Gå til innhold
  • Bli medlem

Igjen: sekk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lest igjennom flere innlegg med spørsmål/svar rundt kjøp av fjellsekk, men velger likevel å starte en ny tråd.

Først og fremst - finnes spesielt tilpassede sekker for jenter?

Jeg har dårlig erfaring med svære sekker som henger feil, og ødelegger alt av pågangsmot og turglede, siden det eneste jeg må tenke på, er å holde sekken oppe på ryggen.

Ganske uaktuelt!

Jeg har dog hørt om at et smart hode har utviklet noe som passer for personer som er mindre i kroppen.

Noen forslag ang. dette?

Jeg lurer også på hvor stor sekk jeg bør kjøpe - nå er jeg ganske fersk når det gjelder turer i fjellet, men vil ha en sekk som jeg også kan bruke når jeg "avanserer" (dvs. på lengre turer, og utenom alskens fix-ferdig-hytter).

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert ikke den rette til å svar på dette (er ikke kvinne...)

Men de aller fleste merker har idag spesielle jenteversjoner, så også Norrøna m.fl.

Obligatorisk på en sekk er ekspanderbart topplokk og masse strammereimer. Jeg har f.eks en MacPac ca 70l som fungerer i alle intervaller fra 30l til nesten 100l. Veldig funksjonelt. Kan brukes på både lengre og korte turer. Dessuten hater jeg store sekker med overdimensjonert bæresystem og paddinger, da disse kun kan benyttes som langtur-sekker på grunn av deres størrelse og vekt. Min MacPac sekk er veldig lett, med et enkelt bæresystem og har masse hemper til utstyr osv.

Og til slutt: Sidevesker er bare noe tull....

PS! MacPac selges ikke i Norge :D

ASC4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle seriøse produsentar av ryggsekkar lagar sekkar som er spesialtilpassa for kvinnelig anatomi. Kva størrelse dei startar med eigne sekkar for kvinner varierar dog litt, men dei fleste under 60l kjem som "unisex" då det her ikkje er dei heilt avanserte bæresystema likevel.

Angåande det med ein sekk som passar både til 30l og 100l forstår eg kva Lyngve meinar, men ville aldri nytta ein sekk som rommar 100l på ein tur der du berre har med nok pikkpakk til å fylle 30l. Då ber ein rundt på minst 1kg ekstra sekk, mens ein kunna spart mykje vekt på å gå med ein liten dagstursekk på mellom 30-50l. Dessutan er sekkane som tek 100l og har skikkelige bæresystem svært dyre, så det er billigare i lengda og slite på ein mindre sekk i tillegg til den store, enn å slite ut ein sekk til 2000+kr.

For dei som vil ha ein god sekk til dags, og evt helgeturar med lita oppakning, vil eg anbefale og ta ein titt på DaKine sine sekkar. Dei osar kvalitet, har mange smarte løysingar og er svært prisgunstige i forhold til dei fleste andre merke av tilsvarande kvalitet og tekniske løysingar. Dei lagar særs gode klatre-, ski-, snowboard-, fjell- sekkar i alle i størrelsar frå 18l og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arc'teryx har mange gode sekkar. Det er mange typar og str å velge mellom.. Ta en titt på sportsnett.no Men sportsnett har ikkje alle modellane. Få tak i ein katalog og sjå nøye gjennom. Ellers så har Berghaus, Norrøna, Haglofs, Bergans og Salamon ein heil haug gode sekkar.. Det går ikkje ann å kun ha ein sekk. Eg har mange sekkar som eg brukar til ulike formål. Dersom eg berre skal på ein lett fjelltur tar eg ein lett sekk. Dersom det er helgetur blir sekken større o.s.v. Arc'teryx rt sekkane er gode dagstur og helgetur sekkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

se om du kan finne Norrønas store anatomiske sekker for kvinner - Jostedal (65L) eller Skagadal (80L) på tilbud - i vår er de blitt solgt til halv pris pga at de blir erstattet av nye moddeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikkje ann å kun ha ein sekk. Eg har mange sekkar som eg brukar til ulike formål. Dersom eg berre skal på ein lett fjelltur tar eg ein lett sekk. Dersom det er helgetur blir sekken større o.s.v. Arc'teryx rt sekkane er gode dagstur og helgetur sekkar.

Du skjønner ikke poenget mitt. Jeg har endel kombiturer, f.eks at man har x dagers anmarsj til et fjell som man skal bestige. Da trenger man en relativt stor sekk som rommer både sovepose, telt, mat og enkelte ganger klatreutstyr. Da er det veldig hensiktsmessig å ha en fleksibel sekk som både dekker anmarsjen og bestigningen. Det er nettopp her min fleksible MacPac kommer inn i bildet. Jeg GIDDER ihvertfall ikke å bære på en 70 liters sekk + en 40 liters sekk på slike turer.

Forøvrig vil jeg bare si at jeg har 5-6 sekker, og alle blir benyttet til ulike formål. Men det er bare MacPacen som passer til kombiturer som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gå hvertfall i en butikk. Der kan man få sekker spesial tilpasset etter kroppen din. Kan hande man har lang rygg men har en smal midje. Eller andre kombinasjonter. Sekker kommer ofte i forskjellie størrelser for hver liters-klasse. Arcteryx gjør det, og der kan man bytte ut bærestropper og tilpasse de. Jeg måtte ha en sekk som var large, men med et bæresystem fra en sekk som var small. Fantes i 3 størrelser, nå sitter sekken perfekt. Og med ryggen min så skal det ikke mye til før den kobler ut pga feil belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange svar!

Konklusjonen er at jeg, til å begynne med, må kjøpe meg èn "fleksibel" sekk (jfr. Lyngve, dersom jeg forstod deg rett), som jeg kan bruke på ulike type turer.

Når det gjelder tyngde, så er det litt av poenget at det skal være litt vekt i sekken, da jeg også vil bruke fjellturer som en del av trening.

Det blir det vel riktignok uansett, tatt i betraktning størrelsen på kroppen, så det er ikke noe problem. Dog vil det si at det ikke gjør så mye å måtte bære rundt på "for mye sekk" (jfr. innlegget til friflex).

Jeg kommer forøvrig av og til til å bære dobbelt, i og med at en av mine "turkamerater" ikke kan bære sekk - så jeg MÅ ha litt plass oppi.

Vel, nå vet jeg at det ikke er noe problem å få tak i en sekk konstruert for jenter, og at jeg skal sjekke ut MacPac, DaKine, Arc'teryx, Norrøna - i første omgang.

Tusen takk!

PS. I hvilke land selges MacPac?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Konklusjonen er at jeg, til å begynne med, må kjøpe meg èn "fleksibel" sekk (jfr. Lyngve, dersom jeg forstod deg rett), som jeg kan bruke på ulike type turer.

Når det gjelder tyngde, så er det litt av poenget at det skal være litt vekt i sekken, da jeg også vil bruke fjellturer som en del av trening.

Det blir det vel riktignok uansett, tatt i betraktning størrelsen på kroppen, så det er ikke noe problem. Dog vil det si at det ikke gjør så mye å måtte bære rundt på "for mye sekk" (jfr. innlegget til friflex).

Jeg kommer forøvrig av og til til å bære dobbelt, i og med at en av mine "turkamerater" ikke kan bære sekk - så jeg MÅ ha litt plass oppi.

Vel, nå vet jeg at det ikke er noe problem å få tak i en sekk konstruert for jenter, og at jeg skal sjekke ut MacPac, DaKine, Arc'teryx, Norrøna - i første omgang.

Tusen takk!

PS. I hvilke land selges MacPac?

De fleste medbringer nok 10-20% mer utstyr enn nødvendig. Gutter bærer ofte på unødvendig hitec-utstyr, mens jenter drasser rundt med sminke-utstyr :-) (ja dette var bare en spøk, og vennligst ikke start en ny kvinnesyndebatt......)

Før jeg reiste jorden rundt som backpacker i 12 måneder, fikk jeg følgende råd: Legg alt du mener at du trenger frem på gulvet. Fjern deretter halvparten av det, og pakk sekken. Klarte jeg det? Nei !!!!

MacPac kommer fra EVENTYRLANDET New Zeeland. Vennligst ikke motsi meg Morten og Julia :-)

Forøvrig har MacPac et stort marked i England, så du finner dem helt sikker på en nettbutikk en eller annen plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De fleste medbringer nok 10-20% mer utstyr enn nødvendig. Gutter bærer ofte på unødvendig hitec-utstyr, mens jenter drasser rundt med sminke-utstyr :? (ja dette var bare en spøk, og vennligst ikke start en ny kvinnesyndebatt......)

Hehe. Jeg er redd for å få med for lite varme klær, etter traumatiske opplevelser i vått telt. ;)

Før jeg reiste jorden rundt som backpacker i 12 måneder, fikk jeg følgende råd: Legg alt du mener at du trenger frem på gulvet. Fjern deretter halvparten av det, og pakk sekken. Klarte jeg det? Nei !!!!

Det nytter ikke.

Greit å snakke fint om å pakke praktisk og lite, men - "kjekt å ha" - i tilfelle ...

MacPac kommer fra EVENTYRLANDET New Zeeland. Vennligst ikke motsi meg Morten og Julia :)

Forøvrig har MacPac et stort marked i England, så du finner dem helt sikker på en nettbutikk en eller annen plass....

Synd jeg ikke skal til NZ i nærmeste fremtid.

Tør heller ikke å kjøpe ryggsekk over nett, så jeg får stå over, til jeg eventuelt kommer meg utenlands.

Synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kommer forøvrig av og til til å bære dobbelt, i og med at en av mine "turkamerater" ikke kan bære sekk - så jeg MÅ ha litt plass oppi.

Hvis du ofte må bære for to, trenger du en stor sekk, da kan det være verdt å prøve Bergans Viking II (evt. Alpinist II om du er lang i ryggen). sekken kan virke skremmende stor i utgangspunktet, men tar man av sidelommene og det øverste topplokket (som tilsammen utgjør en dagstursekk på ca 30l!) har man en normalt stor sekk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med å kjøpe sekk (og utstyr generelt) er at man kommer inn i en sportsbutikk og møter en hel VEGG av sekker. Alle har forskjellige størrelser og fasonger og prislapper og bruksområder. Kanskje man ikke har allverdens forkunnskaper utover at man trenger noe å ha greiene sine oppi.

Så blir man møtt av en ansatt som begynner å legge ut om betegnelser og bæresystemer og merker og fester for ditt og datt. Deretter konkluderer vedkommende med at du bare MÅ ha denne her...

Hva skal man stille opp med ?

Jeg tror løsning ligger i å rasjonalisere mest mulig. Man bør på forhånd ble enig med seg selv om to ting:

- Hva skal denne sekken brukes til

- Hvor mye gidder jeg betale

Alt annet enn dette er egentlig irrelevant.

Når man kommer inn i butikken så prøv sekkene. Be om å få noen kilo med vekt oppi. Alle seriøse sportsbutikker ordner sånt. Bruk tid. Gå litt rundt i butikken med sekken på ryggen, og gjerne litt opp og ned trapper. Prøv flere sekker. Fokuser på følgende: "

- Hva kjennes bra ut for MEG".

Det er det viktigste. Merke, ekstralommer, farge osv er underordnet. Det er heller ingen vits i å la seg skremme av skrekkhistorier om sekker som faller fra hverandre og glidelåser som ryker etter noen måneders bruk. Kjøper man sekk av merker som Bergans, Norrøna osv er kvaliteten mer enn bra nok.

Når man har funnet en eller to sekker man liker, så merker man seg hva de heter og hva de koster. Deretter GÅR man! Ingen vits i å bare sjekke et sted. Gå flere steder og sammenlign. Den ekstra tiden det tar er vel verdt. Først når man er enig med seg selv og ikke har ekspeditørens fagkunnskap ringende i øret går man tilbake til den butikken som har den helt riktige sekken og kjøper den.

De fleste av oss trenger forøvrig omtrent to sekker. En stor (ca. 90 liter) til langturer og en liten (omtrent 40 liter) til dagsturer. Har man "spesielle behov" f.eks at man skal ha med jakt/fiske/bre/klatre utstyr må man ha noen liter ekstra.

Har man begrenset med penger (og det har man..) så er det nok lurest å investere mest i den store sekken som man skal bære tungt i.

PS: Sjansen for å få rabatter er ganske stor om dagen. DNT medlemsskap gir 15 % på det meste. Utrolig nok gir medlemsskap i OBOS !! også rabatter noen steder. Sjekk om jobben eller organisasjoner du er medlem av har rabattordninger.

Omtrent samme fremgangsmåte funker når man skal kjøpe det meste annet av utstyr også.

Håper dette er til noen hjelp,

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmer deg raskt. Har Sportsnett.no tilbud på Arc`Teryx

Bora 75 W´s. Dagens røver. 2500 kronasjer (3999 kronasjer fullpris). Meeeget god sekk. Bor du i oslo er det bare å stikke innom dem å prøve den i Parkveien. Tilbudet gjelder både åp nettbutikken og i butikken deres i Parkveien.

Imp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg elsker å gå på tur med min Bergans Trollhetta Lady 75l!

Ok, bra, hvordan kom du frem til at akkurat den sekken passet deg?

Eller var det bare litt flaks og tilfeldigheter?

Poenget er jo at spørsmålet mitt om "hvilken sekk er bra", egentlig er litt lite smart.

Om du er fornøyd med Bergans Trollhetta Lady med 75 l, så kan det hende vi er helt ulike bygget (og har ulike målsetninger), og jeg kan dermed bli misfornøyd med den samme sekken.

Derfor hadde det vært fint å høre hvordan du kom frem til hva slags sekk som passet deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du bestemmer deg raskt. Har Sportsnett.no tilbud på Arc`Teryx

Bora 75 W´s. Dagens røver. 2500 kronasjer (3999 kronasjer fullpris). Meeeget god sekk. Bor du i oslo er det bare å stikke innom dem å prøve den i Parkveien. Tilbudet gjelder både åp nettbutikken og i butikken deres i Parkveien.

Imp.

Ah, takk for tips.

Jeg må prøve flere sekker, men hvis jeg klarer å være veldig rask likevel, så hadde jo det vært bra.

Forøvrig imponert over gode, lange og nyttige svar her!

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei, jeg jobber i butikk og selger en del ryggsekker og øvrig friluftsutsstyr. Jeg vil råde deg til å prøve en av damemodellene til den (nå) litt anonyme engelske produsenten Karrimor. (Tidligere svært annerkjent i Norge, fremdeles stort i utlandet.) Dette er de sekkene jeg synes at går lengst for å tilpasse seg kvinnelig anatomi.

Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.