Gå til innhold
  • Bli medlem

vinterpose...


Anbefalte innlegg

Heisann.. :-)

Har lest på forumet en stund og tenke det var på tide og opprette en bruker.

Er jo mange tråder som handler om soveposer og da spesiellt vinterposer. Her kommer en til;)

Har alltid likt å vært ute i naturen, men akkurat når det gjelder vinteren så har det alltid vært litt nedtur og sove ute. Jeg har rett og slett frysi for mye opp igjennom åra..

Har en ajungilak tyin winter som jeg bruker sammen med en fleece innepose. (og noen ganger varmeflaske *GULL*)

Til underlag har jeg liggeunderlag og reinsdyrskinn.

Nå er tiden inne for å kjøpe seg en varmere pose.

Har sett på flere alternativer. Egentlig vil jeg holde meg under 3000 kroner, men vil absolutt betale litt mer for å holde meg varm.

Er avhengi av å ha en pose som jeg kan sove igjennom natta i 15 blå (uten varmeflaske :?:) det kan jeg absolutt ikke med Ajungilak'n min. Den er forresten gammel..

Har tenkt litt på Danali men den er jo styggtung. Har ikke noe problem med å bære litt tungt, men "en kilo her og en kilo der"

Helsport raudfjerden venstre: 2000,- Komforttemp. -25 grader Vekt 2,6 kg. Invendige mål, 195 x 80 cm.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=78751

Mountain equipment moonwalker v: 4000,- - Max personlengde: 185 cm (STD.) og 200 cm (XL)

- Temperaturgrense: EN 13537: -14/-22°C [ekstrem] Mountain Equipments anbefaling: 0 til -28 °C

- Vekt: 2360/2620 g

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-moonwalker-v-sovepose-7336.aspx

Tyin 5-sesong 200 L: 2000,- Komforttemp. på -20 grader. Vekt 2,9kg. (er ikke dette noe tilsvarende min gamle?)

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79232

Denali 2500,- Innvendig lengde, 210 x 85 cm. Vekt 3,8 kg. Komforttemp. -25 grader.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61635

Er det noen som har erfaringer med disse 3. Kansje andre merker som er verdt å nevne også!

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at Helsport angir sine egne komfortgrenser, som gjerne er 5-10 grader lavere enn Europeisk standard.

Raudfjorden har f.eks komfort -16 etter EN standarden.

Jeg har god erfaring med Tyin 5-season sover fint i 20 minus i undertøyet. Denali bruker samme kostruksjon (stoff, design og fyllmateriale) men er noe lengre, noe bredere og har nesten en kg mer fyllstoff.

Moonwalker V skal etter sigende være veldig varm og god, men den har jeg ikke prøvd.

For ekstra varme uten så mye vekt: Husk å ha på en god balaclava og en god hals slik at det blir varmt og tett rundt halsen og hodet. Spis et varmt måltid før du legger deg, og bruk en sovepose som ihvertfall ikke er for kort.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den - , http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-wgd-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx

Riktignok betalte jeg det dobbelte for den for halvannet år siden, men de har satt ned prisen i etterkant. Den er ganske lett, og har ikke frosset hittil, ei heller når det har vært styggkaldt (har ikke med meg tempmåler på tur). Etter min mening er dette mye pose for pengene. Etter hva jeg har skønt så er NANOK en slags videreutvikling av Ajungilak. (Av uforklarlige grunner så selger de en hel lik med tempgrense -20 til det dobbelte av prisen, jeg aner ikke hvorfor denne har blitt så billig nå)

NANOK har også en atskillig dyrere og mer solid type http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-dry-20-dunsovepose-195-cm-9305.aspx som også kan være aktuell hvis du har penger. Den er VELDIG lett til å tåle 20 kalde.

NB! Disse er ikke EN-sertifisert. Men min erfaring er altså god. Selv om det nok ikke har vært 30 kalde når jeg har vært ute. Men 15 har det nok vært, og jeg har ligget som den eneste av turkameratene varm og god i posen og viftet glad med tærne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Raudfjorden og den er skikkelig deilig. Stor god og varm uten kuldebroer og tynne områder. Virker robust også. Et skikkelig godt kjøp.

Jeg bruker den ganske sjelden fordi den rett og slett er for varm. Det bør være minst 8 minus før jeg legger meg i denne igjen, og jeg er en frysepinn!!

Har fått problemer med at jeg er for varm om natten men hvis jeg prøver å lufte litt så blir det alt for kaldt, men det funker jo.

Dette har vært i telt, under åpen himmel er det kanskje lettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi frøs i Tyin 5 season ene natta på siste turen vi var ute, det var trolig 25-30 minus og vi lå i kun devold active undertøy, for late til å åpne opp posen og få på oss fleecedrakta så vi frøys litt i stedet, gikk fint, god sovepose og behagelig å sove i, anbefales sterkt til XXL`s nylige pris på Lagunen i Bergen; 499,- :) Synd jeg ikke fikk handlet en :\

Kompressjonstrekket fungerer godt, men den gamle soveposen din høres ut som modellen til Ajungilak som er under 5-season "ekspedisjonsposen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testa forsvarets 3lags pose på ordentlig vintertest?

forsvaret har/ har hatt mange varianter av 3lags poser....... har prøvd et par av dem, og frøs noe inn i granskauen bare ved et par minus når brukt som sivilt utstyr. blir annerledes under tjeneste da man har mulighet for fyring natta igjennom.De skal ha for at de tåler ubebeskrivelig mye juling :)

forsvaret har forøvrig også brukt ajungilak tyin og elite for personell på OP etc, disse er gode og tilnærmet lik sivile varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo og takk for mange fine svar.. Har ikke fått noen mail på at noen hadde skrevet her så det er derfor jeg ikke svarer før nå..

Var innom en tur hos gamle speiderlederen min i går. Vi kjøpte oss samme pose i gamledager. Han kunne fortelle at det vi hadde var en eldre pose som bare het TYIN, og ingen tyin winter.

Han hadde både den gamle Tiin og den nye Tyin 5-season.. Den så jo ut noe helt annet å dra på tur med en den gamle tynnslitte Tyin'en min altså..

Det er 2 poser jeg har landet på da. Enten blir det 5-season ellers så blir det raudfjorden venstre.

"Aalstad" over her har sagt at Helsport har sine egne grenser og at raudfjorden har komport på 16- Og da blir jo det jo ikke vanskelig å velge hvis 5-season har 20..

Noen som har prøvd begge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo og takk for mange fine svar.. Har ikke fått noen mail på at noen hadde skrevet her så det er derfor jeg ikke svarer før nå..

Var innom en tur hos gamle speiderlederen min i går. Vi kjøpte oss samme pose i gamledager. Han kunne fortelle at det vi hadde var en eldre pose som bare het TYIN, og ingen tyin winter.

Han hadde både den gamle Tiin og den nye Tyin 5-season.. Den så jo ut noe helt annet å dra på tur med en den gamle tynnslitte Tyin'en min altså..

Det er 2 poser jeg har landet på da. Enten blir det 5-season ellers så blir det raudfjorden venstre.

"Aalstad" over her har sagt at Helsport har sine egne grenser og at raudfjorden har komport på 16- Og da blir jo det jo ikke vanskelig å velge hvis 5-season har 20..

Noen som har prøvd begge..

Jeg hadde også en "bare Tyin" for mange herrens år siden. En uten glidelås. En god pose som jeg hadde i årevis. Trengte bare en maskinvask og tørketrommel så var den god som ny igjen. Nå har jeg en Tyin winter, som jeg opplever som en langt bedre pose å ligge i, men jeg tviler på at den kommer til å holde like godt i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksemplar av forsvarets pose, ny type fra Cato Ringstad. Tung og svær, men virker svært solid og varm. Har bare testa den om høsten rundt 0 grader, og da måtte jeg ha posen åpen.
'

Ja øystein, du må nok "dessverre" ut og prøve den på skikkelig vintertest og gi tilbakemeldinger her. Vurderer å kjøpe en slik som "utlånspose" til utstyrsfattig turfølge! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Ja øystein, du må nok "dessverre" ut og prøve den på skikkelig vintertest og gi tilbakemeldinger her. Vurderer å kjøpe en slik som "utlånspose" til utstyrsfattig turfølge! :D

Du kan jo bare bli med i HV og få en selv.... :?

Mulig jeg får testa den i romjula. Skal en tur til Våler i Hedmark, der kan det bli kald. Her i Tønsberg er det ikke vintertemperatur for tiden. Skal gi tilbakemelding dersom jeg får testa den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Tyin Arctic og det er sånn at det må være litt kaldere enn null grader før soveposen kan glides helt igjen. Altså god og varm. Har ikke prøvd den ved minus 15, men det jeg har lest rundt omkring er at det er ikke noe problem å holde seg god og varm inntil -15 eller 20 grader. Men Isbjørn sine poser er litt større og dermed bedre plass til å herje rundt i på natta. Og dersom du skal ligge uten telt kan kanskje ekspedisjonsposene til Ajungilak være tingen, MEN da blir det mange tusen penger. De tåler mer juling fra snø og is uten at de trekker inn i trekket. Når det gjelder å holde seg varm er evnt flisgenser/bukse tingen dersom det blir kaldere enn -15 eller 30 grader, nesten uansett pose har jeg inntrykk av.

5-sesonger pose går for også å klare skikkelig vinter (vanligvis har man bare 4 sesonger i Norge, men noen har funnet en til....), så noe dårlig kjøp er det umulig å gjøre...

Men som sagt, skal du ligge ute og kanskje tom uten underlag må du velge andre poser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 typer, begge er 3 delte. Den en typen har innebygget liggeunderlag mellom yttertrekket og innerposen. De har blitt brukt i snøhuler (Litt for varme) og til og ligge utendørs vinterstid med gapahuk. De kaldeste de har blitt brukt er ca -17 på Blefjell i påsken i år. Ingen problemer med at vi ble kalde. Guttungen brukte den med innebygget liggeunderlag. Fordelen med de er prisen, samt at det ikke tar fyr så lett. De er også lette og vaske, da de kan deles. Men de er tunge og lite komprimerbare. Men har du pulk bør det ikke være noe problem.

En venn brukte en ca 30 år gammel utslitt Ajungelak Iglo sovepose, sammen med en Jerven hunter fjellduk, han holdt også varmen :? Så fjellduken må være et bra produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har den - , http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-wgd-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx

Riktignok betalte jeg det dobbelte for den for halvannet år siden, men de har satt ned prisen i etterkant. Den er ganske lett, og har ikke frosset hittil, ei heller når det har vært styggkaldt (har ikke med meg tempmåler på tur). Etter min mening er dette mye pose for pengene. Etter hva jeg har skønt så er NANOK en slags videreutvikling av Ajungilak. (Av uforklarlige grunner så selger de en hel lik med tempgrense -20 til det dobbelte av prisen, jeg aner ikke hvorfor denne har blitt så billig nå)

NANOK har også en atskillig dyrere og mer solid type http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-dry-20-dunsovepose-195-cm-9305.aspx som også kan være aktuell hvis du har penger. Den er VELDIG lett til å tåle 20 kalde.

NB! Disse er ikke EN-sertifisert. Men min erfaring er altså god. Selv om det nok ikke har vært 30 kalde når jeg har vært ute. Men 15 har det nok vært, og jeg har ligget som den eneste av turkameratene varm og god i posen og viftet glad med tærne:)

Er posen stor nok til en kar på 190?? eller blir den lakkurat i korteste laget??

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.