Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellstugutraversen


morten

Anbefalte innlegg

Har gått en del traverser i høgfjellet. Noen med og noen uten sikring. Hellstugutindene har jeg til nå bare besøkt enkeltvis, og i sommer har jeg lyst til å gå traversen.

Siden dette er en tur jeg ubetinget vil gå i godvær så tar jeg den gjerne på sparket og på kort varsel, og da får jeg som regel ingen andre med meg og i den forbindelse lurer jeg på et par ting fra de av dere som eventuelt har gått denne traversen fra syd mot nord.

Klatring står det i beskrivelser. Hvor vanskelig er denne i tørt vær? Teknisk kontra eksponert. Hva er det værste bratt klatrepartier eller smale egger?

Hvilke andre traverser kan den best sammenlignes med? Uradalstindtraversen? Uranostindtraversen? Torfinnstraversen? Knutsholstindryggen? Austabottindtraversen? Snøhettatraversen?

Gått fra nord mot syd, er vanskelighetene først og fremst lokalisert i oppoverbakke eller nedoverbakke? Er vanskelighetene mange og lange eller få og korte?

Er det eventuelle unnamanøvermuligheter mot vest mens man er midt oppe i det?

Taknemmelig for alle svar som kan hjelpe meg å henge dette på midt begrepsapparat. 2'er og 3'er klatring sier på en måte lite. Har opplevd klyving i høgfjellet på eksponerte steder har blitt gradert 3 er klatring, og det er også stor forskjell på 3'er klatring over 3-4 meter store hamre kontra lengre strekninger på 15-50 meter...

Hilsen en som gleder seg til en flott travers, og er det noen som kan tenkte seg å bli med på svært kort varsel, så bare si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått den i to deler, dvs. det vanskeligste partiet opp til Store fra nord ble stående. Alt er i utgangspunktet greit bortsett fra det. Til Midtre fra nord er eggen svært smal et par steder, men bare korte passasjer. Grei klyving opp til Midtre. Jeg prøvde å komme opp på Store fra skaret mellom Midtre og Store, men flere hammere på 20-30 meter stoppet meg (løst fjell). Muligens ikke vanskelig ved riktig veivalg, men jeg valgte å returnere rett ned i Urdadalen. Det er gradert klatring grad 2-3 der, men det sier som du nevner ikke så mye. Iom. at fjellet er løst blir det værre. Urdanostind fra sør synes jeg var grei (også uten tau), for å ta en sammenlikning.

Noen har sikkert gått opp der og vet mer. Resten av traversen (fra Heilstuguhøi-Hinnotefjellet) er grei, bare korte partier med fin klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det eneste partiet med klatring er opp mot Store Hellstugutind fra nord. Jeg vil gradere det til 3. Nederst mot skaret er det et par hammere med løst fjell så ikke stol på tak og fotfeste før du har testet det. Videre oppover er det en taulengde med fin klatring på fast fjell. Forøvrig er har hele traversen en del småklyving. Sammenlignet med andre turer vil jeg vurdere den som lettere enn Torfinnstindtraversen, men friskere enn Uradalstindtraversen, kanskje noe a la Knutsholstindtraversen.

God tur.

ods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hamrene på traversen nord for Store H. kan omgåes ved å ta et lite stykke ned i vestsiden. Fra skaret mellom Midre og Store beveger man seg litt nedover i vestsiden og deretter holder man en høyde på ca 2000 meter. Man treffer på flere renner og sva-partier med løs stein og grus, men man finner som regel trygge alternativer. Etterhvert kan man følge en liten rygg (vest/syd-vest) som går direkte til topps. Bratt, men intet problem.

Forøvrig vil jeg si at Heilstugu-traversen er veldig "safe" fordi man alltid kan velge å avbryte traversen ved å gå ned vestsiden. Selv om det kan være bratt og mye løs stein, er det aldri noe problem å komme trygt ned i dalen igjen.

Hilsen

Lyngve

http://home.no.net/lyngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei

Jeg vurderer det til å være mulig å klyve opp fra breen. Snøen på vedlagte bilde er den spisse tunga som slikker seg lengst opp mot ryggen på bildet til askogvoll. Vi valgte å rappellere siden vi må praktisere kunnskapen vår og det er alltid gøy å få med venner på sin første rappell :D

Oppe på eggen er det en del løst så pass på takene når dere kommer opp.

post-838-133474600505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rødtopp!

Jeg er litt i tvil, har lyst å få med Hellstugubrehestene samtidig med hele traversen. Man kommer sørfra, og jeg har to forslag:

-Gå opp på Midtre H.tind, klyve bratt ned til Søre H.brehest, gå i taulag til Nordre H.brehest. Gå videre i tau og klyve opp den "renna" på bildet ditt. Legge fra oss utstyret og gå tilbake på de to sekundærtoppene før vi fortsetter til Nordre H.tind.

-Gå i taulag fra bandet mellom Store og Midtre H.tind til Søre og Nordre H.brehester. Så klyve opp til Midtre H.tind fra Søre H.brehest. Deretter fortsette traversen til Nordre H.tind.

Hva tror dere er det beste valget? Har hørt om grad 2 klyveklatring ned østsida på Midtre Hellstugutind, så det er vel deiligst å klyve opp enn ned? Men jeg tar i mot innspill om forslagene med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei jeg gikk denne turen sommer 2008 og har mange bilder fra helstuguryggen.

å komme seg opp på ryggen fra breen er klatring!

vegghøyden varierer men ikke over 10m på det laveste, men det er bratt 90grader

Riktig som noen her sier at alle vanskeligheter kan omgås på vestsiden, men hele ryggen er forferdelig løs!

Skal prøve å legge ut bilder fra ryggen, har problemer med for stor oppløsning på bildene.

hva er riktig størrelse på web bilder

hemsedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.