Gå til innhold
  • Bli medlem

Månebilder - bildekonkurranse kanskje?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fine bilder springsteen :D , men hva ser vi i bakgrunnen der :lol:

Artig forsøk springsteen :) Sirkelen er vel bare lyset gjennom kikkerten?

Takk.

Ja, det i bakgrunnen er nok egentlig i forgrunnen. Månelyset som gjør at himmelen ser lysere ut nærmest månen. Det svarte er kikkerten.

Utstyr: Nokia N95 og Leica 10x32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en veldig lærerik tråd. Jeg skal lete den frem neste gang det er måneskinn :roll:

Raffa klarte det kunststykket å få månens overflate synlig (ikke utbrent) og samtidig ha en forgrunn og litt liv i bildet med den disen. Kan du huske hvilke innstillinger du hadde på det bildet? Brukte du stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når anledningen kommer skal jeg prøve å ta noen egne bilder:

Foreløpig legger jeg ut to bilder fra månens to sider. Stilige

Kilde: NASA

Fra wikipedia.no:

Månen har bundet rotasjon og vender alltid samme side mot jorden. Den siden som kan ses fra jorden kalles «forsiden», mens den siden som vender bort kalles «baksiden». På grunn av små variasjoner i banen rundt jorden vil månen likevel vri seg litt frem og tilbake; dette kalles månens librasjon. Derfor kan ca. 59 % av månens overflate ses fra jorden. Den resterende delen av månens bakside var ikke sett før den ble fotografert første gang av en russisk satellitt i 1959.

Et iøynefallende trekk på månens forside er de store mørke slettene. De kalles mare, som er latin og betyr «hav», siden man en gang tenkte seg at de virkelig var hav. Den dag i dag omtaler man dem gjerne som «havene» på månen. Disse slettene utgjør den viktigste delen av måneoverflatens utseende sett med det blotte øyet. Månehavene har gjennom århundrer blitt navngitt på latin.

Forsiden er dekket av omkring 30 000 kratere med en diameter på over 1 kilometer. Månens største krater, og det største kjente krater i hele solsystemet er Sydpol-Aitkenbassenget. Dette krateret ligger på baksiden, nær Månens sydpol, og er omtrent 2240 km i diameter og 13 km dypt.

Mange av kraterne ble navngitt på 1600-tallet av jesuitten Giovanni Battista Riccioli. Mange er oppkalt etter astronomer og andre vitenskapsmenn.

post-3251-133474597993_thumb.jpg

post-3251-133474598012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en veldig lærerik tråd. Jeg skal lete den frem neste gang det er måneskinn 8)

Raffa klarte det kunststykket å få månens overflate synlig (ikke utbrent) og samtidig ha en forgrunn og litt liv i bildet med den disen. Kan du huske hvilke innstillinger du hadde på det bildet? Brukte du stativ?

Brukte stativ ja. Fort gjort å få overflaten utbrent for man tror gjerne at månen ikke er så lyssterk som den virkelig er :)

Innstillinger:

Camera: Nikon D70

Exposure: 3 sec (3)

Aperture: f/4.5

Focal Length: 70 mm

ISO Speed: 200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tok to bilder for hånd av månen nettop, ikke veldig imponerende resultat. :-) Misunner speilrefleksfotografene!

Vel - en kompis av meg bruker å si at det er ikke utstyret det står på! Det er utrolig hvor langt man kommer om man gidder lese instruksjonsboka og stille inn kameraet manuelt :) Det er nemlig en myte at det er kameraet som tar gode bilder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver,

kan man si at man er bittelitt enig, og ikke mer ? he he

problemet med kompaktkameraene er nettopp det, man kan ikke gjøre så mange rare innstillinger i likhet med speilreflekskameraene.

måneskinnsbilder er en av mange utfordringer for kompaktkameraene. men for all del, kompakt fungerer supert når man tar de vanlige bildene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det Kjiver, mente ikke at det er bare kameraet det står på, men misunner mange fotografer her inne fordi de ligger ti-femten hakk over meg hva gjelder fotografering. Skal ikke si at om jeg hadde fått et speilreflekskamera m/diverse utstyr til 20.000 så hadde jeg blitt en superfotograf. Mye går på å sette seg inn i alle funksjonene, og lære seg etterbehandlingsredigering.

Hva gjelder kameraet mitt er det ikke rare instillingene man kan gjøre for å ta for å lage gode og klare bilder av månen. Det er veldig sterkt lys, prøvde å senke lysstyrken og diverse funksjoner, med stativ senere. Men resultatet ble ikke veldig mye bedre :) Ellers er kompaktkamera fantastisk mtp. vekta på turer, og en får ganske fine bilder som kan bevare minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klarte jeg å få et bilde av årets største fullmåne ref.: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1224772.ece

Skulle legge meg rundt midanttstider lørdag kveld og oppdaget at det var skyfritt mot månen. Tok noen bilder på frihånd, men vanskelig å få forhold til størrelsen etter som det ikke var mulig å få med noen referanse hverken til skyer eller nærliggende trær/hus.

Bildet er tatt med blender 5,6 og 1/180 lukkertid med tele på 200 mm(300 mm i 35-format) VR(antishake) var påslått.

post-474-13347460174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bilder. Kom over en artikkel i adressa med dette blinkskuddet:

moon_plane_aa_1094374d.jpg

Sitat:

I forbindelse med Astronomiåret publiseres det hver uke et spektakulært bilde på de norske hjemmesidene. Denne ukens bilde er av en Boeing 737 som vises godt mot en detaljert måneoverflate. Flyet er riktignok ikke i nærheten av månen.

Akkurat dette er et sjeldent blinkskudd som krever mye tålmodighet og litt flaks for å fange på film. Du har kanskje sett en bygning eller et fjell rett foran månen, men sjansen for å fotografere et fly som beveger seg foran en stor og klar måne er ikke så stor.

Ifølge astronomi 2009.no heter krateret like under flyet Tycho-krateret og det er 85 km i diameter. Det er oppkalt etter den danske astronomen Tycho Brahe.

I overgang mellom den belyste og den mørke delen av månen er det lettere å se detaljene i overflaten. Hvis du skal se på himmellegement med kikkert eller teleskop lønner det seg å gjøre dette når den har fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.