riktige...... :wink:

Men så mye som 500 kosta det ikke. Tipper prisen ble rundt 150 kroner.

Skulle jeg gjort dette ville jeg kjøpt vanntett tekstil og ikke bevernylon... Sett samtidig på noen kroker/øyer som du kan trekke stropper i. Dette monterte jeg på min gamle (nå pensjonerte) pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gjorde dette nå nylig faktisk, på en barnepulk. Kjøpte bevernylon, brukte litt diverse deler fra en gammel ryggsekk, og tror materialekostnaden kom på rundt 300-400 kr. Kjøpte meg riktignok en symaskin til 500 i tillegg (gammel håndsveiv-sak - går igjennom 4-5-lag med webreim uten problem).

P1010104.jpg

Riktignok var ikke jeg noen slave hverken etter mål eller tegning, men sånn passe stramt ble det da alikevel.

En lur løsning er også at jeg tok fronten på den gamle ryggsekken, som hadde ei lomme frempå og brukte den som en bakdel på pulken, slik at jeg nå kan komme inn i pulken ved hjelp av glidelås uten å åpne hele sulamitten. (klipte unna stoffet baki så det går rett inn til hovedrommet.

I tillegg la jeg igjen festemuligheter for strikk eller tau også innvendig i pulken, slik at jeg kan stroppe fast ting inni også.

Strikk og kroker får på båtbutikker som selger ting til seilere forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss! det der så jo virkelig bra ut da! Har fått en ferdig ide i hodet for hvordan jeg skal gjøre det nå. så var det å sette teori i praksis. hehe. håper på å ha den klar før uke 8 (da er det tur!! :D ). Satser på å ta litt bilder og mål så andre også kan se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var det aller første kjøpt inn. 2x1.40 meter goretex stoff (skulle være sterkt og var faktisk billigere enn bevernylon..

Dette kostet totalt 298.

Spørsmål til alle som har forslag/gjort detta før/er interessert:

Jeg går for rulleløsninga som forsvaret har for sine trepulker. Og jeg har bestemt meg for å forme endene i pulken som et trapes - men jeg lurer på hvilken vei det bør gå - bør det bli videre i forhold til der det er festet i pulken, eller bør det bli smalere? Alle meninger blir selvsagt mottatt med takk! :)

Jeg kommer til å gjennomføre hele forvandlingen (selvsagt med bilder!!) i løpet av helga før det hele blir testa ei kort uke på Skrim neste uke! Deretter er planen å legge inn en hvordan jeg gjorde det tråd (evt fortsette her). Så er dere som leser denna tråden oppdatert! Hva som er kjøpt og priser blir selvsagt også posta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for rulleløsninga som forsvaret har for sine trepulker. Og jeg har bestemt meg for å forme endene i pulken som et trapes - men jeg lurer på hvilken vei det bør gå - bør det bli videre i forhold til der det er festet i pulken, eller bør det bli smalere? Alle meninger blir selvsagt mottatt med takk! :-)

Det bør vera litt breiare i toppen, slik at trekket kan vrengast på utsida av pulken ved lasting/tømming. Fjellpulken sitt (den gamle modellen i alle fall) er like breitt oppe og nede, noko som resulterer i at trekken vert liggjande nedi pulken og må haldast til side når ein legg bagasjen nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hhhmmm, hvor fikk du kjøpt goretex stoff i metervare ?

Lokale sysjappa.. At det er goretex er ikke det viktigste for meg (så jeg aner ikke om det er ekte goretex). At det tåler litt er det viktigste.

Skal igang med symaskina i kveld! Gleder meg! Knallgøy å modifisere noe til sitt eget bruk :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Inspirert av denne tråden har jeg gått igang med å fikse en gammel pulk selv!

Pulken er en gammel barnepulk som har sett sine bedre dager. Trekket hadde begynt å gå i oppløsning og malingen på undersiden var delvis borte.

Bildene taler for seg selv :idea:

post-5492-133474608244_thumb.jpg

post-5492-133474608282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt 655 kroner og 2-3 ettermiddager på arbeid ble resultatet ganske så bra!

Utgifter:

HardTop to komponentsmaling for båtskrog: 200 kroner

Beaver Nylon 2m x 1.5m: 250 kroner

Sytråd: 30 kroner

Tauverk og strikk: 70 kroner

Poppnagler: 25 kroner

Små karabinkroker: 50 kroner

Webbing til kant: 30 kroner

Sum: 655 kroner.

Resten av webbing, klips og reimer er hentet fra en gammel sekk.

Morsomt å kunne fikse noe selv! :idea:

post-5492-133474608319_thumb.jpg

post-5492-133474608356_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med Lompa. Skru på lister. Har selv en gammel pulk som har messinglister og en annen som har plastlister. Jeg har ikke sjekket hva som glir lettest, men holder en knapp på plastlistene. Det kan være lurt å ha en tynn plastplate limt fast foran der steiner/ greiner ol vil treffe pulken. Det blir størst skade der. Skadene under når pulken dras over en skarp stein er ikke så store.

Ellers likte jeg godt formen på pulken, den er svært stabil ved skråkjøring tror jeg. Grunnen er at sideveggene skrår utover, slik at når man kommer i skrått terreng så fungerer siden som bunn. Pulken velter ikke før skråen blir helt ekstrem. Det er stor forskjell på denne konstruksjonen og den vanlige med rette sidevegger på pulken. Da velter pulken mye lettere. Skjønner ikke hvorfor moderne pulker ikke har den gamle formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.